Partner serwisu
Biznes i przemysł

PLL LOT nie może spocząć na laurach. W 2018 czekają nowe wyzwania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
PLL LOT nie może spocząć na laurach. W 2018 czekają nowe wyzwania
Fot. Dariusz Kłosiński, Lotnisko Chopina
W 2018 roku LOT będzie miał dużo nowych wyzwań operacyjnych. Do tej pory poza jednym połączeniem w tygodniu z Krakowa, wszystkie rejsy długodystansowe były realizowane z hubu w Warszawie. Wkrótce do tego dojdą rejsy z Rzeszowa i przede wszystkim z Budapesztu. To duże wyzwanie operacyjne i duża komplikacja biznesowa dla linii o skali działania LOT-u – komentuje dla portalu Rynek Lotniczy Michał Leman, były wieloletni dyrektor PLL LOT, obecnie autor bloga Captainspeaking.

Ubiegły rok PLL LOT zakończyły bardzo dobrymi wynikami. Za 2017 rok udało się wypracować 280 mln zł zysku z działalności podstawowej. To wynik o 100 mln zł lepszy niż w roku 2016. W minionym roku linie lotnicze przewiozły prawie 7 mln pasażerów, a mają ambicje na więcej. Jak zapowiedział prezes przewoźnika, Rafał Milczarski, LOT planuje w nowym roku przekroczyć barierę 9 mln pasażerów.

Jest ryzyko

Przed paroma miesiącami polski przewoźnik poinformował również o otwierających się nowych możliwościach biznesowych – w maju LOT połączy Budapeszt z Nowym Jorkiem i Chicago, co jest niewątpliwym krokiem do przodu, zważywszy na to, że Węgry od 2011 roku nie mają narodowego przewoźnika oraz bezpośrednich połączeń za ocean. Można więc powiedzieć, że LOT błyskotliwie wykorzystał tę lukę, pozostaje jednak obawa, czy przewoźnik w pełni wykorzysta tę szansę. – To duże wyzwanie operacyjne i duża komplikacja biznesowa dla linii o skali działania LOT – zwraca uwagę Michał Leman, były wieloletni dyrektor PLL LOT, obecnie autor bloga Captainspeaking.

Jak podkreśla ekspert, nie oznacza to wcale, że decyzja o rejsach LOT-u z Budapesztu jest błędna. – Akurat w tym wypadku bazuje na sporych zachętach ekonomicznych, ale jest to dodatkowe spore ryzyko. Patrząc szerzej, strategia opierania siły przewoźnika na rejsach przez HUB powoli się rozmywa – zaznacza Michał Leman. LOT w 2018 roku będzie miał rejsy do USA z dwóch portów regionalnych i Budapesztu, połączenia do Tel Awiwu z czterech portów regionalnych, a na Ukrainę – z trzech.

Nowy rok, ciągle nowa flota

Leman zwraca uwagę, że na niekorzyść przewoźnika działa brak realizacji jednego z punktów swojej strategii. – LOT nie upraszcza floty. Wielokrotnie zapowiadane i zaplanowane na kilka lat dojście do trzech typów samolotów nie ma pokrycia w rzeczywistości – zaznacza. (Czytaj: Używane Embraery, nowe Dreamlinery i MAX-y. Jaka ma być docelowa flota PLL LOT?)

Linie lotnicze przyjmą w tym roku pod swoje skrzydła używane Embraery, oprócz tego jest w trakcie dostaw MAX-ów, a kolejnym krokiem będzie przyjęcie kolejnego typu Dreamlinera 787-9. Łącznie więc w swojej flocie w 2018 roku LOT będzie miał LOT w tym roku będzie miał turbośmigłowe Bombardiery Q400, trzy typy Embraerów (E170/E175/E195), trzy typy Boeingów B737 (B737-400, B737-800NG, B737MAX8) i dwa typy Dreamlinerów (B787-8, B787-9).

– Jak na linię posiadającą około 50 samolotów to zdecydowanie za dużo. Tak skomplikowana flota oznacza wyższe koszty, duże problemy w przypadku awarii i opóźnień, ograniczone możliwości podmieniania samolotów – ostrzega Michał Leman. Jak dodaje, kolejne dwa typy Bombardierów są wspólnie wykorzystywane wraz z Nordicą. A nowa flota – choć nikt nie ma wątpliwości, że jest LOT-owi potrzebna – oznacza większe koszty zaliczek i leasingów.

Nowy rok, potrzebne nowe technologie


Zdaniem Michała Lemana przewoźnik dobrze zarządza tym, co już osiągnął, jednak to – w kontekście rosnącej konkurencyjności europejskich linii lotniczych, mnogości usług i rozwijających się nowych technologii – może nie wystarczyć. – Patrząc na wdrożenia narzędzi, na przykład automatyzacji sprzedaży i komunikacji z klientami za pomocą mediów społecznościowych czy rozwiązań typu live chat, LOT jest bardzo w tyle – dodaje Leman, zaznaczając, że duże linie lotnicze inwestują w tych obszarach setki milionów złotych. – Nie mam wątpliwości, że te wydatki się im zwrócą – orzeka.

Jego zdaniem linie lotnicze, które zlekceważą potrzebę digitalizacji, będą miały bardzo poważny problem z pozyskaniem i utrzymaniem klientów. – Co więcej, mogą mieć nawet kłopot z określeniem, gdzie Ci pasażerowie im znikają i z jakich powodów. To jest ogromne wyzwanie i LOT ma ostatni moment, żeby rynek nie uciekł – stwierdza ekspert.

– Niestety, to wymaga inwestycji i odważnych decyzji, bo projekty technologiczne w branży lotniczej trwają długo, dużo kosztują i nie przynoszą szybkich efektów. Jest więc duża pokusa na odkładanie ich na później – podsumowuje Michał Leman.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

inf pras. 29 sierpnia 2023

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Punktualność spada. LOT czwarty w Europie

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

inf pras. 29 sierpnia 2023

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Punktualność spada. LOT czwarty w Europie

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5