Partner serwisu
Biznes i przemysł

Nad Airbusem wisi widmo grzywny i opóźnień

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/ Reuters

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Nad Airbusem wisi widmo grzywny i opóźnień
fot. Airbus
Niemiecki sąd nałożył na Airbusa karę finansową w wysokości 81,25 miliona euro (99 milionów dolarów). Ma to związek z domniemaną korupcją przy okazji sprzedaży odrzutowców bojowych Eurofightera. To nie jedyne zmartwienie koncernu. W związku z awarią silnika Pratt&Whitney prawdopodobnie będzie musiał opóźnić dostawę A320.

Bez dowodów

Wspomniana grzywna tym samym umorzy dwa śledztwa prowadzone w Niemczech. Prokuratura od 2012 roku badała sprawę z związku z podejrzeniami o korupcję w dziale wojskowo-kosmicznym Airbusa przy kontrakcie za 2 mld dolarów. Co prawda oskarżyciel nie znalazł dowodów na przekazanie łapówek, jednak i producent nie potrafił ustalić, na jaki cel wydał 100 mln euro.

Airbus przyznał w oświadczeniu, że kara, którą zgodził się zapłacić, dotyczy naruszenia obowiązków nadzorczych przez członków poprzedniego zarządu Airbus Defence and Space. Jak informuje Reuters, Airbus i członkowie kierownictwa włącznie z prezesem Tomem Endersem, który kierował tym działem w latach 2000-2005, są objęci drugim postępowaniem prowadzonym w Wiedniu. Tom Enders nie przedłuży kontraktu i wiosną 2019 roku przestanie pełnić funkcję prezesa całego koncernu. Decyzją zarządu w lutym 2018 roku ze stanowiska ustąpi także dyrektor operacyjny, Fabrice Brégier. Potwierdziły się tym samym spekulacje francuskiego dziennika „La Tribune". Gazeta już jakiś czas temu informowała, że Brégier odejdzie z firmy, bo jego pozycja znacznie osłabła po podejrzeniach o korupcję w firmie.

A320 z opóźnieniem

Po bardzo dobrej końcówce 2017 roku, w której Airbus dostarczył 718 maszyn i mocnym wejściu w 2018 rok w związku z zabezpieczeniem programu A380, wydawało się, że przynajmniej w produkcji będzie szedł do przodu.  Tymczasem europejski koncern zawiesił dostawy samolotów A320 z silnikami Pratt&Whitney z powodu problemu wykrytego w silnikach. Nie wiadomo na razie, w jakim stopniu wpłynie to na harmonogram dostaw. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA wprowadziła teraz ograniczenia w korzystaniu z niedawno dostarczonych maszyn z rodziny A320. Zakazała ponadto liniom lotniczym używania A320neo na dłuższych trasach nad wodą albo nad odludnymi obszarami. Przypomnijmy, że maszyny cieszyły się dużym popytem wśród klientów. Na liczbę 718 maszyn złożyło się 558 samolotów wąskokadłubowych z rodziny A320. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Mniejszy zysk i większe przychody Airbusa w półroczu 2023

Biznes i przemysł

Program airbusa A350XWB przekroczył 1000 sprzedanych samolotów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Mniejszy zysk i większe przychody Airbusa w półroczu 2023

Biznes i przemysł

Program airbusa A350XWB przekroczył 1000 sprzedanych samolotów

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5