Ministerstwo Obrony Narodowej obiecało inwestycje na radomskim lotnisku. Jednak zdaniem posła Leszka Ruszczyka z Platformy Obywatelskiej, lista zaplanowanych prac nie ma znaczenia dla działalności cywilnego Portu Lotniczego Radom.
Ruszczyk problem wyłożył w swojej interpelacji poselskiej, zwracając uwagę na to, iż lotnisko w Radomiu pełni funkcje zarówno cywilne, jak i wojskowe. Jego zdaniem poprawa infrastruktury lotniska służyłaby zarówno stronie wojskowej i szkoleniu polskich pilotów, jak również działalności Portu lotniczego Radom. Deklaracje, jakoby inwestycje w infrastrukturę miały zostać poczynione, złożył w październiku ubiegłego roku minister Antoni Macierewicz.
Na interpelację odpowiedział z upoważnienia ministra Bartłomiej Grabski, podeskretarz stanu MON. Czytamy w niej, że „zgodnie z zatwierdzonym przez Ministra Obrony Narodowej w dniu 1 grudnia 2016 r. planem inwestycji budowlanych w latach 2017-2022, w celu poprawy funkcjonowania 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego, zaplanowane są trzy inwestycje, w tym dwie kontynuowane, związane z infrastrukturą techniczną i szkoleniową ww. lotniska, tj.: budowa systemu ochrony obiektów (wartość szacunkowa 4,4 mln zł, lata realizacji 2006-2021), budowa budynku na potrzeby infrastruktury symulatora lotu PZL 130 ORLIK TC-II GARMIN (wartość szacunkowa 10 mln zł, lata realizacji 2013-2019) oraz budowa magazynu środków bojowych wraz z obwałowaniem (wartość szacunkowa 4 mln zł, lata realizacji 2017-2019)”.
Grabski dodał również, że w 2017 roku realizowane są dwa zadania – budowa biura przepustek wraz z przebudową bramy wjazdowej oraz modernizacja sieci elektroenergetycznej hangarów nr 2 i nr 4 (łączna wartość powyższych inwestycji budowlanych wynosi ok. 2,8 mln zł, inwestycje planowane do zakończenia w 2018 r.).
Ponadto, w drugim kwartale bieżącego roku zostanie zainstalowany radiolokacyjny system lądowania GCA-2000M w wersji mobilnej. Wskazany system przeznaczony jest do kierowania statkami powietrznymi, prowadzenia naziemnej kontroli sytuacji powietrznej w rejonie lotniska oraz do zabezpieczenia lądowania statków powietrznych w zwykłych i trudnych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy.
Według Ruszyka są to jednak inwestycje marginalne, bo radomski port, by mógł się dalej rozwijać, potrzebuje przede wszystkim przedłużenia drogi startowej. Obecna nie spełnia bowiem wymogów unijnych dla lotnictwa cywilnego i jest za krótka. W 2018 roku wejdą w życie nowe, zaostrzone wymagania techniczne dotyczące dróg startowych na wszystkich europejskich lotniskach. Dotyczą one tzw. niwelety, czyli wyrównania pasów w płaszczyźnie podłużnej. To kosztowna zmiana, która dotyczy praktycznie wszystkich polskich portów regionalnych. Większość z nich to zadanie ma już za sobą. Zostało jedynie lotnisko w Krakowie i... Radom. W tym ostatnim porcie konieczny jest remont i wydłużenie pasa do 2,5 km, konieczna jest również budowa płyty postojowej, przydałby się również system ILS. Wszystkie inwestycje miałyby pochłonąć minimum 46 mln zł. W przypadku nie zrealizowania inwestycji lotnisko w Radomiu może mieć poważne kłopoty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.