Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Lotnisko we Wrocławiu gotowe do zwiększenia przepustowości (cz. 2)


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-03-18 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Związek Regionalnych Portów Lotniczych

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lotnisko we Wrocławiu gotowe do zwiększenia przepustowości (cz. 2)
fot. Port Lotniczy Wrocław
– Z Wrocławiem i Dolnym Śląskiem wiążą się przewoźnicy, rozwijając tu swoją infrastrukturę. W mieście działa Centrum It Travel Labs linii Ryanair, które tworzy aplikację sprzedażową tego przewoźnika, Ryanair rozbudowuje również na wrocławskim lotnisku swoją bazę techniczną. Rozwija się też nowoczesny przemysł lotniczy – mówi w rozmowie ze Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych Dariusz Kuś, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.
ZRPL: Wrocławskie lotnisko to znakomity przykład na to jak rozwijający się region wpływa pozytywnie na rozwój lotniska i odwrotnie. Czy mógłby Pan przybliżyć jak funkcjonuje ta ciekawa zależność?

Dariusz Kuś, prezes zarządu Port Lotniczego Wrocław: Infrastruktura komunikacyjna i transportowa jest dla rozwoju gospodarczego kwestią kluczową, a port lotniczy, zapewniający rozwiniętą siatkę połączeń do europejskich centrów biznesowych i największych hubów przesiadkowych, jest postrzegany jako okno na świat. Wygodny dostęp do takiego lotniska jest ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji o inwestycjach. W mieście działają dziś globalne korporacje, jak Credit Suisse, UBS, IBM, LG, McKinsey, Dolby, Google czy Nokia, a to tylko kilka przykładów. Obecność takich firm najlepiej pokazuje pozycję Wrocławia na gospodarczej mapie.

Z drugiej strony, kolejne inwestycje, zwłaszcza firm międzynarodowych lub funkcjonujących na rynku globalnym, jak często zdarza się w przypadku branży IT, przekładają się na większe zapotrzebowanie na połączenia lotnicze, a przez to na dynamiczny rozwój portu lotniczego. Wrocław jest doskonałym przykładem tej współzależności. Przewoźnicy sieciowi sukcesywnie otwierają nowe kierunki. Tylko w ostatnich kilkunastu miesiącach przybyły Zurych, Stuttgart i główne lotnisko Paryża, połączenie obsługiwane przez Air France. A od sezonu letniego linie KLM uruchomią połączenie do Amsterdamu. Z kolei Lufthansa systematycznie zwiększa liczbę rejsów i wprowadza większe samoloty na najbardziej popularnych trasach do Frankfurtu i Monachium. Nawet LOT po wielu latach stagnacji zwiększy oferowanie do hubu w Warszawie o 25%. Oczywiście rośnie też ruch turystyczny do Wrocławia i na Dolny Śląsk. Region ma coraz mocniejszą markę i jest bardzo pozytywnie kojarzony, na co wpływ mają unikalne atrakcje turystyczne, ale też wydarzenia takie jak Europejska Stolica Kultury 2016 czy World Games 2017. W tym segmencie znowu można pokazać wspomnianą współzależność: potencjał turystyczny regionu skłania przewoźników do wzbogacania oferty, co z kolei zwiększa ruch turystyczny.

Znaczenie ma fakt, że coraz mocniej z Wrocławiem i Dolnym Śląskiem wiążą się też przewoźnicy, rozwijając tu swoją infrastrukturę. W mieście działa Centrum It Travel Labs linii Ryanair, które tworzy aplikację sprzedażową tego przewoźnika, Ryanair rozbudowuje również na wrocławskim lotnisku swoją bazę techniczną. Dodam, że rozwija się też nowoczesny przemysł lotniczy. W tym roku pod Wrocławiem rozpocznie działalność centrum serwisowania silników lotniczych XEOS, za którym stoją Lufthansa Technik i GE Aviation.

Jakie wyzwania czekają pańskim zdaniem Wrocław Airport i całą branżę polskich portów regionalnych w 2019 roku?


Dla polskich portów regionalnych kluczowe będzie utrzymanie rozsądnego tempa wzrostu. Wszystko wskazuje na to, że nadal mamy ogromny potencjał do zagospodarowania. Przede wszystkim dlatego, że w porównaniu do krajów Unii Europejskiej nadal stosunkowo niewielu Polaków korzysta z podróży lotniczych. Edukacja i zachęcenie ich do tego jest na pewno wyzwaniem, choć z drugiej strony dynamiczny rozwój polskich portów regionalnych pokazuje, że potrafimy to robić z powodzeniem. Lotniska muszą oferować bogatą siatkę połączeń, jak również zapewniać pasażerom wysoki komfort obsługi.

Wrocławski port sukcesywnie inwestuje w infrastrukturę. W ubiegłym roku rozbudowaliśmy płytę do odladzania samolotów o kolejne stanowisko. Finalizujemy negocjacje związane z budową hotelu przy lotnisku. Jego operatorem będzie jedna z największych międzynarodowych sieci hotelowych.

Inwestycje planujemy również w dłuższej perspektywie i przygotowujemy się już do zwiększenia przepustowości terminalu pasażerskiego. W pierwszym etapie chodzi o przebudowę wewnątrz obiektu, w stosunkowo niewielkim zakresie. Pozwoli to zwiększyć przepustowość do 5 mln pasażerów rocznie. W następnym etapie planujemy dobudowanie do bryły budynku kolejnych modułów. Dążymy do tego, by wrocławskie lotnisko zyskiwało znaczenie ponadregionalne. Naszym atutem jest lokalizacja w samym sercu Europy Środkowej i doskonałe skomunikowanie z siecią dróg ekspresowych i autostrad.

Zachęcamy do śledzenia Twittera ZRPL dzięki któremu można być na bieżąco z sytuacją na lotniskach w nim zrzeszonych.

Pierwsza część wywiadu

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Innowacyjne udogodnienie na lotnisku we Wrocławiu

Infrastruktura i lotniska

Innowacyjne udogodnienie na lotnisku we Wrocławiu

Emilia Derewienko 09 marca 2019

Port Lotniczy Wrocław: Duży ruch w lutym

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Duży ruch w lutym

Emilia Derewienko 05 marca 2019

 

Drony Airbusa w branży morskiej

Biznes i przemysł

Drony Airbusa w branży morskiej

22 marca 2019

Rozbudowa T2 na lotnisku w Gdańsku

Infrastruktura i lotniska

Rozbudowa T2 na lotnisku w Gdańsku

21 marca 2019

LOT rozwija się na lotnisku w Lublinie

Biznes i przemysł

LOT rozwija się na lotnisku w Lublinie

21 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5