– Polska liczy, że Unia Europejska rozważy dofinansowanie inwestycji kolejowych w ramach programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale nie oczekuje dofinansowania ze środków unijnych budowy samego portu – powiedział w środę wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, cytowany przez PAP.
W Brukseli o Centralnym Porcie Komunikacyjnym z przedstawicielami rozmawiali między innymi minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński oraz sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury, pełnomocnik ds. budowy CPK Mikołaj Wild.
UE pomoże?
W rozmowie z dziennikarzami pełnomocnik rządu ds. CPK stwierdził: „mimo że CPK realizuje strategię UE dla lotnictwa, bo walczy z kongestią (chroniczne zjawisko większego natężenia ruchu), to nie oczekujemy w tym zakresie współfinansowania ze strony środków unijnych” – relacjonuje PAP. Polska liczy natomiast na wsparcie i uwzględnienie CPK przy pracach regulacyjnych, które toczą się w ramach UE, a także rozważenie inwestycji kolejowych.
Kwieciński dodał, że na inwestycje w ramach CPK będą składały się po połowie środki związane bezpośrednio z samym portem lotniczym oraz wydatki ponoszone w związku z budową infrastruktury drogowej i kolejowej. Zaznaczył, że środki europejskie będzie można też wykorzystać do zadań związanych z zabezpieczeniem ruchu lotniczego.
CPK będzie położony między dwiema głównymi aglomeracjami: Warszawą i Łodzią. Rządowy załącznik do koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada budowę praktycznie nowej sieci magistralnej, umożliwiającej dotarcie do centralnego lotniska, z większości miejsc Polski, w czasie nieprzekraczającym 120-150 minut. Więcej na temat głównych założeń inwestycyjnych piszemy
w pierwszej,
drugiej i
trzeciej części.
Budowa linii do obsługi CPK w nowej perspektywie unijnej
PLK
przygotowało też roboczy materiał dotyczący obsługi portu. Uzgodnienia dotyczące kolejnego wielkiego projektu – budowy szybkiej kolei na Węgry – dopiero się rozpoczną. Jak zauważa prezes PKP TLK Ireneusz Merchel, przyjęcie przez rząd koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego spowodowało korektę myślenia o przyszłych inwestycjach kolejowych, a opracowany model ma być istotny również pod względem perspektywy unijnej.
Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, wspomniał natomiast o źródłach finansowania. – Dla prac przygotowawczych dotyczących nowych projektów będziemy poszukiwali finansowania w ramach obecnej perspektywy, a realizowali – prawdopodobnie – już w kolejnej, no chyba, że pojawiłoby się nowe źródło finansowania – dodał.
Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Port ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych osiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r.