Przynajmniej trzy konsorcja planują złożyć wielomiliardowe oferty w planowanym postępowaniu dotyczącym sprzedaży udziałów Aéroports de Paris (ADP), operatora lotnisk Paris Charles de Gaulle i Orly. Sprzedaż ma być jedną z pierwszych zaplanowanych przez Francję prywatyzacji na rok 2019.
50,6-procentowy udział państwa francuskiego w grupie lotnisk Aeroports de Paris (ADP) prawdopodobnie zostanie wystawiony na sprzedaż już w przyszłym roku. Transakcja może być warta do 10 miliardów euro.
Prywatyzacja jest częścią planu prezydenta Emmanuela Macrona, który ma pomóc w sfinansowaniu funduszu rządowego o wartości 10 miliardów euro, mającego na celu wspieranie innowacyjnych projektów.
Wśród zainteresowanych Vinci
Jednym z konsorcjum, zainteresowanym inwestycją, ma być fundusz Global Infrastructure Partners (GIP) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, francuska grupa Vinci i australijski fundusz IFM.
Notowana na giełdzie Atlantia również planuje wziąć udział w aukcji ADP, przewodząc czwartemu konsorcjum. Jednak Atlantia ma problem ze względu na załamanie się mostu autostradowego w Genui w tym tygodniu, co spowodowało śmierć 38 osób. Jeśli Włochy wprowadzą środki karne przeciwko operatorowi zawalonego mostu, Atlantia może nie mieć funduszy na zakup akcji ADP.
Reuters poinformował w czerwcu, że Vinci, który ma już 8-procentowy udział w ADP i którego lotnictwo jest podstawową działalnością, zbliżyło się do funduszy emerytalnych, aby zawiązać partnerstwo i wziąć udział w planowanej sprzedaży. Nie jest jasne, czy jakikolwiek fundusz utworzy joint venture z Vinci.
Aukcja cieszy się sporym zainteresowaniem
Jedno ze źródeł poinformowało, że co najmniej 12 konsorcjów weźmie udział w pierwszej turze aukcji. W składzie każdego z nich znajdować się będzie jeden specjalista ds. portów lotniczych, który podobne inwestycje ma już w swoim portfolio.
Oczekuje się, że oferty będą składać zarówno globalni inwestorzy w infrastrukturę, kanadyjskie i amerykańskie fundusze emerytalne, ale też wielcy europejscy ubezpieczyciele i bliskowschodnie fundusze.
Europejskie lotniska osiągnęły znaczące zyski w ostatnich latach, ponieważ skorzystały z rosnących globalnych podróży i wzrostu wydatków konsumenckich w punktach sprzedaży detalicznej w portach lotniczych, hotelach zlokalizowanych przy lotniskach i parkingach.
IATA komentuje rządowe plany
Debata nad ustawą wdrażającą prywatyzację ADP miała rozpocząć się w przyszłym miesiącu, by ostatecznie rozpocząć procedurę sprzedaży pod koniec bieżącego lub na początku przyszłego roku. Harmonogram ten może jednak jeszcze ulec zmianie. Nowa ustawa przewiduje, że zwycięska firma otrzyma 70-letnie zezwolenie na eksploatację aktywów ADP.
Międzynarodowe stowarzyszenie transportu lotniczego (IATA) powiedziała w czerwcu, że długość proponowanej koncesji zmniejsza elastyczność w dostosowaniu się do warunków rynkowych. IATA podniosła również kwestię planowanego systemu opłat, argumentując, że przychody z działalności detalicznej portu lotniczego powinny być wykorzystywane do obniżania opłat dla linii lotniczych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.