Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Pierwsza międzynarodowa trasa pierwszego prywatnego lotniska w Wietnamie


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-05-30 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pierwsza międzynarodowa trasa pierwszego prywatnego lotniska w Wietnamie
fot. Sun Group
Port lotniczy Van Don International Airport, położony w północno-wschodniej prowincji Quang Ninh w Wietnamie, powitał pierwszy międzynarodowy lot z Shenzhen w Chinach. 
Pierwszy międzynarodowy lot do Van Don ze 140 pasażerami na pokładzie, obsługiwany przez Donghai Airlines, wystartował z portu lotniczego Bao'an International Airport w Shenzhen w niedzielę w nocy. Z operacyjnego punktu widzenia połączenie nie wyróżnia się niczym szczególnym – dystans do chińskiego miasta jest nawet krótszy niż długość trasy krajowej do Ho Chi Minh. Dla historii pierwszego prywatnego lotniska w Wietnamie jest to jednak przełomowy moment, gdyż pozwala mu zaistnieć na mapie lotniczej świata. 

Apetyt na międzynarodowe trasy 

Van Don działa od grudnia ubiegłego roku. Przez pierwsze pięć miesięcy swojej działalności, port lotniczy obsługiwał jedynie krajowe loty linii lotniczych Vietnam Airlines, VietJet Air oraz Bamboo Airways. W tym czasie, przez lotnisko przewinęło się ponad 90 tys. pasażerów, podróżujących na pokładach 664 lotów. Władze lotniska chcą jednak, by do Van Don można było także dolecieć z innych krajów, w szczególności z odznaczających się wysokim potencjałem demograficznym rynków Chin, Tajlandii, Korei Południowej oraz Japonii, tłumaczy Pham Van Sau, dyrektor portu lotniczego. 

Już w czerwcu do pierwszego zagranicznego połączenia do Shenzhen dołączą inne trasy do Chin (do Hainan, Nanning oraz Kantonu), na Tajwan, a także do Korei Południowej. Do końca roku siatka połączeń międzynarodowych Van Don wzbogaci się także o loty do Japonii i Korei. 

Brama do regionu dla biznesu i turystyki 

Położony na północnym wschodzie kraju, w specjalnej strefie ekonomicznej prowincji Quang Ninh, port lotniczy Van Don jest pierwszym prywatnym wietnamskim lotniskiem stworzonym kosztem 310 mln dolarów. W założeniu, inwestycja, wpisująca się jako część „trójkąta ekonomicznego” Hanoi–Haiphong–Quang Ninh, ma być międzynarodową bramą do 13 klastrów przemysłowych oraz 17 nabrzeży portowych na północy Wietnamu. Międzynarodowych turystów Van Don kusi bliskością wpisanej na listę dziedzictwa UNESCO Zatoki Ha Long Bay. 

Prywatne lotnisko w komunistycznym kraju 

Teren lotniska ma powierzchnię 290 hektarów. Pas startowy z certyfikatem CAT II ma długość 3,6 km i umożliwia starty i lądowania dużych samolotów, w tym boeingów 777 czy airbusów A350. Właścicielem portu jest Sun Group, natomiast przy jego budowie zaangażowana była firma Netherlands Airport Consultants. Lotnisko operowane jest w modelu „build, operate and transfer”. 

Wcześniejsi inwestorzy, tacy jak Korea Airports, wycofali się z projektu w 2015 r., gdy dowiedzieli się, że lotnisko będzie koncentrowało się głównie na obsłudze połączeń krajowych. W 2016 r., po tym, gdy w miejsce tamtych podmiotów pojawił się obecny inwestor, Sun Group, podjęto decyzję o tym, że Van Don będzie międzynarodowym portem lotniczym, wpisanym do rządowych planów zakładających funkcjonowanie do 2023 r. 13 międzynarodowych oraz 15 krajowych lotnisk. 

– Jest to najnowocześniejsze lotnisko w Wietnamie. Będzie pozytywnie wpływało na jakość obsługi pasażerów – powiedział Romy Berntsen, project manager oraz architekt Netherlands Airport Consultants. 

W terminalu pasażerskim oraz na drodze startowej znajdziemy najnowsze technologie dostępne na rynku, m.in. ledowe oświetlenie drogi startowej i dróg kołowania, dostarczone przez ADB SAFEGATE. 

W ciągu najbliższych lat lotnisko ma obsługiwać 2,5 mln pasażerów rocznie. Do 2030 r. liczba ta wzrośnie do 5 mln pasażerów rocznie. Sun Group liczy na zwrot inwestycji w przeciągu następnych 45 lat. 

Rynek o olbrzymim potencjale 

Van Don jest już 22. portem lotniczym w Wietnamie. W ciągu pięciu kolejnych lat powstać ma pięć kolejnych lotnisk, a istniejące mają przejść modernizację. Tak gwałtowny rozwój infrastruktury podyktowany jest postępującym boomem na podróże lotnicze w Wietnamie, który to kraj obecnie znajduje się w ścisłej czołówce rynków lotniczych świata o największym potencjale rozwoju. 

Według niedawnych prognoz Ministerstwa Transportu Wietnamu, do końca tej dekady lotniczy ruch pasażerski będzie wzrastał w tempie 16 proc. rocznie, a od 2020 do 2030 r. będzie rósł w średnim tempie 8 proc. W ciągu najbliższych dwóch lat liczba pasażerów osiągnie poziom 64 mln rocznie, podczas gdy w 2030 r. sięgnie 131 mln, prognozuje ministerstwo. Optymistyczne dane przedstawia też Narodowy Urząd Turystyki Wietnamu. W 2016 r. za granicę podróżowało 6,5 mln Wietnamczyków. W ciągu najbliższych pięciu lat liczba ta ma rosnąć w tempie 9,5 proc. rocznie. 

Na rozwoju rynku lotniczego Wietnamu korzystają także producenci samolotów. W ubiegłym roku w kraju zarejestrowanych było około 180 komercyjnych samolotów pasażerskich. Ministerstwo Transportu Wietnamu chce, aby liczba maszyn wrosła do 220 do roku 2020 oraz do 400 maszyn do roku 2030. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Specjalny przelot na 50 lat Airbusa (ZDJĘCIA)

Biznes i przemysł

Specjalny przelot na 50 lat Airbusa (ZDJĘCIA)

Piotr Bożyk 29 maja 2019

ZRPL: Ruch pasażerski w I kwartale w portach regionalnych z 6-proc. wzrostem

Infrastruktura i lotniska

ZRPL: Ruch pasażerski w I kwartale w portach regionalnych z 6-proc. wzrostem

inf. pras. oprac. ad 29 maja 2019

IATA: MAX-y mogą nie wrócić do służby do sierpnia

Pasażer i linie lotnicze

IATA: MAX-y mogą nie wrócić do służby do sierpnia

Aleksander Domański 29 maja 2019

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5