Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Wojciechowicz: Koncepcja duoportu została zrealizowana, bo mamy Modlin


Wstecz Dalej

Autor:

Magdalena Wosińska

Data publikacji:
2018-05-24 07:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wojciechowicz: Koncepcja duoportu została zrealizowana, bo mamy Modlin
fot. Port Lotniczy Warszawa/Modlin
„Koncepcja duoportu Modlin-Okęcie została zrealizowana, bo mamy Modlin, który działa i którego rozwój będzie tańszą opcją niż inwestycja w CPK” – mówi Jacek Wojciechowicz, niezrzeszony kandydat na prezydenta Warszawy, który zadeklarował obronę Okęcia przed likwidacją i zaproponował referendum w tej sprawie.
Jacek Wojciechowicz podczas briefingu prasowego bronił Lotniska Chopina. – To miejsca pracy, prestiż miasta, wygoda mieszkańców, turystów i inwestorów tworzących nowe miejsca pracy. Ponad 2 mln warszawiaków ma silny głos, którego politycy nie mogą lekceważyć – mówił. Kandydat na prezydenta Warszawy zaapelował do Rady Warszawy o rozważenie możliwości rozpisania referendum, w którym warszawiacy będą mogli wypowiedzieć się, czy chcą zamknięcia lotniska im. F. Chopina na Okęciu. Dla Warszawy to lotnisko jest być albo nie być – ocenił. Już w rozmowie z Rynkiem Lotniczym precyzuje, że „zarówno mieszkańcy Baranowa, jak i warszawiacy nie mieli możliwości podjęcia decyzji w ważnych dla nich sprawach”.

Argumentuje przy tym, że dla Warszawy likwidacja Lotniska Chopina oznacza utratę milionów z podatków oraz utratę kilkunastu tysięcy miejsc pracy osób, które pracują na lotnisku Chopina. – Należałoby zapytać, dlaczego podjęto decyzję, która oznacza, że kilkanaście miliardów złotych, które zostały zainwestowane już w infrastrukturę lotniskową, ale również infrastrukturę okołolotniskową, zostaje praktycznie wyrzucone do kosza – podkreśla.

Przypomnijmy, że rząd w 2015 roku rozważał pomysł stworzenia duoportu z lotniska Chopina i Modlina, gdzie ten drugi port miałby być rozbudowany i docelowo obsłużyć nawet 40 mln pasażerów rocznie. Ta koncepcja przez jakiś czas przeważała nad opcją budowy zupełnie nowego lotniska między Łodzią i Warszawą (CPL), które miałoby obsłużyć przynajmniej 50 mln osób rocznie. Wówczas wiceprezydentem Warszawy był właśnie Jacek Wojciechowicz. Ostatecznie ten pomysł przegrał z CPK.

W rozmowie z Rynkiem Lotniczym polityk podkreśla: – Koncepcja duoportu została zrealizowana, bo mamy Modlin, z którego latają pasażerowie. Inwestycja w rozwój infrastruktury portu w Nowym Dworze Mazowieckim jest znacznie tańsza niż wydanie 35 miliardów na Centralny Port Komunikacyjny – mówi.

Ewentualne połączenie Okęcia i portu w Modlinie to temat, który podniósł Mikołaj Wild, pełnomocnik rządowy ds. CPK podczas pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. – W sytuacji, w której dzielimy ruch między dwa porty, nie mamy możliwości, aby zwozić pasażerów w jedno miejsce i rozwozić ich tam, gdzie chcą lecieć. Mieszkańcy regionu nie są w stanie zapewnić rentowności połączenia – komentował z trybuny sejmowej rządowy przedstawiciel ds. CPK, dodając, że „LOT-owi się udało, i wszyscy kibicujemy mu dalej”. Wojciechowicz nie zgadza się z tą tezą: „LOT nie jest taką potęgą jak Air France i nie będzie w stanie generować wystarczającego ruchu na CPK”.

Pierwszy terminal gigantycznego lotniska ma być zbudowany z myślą o obsłudze około 50 mln pasażerów rocznie. Z uwzględnieniem rozbudowy, obiekt ma mieć możliwość obsługi ponad 100 mln pasażerów w ciągu roku. Jak wiadomo, pierwsza faza inwestycji ma kosztować od 31 do 35 mld zł. Specustawę bez poprawek przyjął Senat. Dokument czeka na podpis prezydenta.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Rząd zawęził obszar pod CPK do 66 km kw. Port zajmie połowę tego terenu

Infrastruktura i lotniska

Rząd zawęził obszar pod CPK do 66 km kw. Port zajmie połowę tego terenu

Jakub Madrjas 23 maja 2018

Raport ws. Berlin Brandenburg: Ponad 850 usterek na budowie lotniska

Infrastruktura i lotniska

Raport ws. Berlin Brandenburg: Ponad 850 usterek na budowie lotniska

Magdalena Wosińska 22 maja 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS