Partner serwisu
Prawo i polityka

„Nie pakuj się w kłopoty”. Ruszyła kampania Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
27-06-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Lotnictwa Cywilnego

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
„Nie pakuj się w kłopoty”. Ruszyła kampania Urzędu Lotnictwa Cywilnego
fot. Pixabay
W czwartek (27 czerwca) prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Piotr Samson, zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Nie pakuj się w kłopoty”. Kampania ma na celu zwrócenie uwagi na zagrożenia wynikające z nieodpowiedniego pakowania bagażu przed podróżą samolotem. Konferencji prasowej towarzyszył happening na lotnisku Chopina.

W ramach akcji informacyjnej przygotowano spot edukacyjny, plakaty oraz grafiki, które będzie można zobaczyć w mediach społecznościowych, na terenie lotnisk, w środkach komunikacji miejskiej w Warszawie oraz kolejach regionalnych.

– Niewiele osób ma świadomość, że niektóre przedmioty codziennego użytku, takie jak np. aerozole, baterie litowe, akumulatory, latarki, zapalniczki, termometry rtęciowe czy fajerwerki, niewłaściwie spakowane mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu. Celem kampanii jest dotarcie do wszystkich potencjalnych pasażerów i uświadomienie im jak ważna dla bezpieczeństwa lotu jest znajomość zasad przewozu materiałów niebezpiecznych – powiedział prezes Samson.

Wzrost incydentów w polskim lotnictwie

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zaznaczył, że nie wszystkie przedmioty mogą być umieszczone w bagażu podręcznym. Część jest zabroniona w bagażu rejestrowanym, a niektórych nie przewieziemy wcale. Chcąc zabrać w podróż lotniczą np. aparat fotograficzny, drona, tablet, czy power bank musimy stosować się do określonych zasad. – Niewłaściwe spakowanie tych urządzeń może doprowadzić do ich samozapłonu, a w konsekwencji do pożaru na pokładzie samolotu – dodał prezes ULC.

Prezes Samson poinformował, że Urząd Lotnictwa Cywilnego w ostatnim czasie zaobserwował na polskich lotniskach bardzo duży wzrost liczby incydentów związanych z niewłaściwym przewozem materiałów niebezpiecznych oraz przedmiotów zabronionych.

– Tylko w ostatnich latach liczba incydentów wzrosła aż trzykrotnie – z 154 w 2016 roku do 437 w 2018 roku. Kontrole bezpieczeństwa pokazują, że świadomość zagrożeń związanych z przewozem tego rodzaju przedmiotów jest na alarmująco niskim poziomie. Dlatego tak bardzo potrzebna jest szeroka akcja informacyjna – dodał prezes ULC.

Incydenty związane z przewozem materiałów niebezpiecznych dotyczą nie tylko Polski ale w równym stopniu wszystkich krajów oraz przewoźników lotniczych. – Bezpieczeństwo pasażerów i załogi jest naszym priorytetem. Chcemy również minimalizować niedogodności, które mogą wystąpić przy kontroli bezpieczeństwa jeśli w bagażu zostaną znalezione przedmioty zabronione. Dlatego niezbędna jest komunikacja z pasażerami, by mogli być na bieżąco z zasadami przewożenia płynów, czy przenośnych urządzeń elektronicznych. Z zadowoleniem przyjmujemy więc tę wspaniałą polską inicjatywę, dzięki której możemy zwiększyć bezpieczeństwo podróży samolotem – powiedział Rafael Schvartzman, regionalny wiceprezes IATA na Europę.

Jakie przedmioty zagrażają bezpieczeństwu lotu?


Z ankiety przeprowadzonej wśród pasażerów wynika, że zaledwie co piąta osoba uznaje papieros elektroniczny za przedmiot niebezpieczny, a połowa z respondentów nie postrzega telefonu czy lakieru do włosów jako przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu lotu. Brak wiedzy pasażerów o zasadach przewozu tego rodzaju przedmiotów potwierdzają również pracownicy lotnisk, którzy wzięli udział w ankiecie. Aż ¾ z nich uważa, że na bezpieczeństwo operacji lotniczych wpływa niewiedza pasażerów. Badania ankietowe zostały przeprowadzone przez dr Magdalenę Żelazo na potrzeby opracowania pt. „Zarządzanie bezpieczeństwem w procesach transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną w lotnictwie cywilnym”.

Prezes ULC zaznaczył, że w polskich portach lotniczych odnotowano wiele przypadków wykrycia w bagażu materiałów niebezpiecznych, wśród nich amunicji, gazów pieprzowych, paliwa do napełniania zapalniczek czy naboi z dwutlenkiem węgla.

– Jednym z bardziej niebezpiecznych przypadków było samoczynne uruchomienie piły łańcuchowej zasilanej akumulatorem, którą pasażer przewoził w bagażu rejestrowanym. Piła uszkodziła walizkę i opakowanie chroniące, a incydent został zauważony w porcie docelowym – dodał prezes ULC.

Uczestnicy konferencji podkreślili, że zwrócenie uwagi pasażerów na konieczność stosowania zasad bezpieczeństwa w podróży lotniczej przyczyni się do zmniejszenia liczby incydentów. Pomoże to również zmniejszyć ryzyko katastrofy lotniczej mogącej powstać w związku z niewłaściwym przewozem tego rodzaju przedmiotów i materiałów.

– Niezwykle ważne jest, aby pasażerowie mieli świadomość, które przedmioty codziennego użytku mogą być niebezpieczne w transporcie lotniczym. Dlatego też Polskie Porty Lotnicze (PPL) i Lotnisko Chopina zdecydowały się dołączyć do kampanii Urzędu Lotnictwa Cywilnego – powiedział Mariusz Szpikowski, Prezes PPL, Dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie.

W kampanię włączyła się także Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Jej prezes Janusz Janiszewski przypomniał, że PAŻP to instytucja, dla której bezpieczeństwo w powietrzu jest zawsze najwyższym priorytetem. - Bezpieczeństwo lotu to także świadome i odpowiedzialne pakowanie bagażu. Musimy pamiętać, że dbanie o bezpieczeństwo lotu i współpasażerów zaczyna się w naszym w domu, w momencie przygotowań do podróży i pakowania walizki. Jestem przekonany, że dzięki tej kampanii wielu z przyszłych pasażerów będzie umiało ocenić, czy w przedmiotach codziennego użytku, które planują zabrać na wakacje, nie kryją się kłopoty – mówił Janusz Janiszewski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa między władzami lotniczymi Polski i Rwandy

Prawo i polityka

Jest umowa między władzami lotniczymi Polski i Rwandy

Redakcja/inf. pras. 24 listopada 2023

ULC: Połowa roku 2023 roku lepsza niż przed pandemią

Infrastruktura i lotniska

ULC: Połowa roku 2023 roku lepsza niż przed pandemią

Łukasz Malinowski 16 października 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

ULC: Ryanair, LOT i Wizz przewieźli w Polsce najwięcej pasażerów w 2022 roku

Pasażer i linie lotnicze

ULC: Prawie 41 mln pasażerów na polskich lotniskach w 2022 roku

Infrastruktura i lotniska

ULC tłumaczy odmowę lotów Wizz Air z Katowic do Erywania

Prawo i polityka

Zobacz również:

Jest umowa między władzami lotniczymi Polski i Rwandy

Prawo i polityka

Jest umowa między władzami lotniczymi Polski i Rwandy

Redakcja/inf. pras. 24 listopada 2023

ULC: Połowa roku 2023 roku lepsza niż przed pandemią

Infrastruktura i lotniska

ULC: Połowa roku 2023 roku lepsza niż przed pandemią

Łukasz Malinowski 16 października 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

ULC: Ryanair, LOT i Wizz przewieźli w Polsce najwięcej pasażerów w 2022 roku

Pasażer i linie lotnicze

ULC: Prawie 41 mln pasażerów na polskich lotniskach w 2022 roku

Infrastruktura i lotniska

ULC tłumaczy odmowę lotów Wizz Air z Katowic do Erywania

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5