– Koleje dużych prędkości nie są niezbędne do powstania CPK, ale gdyby jednak ten cel został osiągnięty, poprawiłoby to komunikację w Polsce. Widzimy na przykładzie innych państw, że integracja transportu poprzedza ekspansję zagraniczną – mówił Mikołaj Wild, pełnomocnik budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, podczas konferencji KDP w Warszawie.
Mikołaj Wild, wyznaczony przez Prawo i Sprawiedliwość w maju tego roku na pełnomocnika budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, wziął udział w konferencji „Rozwój polskiej kolei z wykorzystaniem środków UE – analiza możliwości budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce”, która odbyła się w Warszawie. Podczas otwarcia, Mikołaj Wild opowiadał o współpracy kolei i lotniska, koniecznej dla właściwego funkcjonowania CPK.
– Kluczowe jest podkreślenie multimodalności tego przedsięwzięcia nie tylko skomunikowanym z warszawą szybką koleją ale węzeł ma integrować różne środki transportu – mówił Mikołaj Wild, pełnomocnik budowy portu lotniczego. – To integracja jest słowem, które dobrze określa projekt który został mi powierzony. W tym zakresie rola kolei jest nie do przecenienia – dodał.
Minister powołał się jednocześnie na przykład współpracy niemieckich kolei z lotniskiem we Frankfurcie. – Na mocy współpracy pomiędzy Deutsche Bahn a Lufthansą, pasażerowie z węzła we Frankfurcie mogą odprawić się w pociągu łącznie z bagażami. To bardzo skraca czas podróży – podkreślił.
Istotną dla funkcjonowania CPK kwestią byłoby dogodne połączenie portu lotniczego z największymi miastami w Polsce. Jak stwierdził Mikołaj Wild, celem projektu jest, by czas podróży między CPK a metropoliami wynosił maksymalnie dwie godziny. – Nie są do tego być może konieczne koleje o prędkości większej niż 250 km/h. Ale gdyby udało się osiągnąć ten skromny cel, poprawiłaby się komunikacja w kraju. A na przykładzie innych krajów widzimy, że integracja transportu poprzedza ekspansję zagraniczną – przekonywał Mikołaj Wild.
Przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny ma zostać zbudowany między Łodzią a Warszawą, koniecznie z dostępem do autostrady, łączącej obie aglomeracje. Gigantyczne lotnisko Polska chce wybudować w ciągu 10 lat, jednak możliwości finansowania inwestycji wciąż nie są znane. Koszt tego przedsięwzięcia ma oscylować wokół 30 mld zł. Lotnisko ma mieć bezpośredni dostęp do zmodernizowanej i rozbudowanej sieci kolejowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.