Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Regiony: Wydawanie funduszy unijnych nie jest zagrożone

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-12-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Regiony: Wydawanie funduszy unijnych nie jest zagrożone
fot. Radosław Drożdżewski, commons.wikimedia.org, CCA (3)
Polska inwestuje pieniądze z nowej perspektywy UE najszybciej ze wszystkich krajów członkowskich – pochwalił się niedawno wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Jednocześnie podkreślił, że wzorową dynamiką odznaczają się programy rządowe, natomiast urzędy marszałkowskie „muszą przyspieszyć” – stwierdził. Jak to wygląda z perspektywy regionów?

– Przy realizacji programów operacyjnych można przyjąć różne koncepcje strategii wdrażania – szybka, nastawiona na wysoki poziom kontraktacji i wydatkowania, bądź skoncentrowana na przemyślanym inwestowaniu środków. W oczywisty sposób koncepcje te różnią się takimi aspektami jak tempo kontraktacji czy wydawania środków – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Barbara Jesionowska, wicedyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Kujawsko-pomorskie jest jednym z regionów (obok podlaskiego, warmińsko-mazurskiego i lubelskiego), którym wytknięto, że wykorzystanie funduszy unijnych mają na niskim poziomie, nie wyższym niż 3 proc.

– Skłaniamy się bardziej ku koncepcji mądrego inwestowania środków publicznych, z myślą o całej perspektywie finansowej (do roku 2023), a także o skutkach długofalowych naszego programu – dodaje Barbara Jesionowska.
Jak wyjaśnia, duży nacisk w programie regionalnym położony został na wdrażanie wielu działań przy wykorzystaniu instrumentów finansowych (ponad 200 mln euro). – Liczymy się z tym, że przygotowanie do ich realizacji jest procesem złożonym i długotrwałym, jednakże w dłuższej perspektywie kapitał w zainwestowany w taki sposób będzie stanowił motor napędowy dla kolejnych działań prorozwojowych w naszym regionie, po zakończeniu finansowania ze źródeł zewnętrznych – mówi.

Jak zauważa, inwestowanie w sposób przemyślany wymaga m.in. konsultacji z wieloma partnerami, co jest czasochłonne, ale gwarantuje, że podjęte działania będą lepiej dopasowane do rzeczywistych potrzeb i będą społecznie akceptowane. – Nie możemy też zapominać, że przy dysponowaniu środkami publicznymi musimy dochować najwyższej dbałości o to, aby środki te były wydatkowane z jak najlepszym pożytkiem dla interesu publicznego, co ciężko jest czasem pogodzić, gdy priorytetem jest samo tempo ich wydawania – stwierdza przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego.

Faktyczny start: sierpień 2015

Obecna unijna perspektywa finansowa obejmuje lata 2014-2020. Jednak, co podkreśla przedstawicielka samorządu, wydatkowanie środków, zgodnie z zasadą n+3, faktycznie będzie następować do roku 2023. Z drugiej strony, żeby można je było wydawać, potrzebne były odpowiednie dokumenty. – Akty prawne, które określają podstawowe zasady realizacji programów operacyjnych przyjęto dopiero 17 grudnia 2013 r. – zauważa Jesionowska. Chodzi o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 oraz rozporządzenia dla EFRR i EFS. Akty wykonawcze do nich zostały przyjęte w roku 2014. Z kolei RPO dla województwa kujawsko-pomorskiego został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej 14 grudnia 2014 r.

Jak zauważa przedstawicielka samorządu, rozpoczęcie wdrażania programu było możliwe dopiero po przyjęciu Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych, który podlegał konsultacjom społecznym, i musiał być zgodny z wytycznymi horyzontalnymi na poziomie krajowym, które były przyjmowane były równolegle do prac nad SzOOP. – Te czynniki sprawiły, że dokument ten mógł zostać przyjęty dopiero w sierpniu 2015 r. i dopiero od tej daty możemy uczciwie liczyć czas rozpoczęcia wdrażania RPO – mówi.

Jej zdaniem, od tego czasu, udało się zrobić bardzo dużo. To m.in. kilkadziesiąt przyjętych zestawów kryteriów wyboru projektów, kilkadziesiąt ogłoszonych na ich podstawie konkursów i naborów pozakonkursowych, ponad 100 projektów wybranych do dofinansowania, setki projektów podlegających aktualnie ocenie – wskazuje.

Opóźnienia na poziomie krajowym

Odnosząc się do zarzutów o opóźnienia we wdrażaniu funduszy w regionach, wskazuje na opóźnione czynności na poziomie krajowym, które nie pozostawały bez wpływu na działania samorządów w aspekcie programów operacyjnych.
Wśród nich wymienia m.in. : późne wprowadzenie zmian do ustawy Prawo zamówień publicznych, późną aktualizację Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych, czy uchwalenia ustawy o rewitalizacji.

Jak informuje, od początku roku do końca III kwartału 2016 r. w województwie kujawsko – pomorskim ogłoszono 52 konkursy.

– Projekty infrastrukturalne nie są zagrożone – zapewnia Beata Krzemińska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Dodaje, że region, jako jeden z niewielu, wymaga od wnioskodawców kompletnej dokumentacji i pełnej gotowości do realizacji projektu. – Oznacza to, że po podpisaniu umowy z beneficjentem rusza realizacja danego projektu, bo dokumenty i pozwolenia są gotowe – wyjaśnia.

Opolskie: Połowa funduszy w naborach

Do zarzutów o zbyt wolnym działaniu samorządów odniósł się także marszałek województwa opolskiego, Andrzej Buła. Jak informował podczas konferencji prasowej w listopadzie, w Opolskim, pierwszy nabór wniosków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 odbył się w maju ub. roku.

– Od tego czasu do połowy listopada tego roku ogłosiliśmy już 67 naborów na kwotę ponad 2 mld złotych, co oznacza, że nabory ogłoszono na 53 proc. funduszy unijnych przyznanych samorządowi województwa w ramach RPO – stwierdził, cytowany w komunikacie prasowym, Andrzej Buła. Jak poinformował, na rok przyszły planowane są kolejne 44 nabory na kwotę 1,4 mld złotych.

Marszałek sprzeciwił się głoszeniu, że projekty nie są realizowane ze względu na ich nieprzygotowanie przez samorządy. – Jest gotowa dokumentacja na obwodnicę Myśliny, Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla i kilku innych miejscowości, można te inwestycje zacząć od zaraz – stwierdził marszałek.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Justyna Urbaniak 28 lutego 2017

PLL LOT największym przewoźnikiem w UE działającym na Ukrainie

Pasażer i linie lotnicze

Przesłanki przemawiające za budową Centralnego Portu Lotniczego

Infrastruktura i lotniska

Liberadzki: Pomysł budowy Centralnego Portu Lotniczego budzi wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Biznes i przemysł

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Zobacz również:

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Justyna Urbaniak 28 lutego 2017

PLL LOT największym przewoźnikiem w UE działającym na Ukrainie

Pasażer i linie lotnicze

Przesłanki przemawiające za budową Centralnego Portu Lotniczego

Infrastruktura i lotniska

Liberadzki: Pomysł budowy Centralnego Portu Lotniczego budzi wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Biznes i przemysł

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5