Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

PAŻP: O planach, wieży w Modlinie, lotnisku w Radomiu i przygotowaniach do CPK


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2018-10-17 15:44
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PAŻP: O planach, wieży w Modlinie, lotnisku w Radomiu i przygotowaniach do CPK
fot. infoair.pl
Przy okazji Dnia Otwartego dla Mediów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej udało nam się zamienić kilka słów z Januszem Janiszewskim, szefem tej instytucji. Prócz złożenia życzeń z okazji przypadającego 20 X Międzynarodowego Dnia Kontrolera Ruchu Lotniczego zadaliśmy kilka pytań: o plany na najbliższe lata, współpracę z szkolnictwem, wieżę w Modlinie czy przygotowania pod obsługę lotnisk w Radomiu i Baranowie.
Aleksander Domański, Rynek Lotniczy: Panie prezesie, wszystkiego najlepszego z okazji Państwa święta. Czego życzyć PAŻP-owi na najbliższe miesiące i lata?

Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej: Przede wszystkim te życzenia chciałbym przekazać na ręce moich koleżanek i kolegów oraz wszystkich pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. To ich zaangażowanie pozwoli na rozwój naszej agencji i spełnienia celów strategicznych, jakie sobie postawiliśmy. A celem jest taka zmiana, żebyśmy w przyszłość byli jednym z sześciu, siedmiu największych usługodawców w Unii Europejskiej. Dzięki położeniu geograficznemu Polski i naszemu potencjałowi jesteśmy w stanie to osiągnąć.

Na którym miejscu jesteśmy teraz? Ile jest do nadrobienia?

Trudno to określić. Musimy zredukować koszty, inwestować w nowe technologie najlepiej tak, żeby je współtworzyć. Musimy to zrobić, żeby móc swobodnie konkurować z największymi w Europie, czyli „wielką piątką” – Niemcami, Francuzami, Brytyjczykami, Włochami i Hiszpanami. A wierzę, że jako kraj o tak gigantycznym potencjale jesteśmy w stanie i będziemy w stanie, w pełni konkurować z nimi. Musimy się jednak w to wszyscy zaangażować.

Mówił pan wcześniej, że tylko około 2% społeczeństwa ma predyspozycje do tego, żeby pracować na tak wymagającym stanowisku, jak kontroler ruchu lotniczego. Moje pytanie w związku z tym brzmi, czy PAŻP podobnie jak inne firmy, w tym lotnicze, angażuje się w np. tworzenie  programów dla technicznych szkół średnich? Czy myślicie o współpracy ze szkolnictwem celem pozyskania narybku?

To jest właśnie jedno z wezwań, które przed nami stoi. Chcę też zaznaczyć, że brakuje nie tylko kontrolerów ruchu lotniczego czy techników. To jest rzeczywiście nasz core business, ale potrzebujemy również pracowników służb informacji powietrznej. W naszym kraju brakuje także managerów lotnictwa, osób, które będą wyszkolone specjalnie do tego, aby móc zarządzać w przyszłości instytucjami i firmami lotniczym. To jest nasze wspólne zadanie – Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Urzędu Lotnictwa Cywilnego i ministerstwa infrastruktury. Moją ambicją jest kooperacja ze wszystkimi uczelniami i placówkami naukowymi, które mogą nam w tym pomóc.

Udało się już osiągnąć coś konkretnego? Możecie się już Państwo pochwalić jakimiś sukcesami na tym polu?

Nie mogę jeszcze ujawnić szczegółów, ale w niedługim czasie chcemy wejść we współpracę z politechnikami w Polsce oraz z innymi instytucjami naukowymi. Wiemy też, że musimy kooperować z technikami i całym szkolnictwem zawodowym, bo to tam będą tworzyć się przyszłe kadry.

Przejdźmy teraz z planów wieloletnich do omówienia działań w krótszej perspektywie. Na początku grudnia w Modlinie zostanie postawiona wieża mobilna, która rozpocznie prace na początku stycznia. Sytuacja między władzami tego lotniska i kierowaną przez Pana instytucją jest napięta nie od dziś. Wieża mobilna jest rozwiązaniem tymczasowym. Kiedy na podstołecznym lotnisku zobaczymy stałą wieżę?

Moim zadaniem jest to, żeby być w dobrych relacjach ze wszystkimi portami lotniczych, ponieważ to są moi partnerzy. Takie zadanie sobie postawiłem i dlatego jednym z pierwszych moich decyzji było spotkanie się z zarządem portu lotniczego w Modlinie. Wszystko odbyło się w duchu naprawdę dobrej współpracy i nowego rozdania. Od 1 stycznia 2019 roku PAŻP na pewno będzie zapewniał służbę nawigacyjną w Modlinie. 

Wieża mobilna jest teraz doposażana w najnowsze rozwiązania technologiczne, które posiadamy w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej: w systemy radarowe czy naszego systemu zarządzania ruchem lotniczym i paru jeszcze innych rozwiązań wspomagających pracę kontrolera ruchu lotniczego. Rozumiemy, że jest to na razie rozwiązanie tymczasowe, ale w momencie, kiedy będziemy znać plany rozwoju linii lotniczych, plany rozbudowy portu oraz politykę państwa w zakresie rozwiązań dla regionu mazowieckiego, to będziemy w stanie określić nasze przyszłe działania.

Do końca listopada powinniśmy wiedzieć coś więcej. W Modlinie można zastosować różne rozwiązania. Dopuszczamy zarówno te konwencjonalne jak budowa stałe wieży, jak i nowatorskie. W tym Remote Control Tower czyli zdalną wieżę. Oczywiście uzgodnienia muszą być dwustronne, podjęte wspólnie z zarządem Modlina. Dzisiaj obywa się spotkanie techniczne (16 X), a w piątek planowane jest moje spotkanie z władzami portu.

Nawiązał Pan do rządowej strategii dla Mazowsza. W sobotę mieliśmy głośne przejęcie przez PPL lotniska w Radomiu. W swoich działaniach musicie się Państwo jakoś odnieść do planów władz budowy portu w tym mieście i do Centralnego Portu Komunikacyjnego. To olbrzymie wyzwania. Czy strona rządowa zgłosiła się już do PAŻP-u z konkretnymi zadaniami do zrealizowania?

Z definicji prawa jesteśmy tam, gdzie Ministerstwo Infrastruktury wyznaczy Polską Agencję Żeglugi Powietrznej do pełnienia służby nawigacyjnych. Jesteśmy teraz na etapie definiowania potrzeb zawartych w planie, który zostanie przedstawiony Komisji Europejskiej. Mamy czas do 15 marca 2019 roku.

Czyli wtedy dowiemy się czegoś więcej?

Musimy złożyć plan biznesowy KE do 15 marca. Muszą być w nim uwzględnione wszystkie elementy, które wedle władz Polski są jej potrzebne od służb Żeglugi Powietrznej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Koniec zmiany czasu to kolosalny problem dla lotnictwa

Prawo i polityka

Koniec zmiany czasu to kolosalny problem dla lotnictwa

Łukasz Malinowski 29 września 2018

Porozumienie PAŻP z władzami Modlina?

Infrastruktura i lotniska

Porozumienie PAŻP z władzami Modlina?

Aleksander Domański 27 września 2018

Z Modlina do Brukseli – nie chodzi o lot, a o skargę

Prawo i polityka

Z Modlina do Brukseli – nie chodzi o lot, a o skargę

Aleksander Domański 24 września 2018

 

Qatar Airways rozwija swoją europejską ofertę

Pasażer i linie lotnicze

Qatar Airways rozwija swoją europejską ofertę

24 października 2018

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

Prawo i polityka

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

23 października 2018

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

23 października 2018

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

Prawo i polityka

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

23 października 2018

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

Infrastruktura i lotniska

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

23 października 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS