Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Porty regionalne w obliczu Brexitu: Braku rentowności i niestabilności finansowania


Wstecz Dalej

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-09-06 07:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Porty regionalne w obliczu Brexitu: Braku rentowności i niestabilności finansowania
Port lotniczy Katowice-PyrzowicePaul Barker Hemings, lic. CC BY-SA 2.0
Choć regionalne porty lotnicze odpowiadają za bardzo dużą część rynku pasażerskich przewozów lotniczych w Polsce i Europie, a wciąż istnieją perspektywy wzrostu ich znaczenia, przed ich władzami stoją obecnie bardzo duże wyzwania. Największe z nich to wyjście Wielkiej Brytanii z UE, osiągnięcie rentowności w przypadku mniejszej skali działalności i brak gwarancji finansowania niezbędnego rozwoju infrastruktury.
Według dyrektora ds. rozwoju lotniczego AviaDev, Juraja Totha, jednym z największych wyzwań, przed jakimi staną w najbliższych latach regionalne porty lotnicze, których działalność opiera się w pewnej mierze na lotach do Wielkiej Brytanii, będzie opuszczanie przez to państwo struktur UE. Zidentyfikował on także dwa inne pola, które mogą wiązać się z trudnościami dla dyrekcji lotnisk: rosnąca konkurencja pomiędzy poszczególnymi portami i ewentualne strajki kontrolerów lotów. – To sprawa bardzo aktualna w ostatnich tygodniach i miesiącach, takie strajki pojawiły się m.in. we Francji – wskazywał. Dodał, że pewne francuskie lotnisko regionalne straciło z tego powodu tylko w minionym okresie wakacyjnym ok. 45 tys. podróżnych.

Ważnym atutem portów regionalnych jest elastyczność myślenia zarządzających

Jednocześnie podkreślał on, że lotniska regionalne mają wiele atutów, dzięki którym wciąż będą mogły osiągać znaczące sukcesy na rynku. Największym z nich ma być elastyczność w myśleniu zarządzających portami tego segmentu. – Natomiast w przypadku lotnisk o charakterze hubów nie zawsze jest tak, że króluje myślenie, że „wszystko da się zrobić” – stwierdził.

W dyskusji o przyszłości portów regionalnych w Polsce nie może natomiast zabraknąć rozważań dotyczących wpływu Centralnego Portu Komunikacyjnego na ich przyszłość. W opinii Artura Tomasika, prezesa Katowice Airport, CPK to projekt ważny dla kraju i dla mniejszych lotnisk, przy czym należy pamiętać, że regionalne porty lotnicze mają służyć głównie rozwojowi regionów. – Celem latania nie jest lotnisko, to jest podstawowa sprawa – stwierdził.

Rozwój infrastruktury pomaga w utrzymaniu rentowności

Wskazywał on także na problem trudności w osiąganiu rentowności przez mniejsze lotniska. – Statystyka jest bardzo niekorzystna: ponad 70 proc. portów regionalnych w Europie, które obsługują mniej niż 1 mln pasażerów, jest nierentowne – wyliczał. Istotnym wyzwaniem ma być także rozwój infrastruktury, który pozwoliłby nadążyć za wzrostami ruchu. – Obecnie w Polsce jesteśmy na granicy przepustowości, jeśli chodzi o porty regionalne – ocenił.

– Wiemy, że jest wyjątkowo skomplikowane, by utrzymać lotnisko, które obsługuje mniej niż milion pasażerów rocznie – wtórowała mu Léa Bodossian, sekretarz generalna Airport Regions Conference. Zwracała ona uwagę, że przy budowaniu strategii rozwoju danego portu bardzo istotnym aspektem jest specyfika regionu, w którym się on znajduje. Zauważyła także, że bardzo dobre skutki można osiągnąć, budując plany rozwoju lotniska na wiele lat do przodu i synchronizując działania lotniska i władz regionalnych.

Wysokie koszty bezpieczeństwa na barkach lotnisk, nie krajów

Prezesi polskich lotnisk regionalnych zwracają natomiast uwagę na konieczność zapewnienia stabilnego finansowania ich rozwoju. – Polskie porty lotnicze walczą wspólnie o włączenie ich w nową perspektywę, jeśli chodzi o finansowanie wzrastających kosztów – mówił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport. Artur Tomasik podniósł natomiast kwestię tzw. kosztów bezpieczeństwa, podkreślając, że w Polsce to władze lotnisk, a nie kraju, finansują np. funkcjonowanie straży pożarnej czy służb ochrony. – Już prawie 20 proc. kosztów to te związane z bezpieczeństwem. Europa jest jedynym kontynentem, który w tak niewielkim stopniu finansuje te kwestie. Oczywiście możemy pobierać opłaty za „security”, ale to podraża naszą usługę – mówił.

Panel dyskusyjny dotyczący rozwoju regionalnych portów lotniczych odbył się podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wygodne drukowanie w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka

Infrastruktura i lotniska

Wygodne drukowanie w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka

Aleksander Domański 06 września 2018

Ryanair lata na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair lata na Ukrainę

Justyna Urbaniak 06 września 2018

Lotniska regionalne – sukces dzięki UE

Infrastruktura i lotniska

Lotniska regionalne – sukces dzięki UE

Kasper Fiszer 05 września 2018

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5