Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Raport Baker McKenzie i Polityki Insight: Budowa CPK uzasadniona ekonomicznie


Wstecz Dalej

Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2019-05-14 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Raport Baker McKenzie i Polityki Insight: Budowa CPK uzasadniona ekonomicznie
fot. Piotr Bożyk
Realizacja projektu CPK jest uzasadniona ekonomicznie – wynika z raportu przygotowanego przez kancelarię Baker McKenzie i Politykę Insight.
Mecenas Marta Fredrych z kancelarii Baker McKenzie zaprezentowała dziś w Katowicach wyniki raportu na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego przygotowanego przez kancelarię wspólnie z Polityką Insight. – Paradoksalnie sama budowa lotniska nie jest najtrudniejsza. Największym wyzwaniem jest budowa hubu o interkontynentalnym znaczeniu – podkreśliła na wstępie Fredrych, dodając, że CPK to najbardziej złożone i ambitne przedsięwzięcie infrastrukturalne w naszym kraju, które swym zakresem wykracza poza krajowe doświadczenia.

Czy budować? Tak!

Fundamentalnym pytaniem dla autorów raportu było to, czy realizacja projektu jest uzasadniona ekonomicznie – i odpowiedź jest twierdząca. – Po pierwsze, lotniska w centralnej Polsce, czyli Chopina i w Modlinie, które wspólnie odprawiają ok. 50 procent pasażerów w skali kraju, już dochodzą do granic przepustowości; jednocześnie nie ma możliwości ich rozbudowy do dużego hubu przesiadkowego. Duże lotniska przesiadkowe obsługujące ruch w Polsce, takie jak Frankfurt czy Paryż, również są zapełnione, a możliwości ich rozbudowy ograniczone – podkreśliła.

Jak dodała, miasta w pobliżu których zlokalizowane są międzynarodowe huby, czerpią z tego duże korzyści. Polska ich nie otrzymuje – lotnisko Chopina nie jest nawet w pierwszej trzydziestce portów w Europie. Zdaniem autorów raportu, korzyści dla gospodarki będą zarówno krótkoterminowe – do nich zalicza się zwiększone zapotrzebowanie na produkty i usługi podczas budowy – jak i długoterminowe, którym jest przede wszystkim lepsze włączenie Polski w międzynarodową współpracę gospodarczą.

Jak zaprojektować CPK?

Mecenas Fredrych stwierdziła, że nawet największe huby przesiadkowe obsługują w co najmniej 50 procentach ruch lokalny. Dlatego istotne jest, by czas dojazdu z Warszawy i Łodzi był jak najkrótszy – koleją musi to wynosić poniżej 30 minut. To też kluczowe w kontekście przyszłych pracowników portu. – Z raportu wynika, że CPK powinien być portem średniej wielkości, takim jak Monachium czy Oslo. Jest to najlepiej dopasowane rozwiązanie w stosunku do wielkości rynku i możliwości przewoźnika. Warto jednak pamiętać, że lepiej przeskalować taką inwestycję, niż jej niedoszacować – zaznaczyła.

Duże emocje budzi decyzja dotycząca przyszłości lotniska Chopina w kontekście CPK. Z raportu wynika, że utrzymanie lotniska Chopina byłoby wbrew interesom CPK, jak i LOT-u. Pozostawienie lotniska Chopina oznaczałoby to, że port wciąż byłby uciążliwy dla mieszkańców zachodnich dzielnic Warszawy – a to kwestie środowiskowo-społeczne są ważnym argumentem za budową nowego portu. Powtórzyła jednak, że aby nie ucierpiał potencjał ekonomiczny Warszawy, niezbędne jest dobre skomunikowanie portu ze stolicą.

Trzecim czynnikiem determinującym sukces gospodarczy portu jest siatka połączeń. – Przykłady zagraniczne pokazują, że może to zapewnić tylko stabilny przewoźnik bazowy. PLL LOT jako linia bazowa powinna zbudować taką siatkę połączeń, jaka jest dostępna w średniej wielkości portach, takich jak Monachium – stwierdziła. Zdaniem autorów raportu, LOT wykorzysta przepustowość CPK w ok. 50 procentach, dlatego należy zachęcić do korzystania z portu przewoźników niskokosztowych.

Jaki model realizacji i finansowania?

Zdaniem autorów raportu, spółka CPK musi jak najszybciej podjąć decyzję dotyczącą modelu realizacji i finansowania projektu. Jak zaznaczyła, na budowę portu nie można uzyskać środków unijnych, a realizacja w całości ze środków krajowych będzie tym trudniejsza, że w kraju brakuje doświadczenia w realizacji tak dużej inwestycji. Dlatego autorzy raportu zalecają model partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). – Statystycznie inwestycje infrastrukturalne realizowane ze środków prywatnych mają większe szanse powodzenia – podkreśliła. W raporcie czytamy też, że projekt powinien być apolityczny.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Jest wstępny układ infrastruktury CPK i wyniki konsultacji z branżą

Infrastruktura i lotniska

Jest wstępny układ infrastruktury CPK i wyniki konsultacji z branżą

inf. pras./ Redakcja 13 maja 2019

CPK ma pomóc w rozwiązaniu transportowego problemu Polski

Prawo i polityka

CPK ma pomóc w rozwiązaniu transportowego problemu Polski

inf. pras./ Redakcja 10 maja 2019

Wild: W tym roku ważny przetarg kolejowy dla CPK

Infrastruktura i lotniska

Wild: W tym roku ważny przetarg kolejowy dla CPK

Emilia Derewienko 09 maja 2019

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5