Partner serwisu
Biznes i przemysł

Pełnomocnik CPK: Obecna sieć kolei nie wystarczy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Pełnomocnik CPK: Obecna sieć kolei nie wystarczy
fot. Torpol
– Centralny Port Komunikacyjny może korzystnie wpłynąć na funkcjonowanie kolei w Polsce, dać szanse PKP i PKP Cargo na nowe pole ekspansji – mówi w rozmowie z portalem „Rynek-Lotniczy.pl” Mikołaj Wild, minister odpowiedzialny za budowę gigantycznego lotniska między Warszawą a Łodzią.

Emilia Derewienko, Rynek-Lotniczy.pl: Czy prowadzicie jakieś rozmowy z PKP?

Mikołaj Wild, pełnomocnik budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego: Kontakty z PKP są nieodzowne. Kilka dni temu spotkałem się z prezesem grupy oraz prezesem PKP PLK. Jeżeli zostanie przyjęta koncepcja CPK, której istotnym komponentem będzie transport kolejowy zasilający port lotniczy potokami pasażerskimi, to zaangażowanie PKP jako przewoźnika posiada fundamentalne znaczenie. Z drugiej strony CPK może korzystnie wpłynąć na funkcjonowanie kolei w Polsce, dać szanse PKP i PKP Cargo na nowe pole ekspansji.

Czy Polskę stać na wielomiliardowe projekty typu CPK czy Koleje Dużych Prędkości?

Wszystko zależy od bilansu zysków i strat. O opłacalności KDP niech wypowiedzą się eksperci zajmujący się tą tematyką. Budowa dużych portów lotniczych to dochodowa inwestycja, zwłaszcza wówczas, gdy istnieje tak duży potencjał rozwoju jak w naszej części Europy. CPK może funkcjonować z kolejami rozsądnie dużych prędkości, zapewniających dojazd do największych miast w czasie około 2 godzin. Takie koleje z pewnością pozostają w naszym zasięgu.

Czy infrastruktura kolejowa jest wystarczająca do funkcjonowania CPK?

Jednym z założeń dla budowy CPK, jest rozbudowa sieci kolejowej tak, aby CPK mógł integrować w sobie ruch kolejowy. Do celów CPK infrastruktura kolejowa, którą mamy obecnie, jest raczej niewystarczająca – potrzebna jest jej rozbudowa. O zakresie prac zdecyduje Rada Ministrów. Ze strony samego PKP słyszymy zresztą o potrzebie rozbudowy sieci. W jakim stopniu infrastruktura kolejowa wymaga rozbudowania, a w jakim modernizacji – to już jest decyzja wieloaspektowa. Na pewno potrzebne jest szybkie połączenie kolejowe między Warszawą a Łodzią. Zostało już zresztą przeprowadzone studium wykonalności dla budowy trasy umożliwiającej przewozy Kolejami Dużych Prędkości na tym odcinku. Bardzo dużo prac zostało już wykonane.

Jakie są perspektywy dla rozwoju cargo po otwarciu CPK?

Dużo zależy od trendów światowych. Na razie mamy sytuację bardzo korzystną. Tylko 0,5% towarów jest transportowanych drogą lotniczą, ale te 0,5% to 30% wartości całego rynku przewozu towarów. Dziś nie ma w Polsce infrastruktury umożliwiającej rozwój transportu cargo drogą lotniczą. Wraz z CPK nasz raczkujący rynek może więc dostać bardzo poważny impuls rozwojowy. Chociaż cargo lotnicze i kolejowe w niewielkim stopniu się pokrywają, to możliwa jest synergia między CPK i PKP Cargo, a to oznacza zapewnienie wszystkim uczestnikom rynku całkiem nowych pól ekspansji.

Jakie są rezultaty wizyty w Chinach?

Ze strony chińskiej spotkaliśmy się z dużą otwartością. Uznajemy, że wizyta była owocna i stanowi dobry punkt wyjścia do dalszych spotkań. Moja obecność w CHRL wynikała z faktu, że CPK ma największe przewagi konkurencyjne w stosunku do innych węzłów europejskich, właśnie na kierunku wschodnim. Nieefektywnością jest, że w tym momencie pasażerowie aby polecieć na Wschód, muszą najpierw polecieć na Zachód. Z tej perspektywy, nasz projekt naturalnie budzi zainteresowanie strony chińskiej. To jest rynek, którym jesteśmy z wzajemnością zainteresowani.

Czy chińskie firmy budowlane mogłyby się bardziej zadomowić w Polsce?


Myślę, że obie strony wyciągnęły wnioski ze swoich dotychczasowych doświadczeń i to jest dobry punkt do rozmowy o nowym rozdziale naszej współpracy.

Czy przewidujecie obecność polskich firm budowlanych przy realizacji CPK?

Poruszamy się w ramach Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, która zakłada budowanie kompetencji po stronie polskich przedsiębiorców. Musimy się zastanowić, czy mamy w Polsce odpowiednie podmioty i w jakim zakresie są one w stanie wykonać samodzielnie konieczne prace, a w których sektorach będziemy zobligowani do korzystania z doświadczenia zagranicznych firm. Mówimy o przedsięwzięciu naprawdę unikalnym jeśli chodzi o stopień skomplikowania inżyniersko-budowlanego i zależy nam na jak największym udziale firm polskich.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Prawo i polityka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

inf. pras. CPK 06 września 2023

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 25 lipca 2023

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Prawo i polityka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

inf. pras. CPK 06 września 2023

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 25 lipca 2023

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5