– Kończy się etap rządowy prac nad specustawą ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mamy jako rząd dużą determinację, aby tę ustawę przyjąć bez jakiejkolwiek zwłoki – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy pełnomocnik ds. budowy CPK, Mikołaj Wild.
Wiceminister infrastruktury nie chce jednak wskazywać dokładnego terminu, ale podkreśla, że przyjęcia ustawy, która przyspieszy przygotowanie budowy gigantycznego lotniska, można spodziewać się na dniach. – Zdecydowanie w tym biegu widać już metę, aczkolwiek to jest wciąż jeden z kamieni milowych projektu. Jestem przekonany, że jesteśmy już blisko – zaznacza Mikołaj Wild. Pierwotnie ustawa miała wejść w życie jeszcze przed końcem ubiegłego roku.
Wiceminister podkreśla, że zarówno w kwestii specustawy, jak i w harmonogramie budowy Portu Lotniczego Solidarność, przewidziany jest plan wieloletni, z precyzyjnie rozpisanymi inwestycjami. – Obecnie trwają badania lokalizacyjne, żebyśmy mogli startować z pracami nad decyzją środowiskową – mówi naszemu portalowi Mikołaj Wild.
Co jeszcze dzieje się przy projekcie? Pełnomocnik podkreśla, że w toku są również inne badania – prognozy ruchu lotniczego na najbliższe 10 lat. Za ich pomocą, rząd ma określić zapotrzebowanie na liczbę pasażerów Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomnijmy, że pierwszy terminal CPK szykowany jest na 50 mln podróżnych w ciągu roku, aby w ostateczności, po rozbudowie, całe lotnisko mogło obsłużyć nawet 100 mln pasażerów rocznie.
Po zapoznaniu się z wynikami owych badań będzie można rozpisać przetarg na studium wykonalności i przygotowanie prac do konkursu na koncepcję architektoniczną lotniska – dodaje Wild. Podkreśla, że czas trwania badań środowiskowych to minimum 16 miesięcy: rok plus dwa dodatkowe miesiące na sporządzenie raportu i kolejne dwa na decyzje administracyjne. – Nie mówię już o szczególnych badaniach prowadzonych równolegle, które muszą trwać dłużej, takich jak badania meteorologiczne – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Mikołaj Wild.
Zapytany o
nową funkcję w resorcie infrastruktury podkreśla, że „współpraca w ministerstwie układa się bardzo dobrze”. – To była trafna decyzja o połączeniu kompetencji pełnomocnika z kompetencjami sekretarza stanu odpowiedzialnego za lotnictwo. Pomaga to wykorzystać współpracę z podmiotami z sektora lotniczego – zaznacza. Wiceminister dodaje, że w tym roku najpewniej zostanie znowelizowana strategia rozwoju transportu. – Będzie ona spójna z koncepcją przyjętą przez rząd w zeszłym roku, której głównymi punktami będą – tak jak powiedział premier w swoim expose – CPK i oparty na nim nowy system kolejowy – stwierdza pełnomocnik.