Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Porty regionalne w obliczu Brexitu: Braku rentowności i niestabilności finansowania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Porty regionalne w obliczu Brexitu: Braku rentowności i niestabilności finansowania
Paul Barker Hemings, lic. CC BY-SA 2.0Port lotniczy Katowice-Pyrzowice
Choć regionalne porty lotnicze odpowiadają za bardzo dużą część rynku pasażerskich przewozów lotniczych w Polsce i Europie, a wciąż istnieją perspektywy wzrostu ich znaczenia, przed ich władzami stoją obecnie bardzo duże wyzwania. Największe z nich to wyjście Wielkiej Brytanii z UE, osiągnięcie rentowności w przypadku mniejszej skali działalności i brak gwarancji finansowania niezbędnego rozwoju infrastruktury.

Według dyrektora ds. rozwoju lotniczego AviaDev, Juraja Totha, jednym z największych wyzwań, przed jakimi staną w najbliższych latach regionalne porty lotnicze, których działalność opiera się w pewnej mierze na lotach do Wielkiej Brytanii, będzie opuszczanie przez to państwo struktur UE. Zidentyfikował on także dwa inne pola, które mogą wiązać się z trudnościami dla dyrekcji lotnisk: rosnąca konkurencja pomiędzy poszczególnymi portami i ewentualne strajki kontrolerów lotów. – To sprawa bardzo aktualna w ostatnich tygodniach i miesiącach, takie strajki pojawiły się m.in. we Francji – wskazywał. Dodał, że pewne francuskie lotnisko regionalne straciło z tego powodu tylko w minionym okresie wakacyjnym ok. 45 tys. podróżnych.

Ważnym atutem portów regionalnych jest elastyczność myślenia zarządzających

Jednocześnie podkreślał on, że lotniska regionalne mają wiele atutów, dzięki którym wciąż będą mogły osiągać znaczące sukcesy na rynku. Największym z nich ma być elastyczność w myśleniu zarządzających portami tego segmentu. – Natomiast w przypadku lotnisk o charakterze hubów nie zawsze jest tak, że króluje myślenie, że „wszystko da się zrobić” – stwierdził.

W dyskusji o przyszłości portów regionalnych w Polsce nie może natomiast zabraknąć rozważań dotyczących wpływu Centralnego Portu Komunikacyjnego na ich przyszłość. W opinii Artura Tomasika, prezesa Katowice Airport, CPK to projekt ważny dla kraju i dla mniejszych lotnisk, przy czym należy pamiętać, że regionalne porty lotnicze mają służyć głównie rozwojowi regionów. – Celem latania nie jest lotnisko, to jest podstawowa sprawa – stwierdził.

Rozwój infrastruktury pomaga w utrzymaniu rentowności

Wskazywał on także na problem trudności w osiąganiu rentowności przez mniejsze lotniska. – Statystyka jest bardzo niekorzystna: ponad 70 proc. portów regionalnych w Europie, które obsługują mniej niż 1 mln pasażerów, jest nierentowne – wyliczał. Istotnym wyzwaniem ma być także rozwój infrastruktury, który pozwoliłby nadążyć za wzrostami ruchu. – Obecnie w Polsce jesteśmy na granicy przepustowości, jeśli chodzi o porty regionalne – ocenił.

– Wiemy, że jest wyjątkowo skomplikowane, by utrzymać lotnisko, które obsługuje mniej niż milion pasażerów rocznie – wtórowała mu Léa Bodossian, sekretarz generalna Airport Regions Conference. Zwracała ona uwagę, że przy budowaniu strategii rozwoju danego portu bardzo istotnym aspektem jest specyfika regionu, w którym się on znajduje. Zauważyła także, że bardzo dobre skutki można osiągnąć, budując plany rozwoju lotniska na wiele lat do przodu i synchronizując działania lotniska i władz regionalnych.

Wysokie koszty bezpieczeństwa na barkach lotnisk, nie krajów

Prezesi polskich lotnisk regionalnych zwracają natomiast uwagę na konieczność zapewnienia stabilnego finansowania ich rozwoju. – Polskie porty lotnicze walczą wspólnie o włączenie ich w nową perspektywę, jeśli chodzi o finansowanie wzrastających kosztów – mówił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport. Artur Tomasik podniósł natomiast kwestię tzw. kosztów bezpieczeństwa, podkreślając, że w Polsce to władze lotnisk, a nie kraju, finansują np. funkcjonowanie straży pożarnej czy służb ochrony. – Już prawie 20 proc. kosztów to te związane z bezpieczeństwem. Europa jest jedynym kontynentem, który w tak niewielkim stopniu finansuje te kwestie. Oczywiście możemy pobierać opłaty za „security”, ale to podraża naszą usługę – mówił.

Panel dyskusyjny dotyczący rozwoju regionalnych portów lotniczych odbył się podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Odcinek DW nr 604 zamknięty na czas szkolenia wojskowego

Infrastruktura i lotniska

Odcinek DW nr 604 zamknięty na czas szkolenia wojskowego

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zobacz również:

Katowice: Rekord z lipca szybko pobity! Sierpień najlepszy w historii

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Rekord z lipca szybko pobity! Sierpień najlepszy w historii

inf. pras. 08 września 2023

Kraków: Rekordowy sierpień i ponad 913 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Sześciomilionowy obsłużony pasażer. Czwarty raz w historii

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Odcinek DW nr 604 zamknięty na czas szkolenia wojskowego

Infrastruktura i lotniska

Odcinek DW nr 604 zamknięty na czas szkolenia wojskowego

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zobacz również:

Katowice: Rekord z lipca szybko pobity! Sierpień najlepszy w historii

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Rekord z lipca szybko pobity! Sierpień najlepszy w historii

inf. pras. 08 września 2023

Kraków: Rekordowy sierpień i ponad 913 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Sześciomilionowy obsłużony pasażer. Czwarty raz w historii

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5