Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Lotnicze cargo w Polsce – małe i nierozumiane dziecko logistyki


Wstecz Dalej

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-05-16 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lotnicze cargo w Polsce – małe i nierozumiane dziecko logistyki
Samolot transportowyFot. Dmitry A. Mottl, lic. CC BY-SA 3.0
Niewystarczający poziom rozwoju infrastruktury, który blokuje szanse rozwoju lotniczego cargo to obraz, jaki wyłonił się z wypowiedzi managera zajmującego się tą tematyką w Górnośląskim Towarzystwie Lotniczym. Choć katowicki port może zabezpieczyć obsługę całego południa Polski dla operatorów kurierskich, w skali kraju brakuje dużych lotnisk z bogatym zapleczem, w tym magazynowym. Nie wiadomo, czy zmieni się to po wybudowaniu CPK, bo założenia dotyczące ruchu towarowego są na razie bardzo mgliste.
– W Polsce cargo lotnicze to najbardziej nierozumiane i najmniejsze dziecko logistyki – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Mariusz Kuczek, cargo business development manager w Górnośląskim Towarzystwie Lotniczym zarządzającym katowickim lotniskiem. Łączył to zwrówno z zaszłościami historycznymi, jak i z brakiem spójnej polityki dotyczącej tego segmentu lotnictwa. Wskazywał przy tym, że w skali świata rola cargo lotniczego jest znacznie większa, bo choć przewozi ono tylko ok. 1 proc. towarów pod względem ich masy, to przekłada się to na aż 37 proc. wartości handlowej ładunków nadawanych wszystkimi środkami transportu.

Przewoźnicy wolą konsolidować przesyłki w dużych hubach

Podkreślał także, że choć rola podmiotów polskich na rynku przewozów drogowych czy morskich w skali europejskiej jest znacząca, to w zakresie lotnictwa polski rynek cargo stanowi jedynie jeden procent rynku europejskiego. Mówił, że jedną z przyczy tego stanu były pewne zapóźnienia po stronie lotnisk. Aby wokół portu lotniczego powstała niezbędna infrastruktura magazynowa, jej potencjalni właściciele muszą bowiem widzieć możliwość osiągnięcia zwrotu swojej inwestycji. Wybierają więc lokalizacje o pewnej stopie zwrotu w określonym terminie, czyli często duże huby.

– Duzi, zewnętrzni gracze zajmujący się handligiem, obsługą przesyłek mają to do siebie, że bardzo dobrze kalkulują wolumeny, które przyniosą zysk w obsłudze. Podobnie linie lotnicze, które wolą konsolidować swoje przesyłki w dużych hubach lotniczych – stwierdził przedstawiciel śląskiego lotniska. Silna jest wobec tego konkurencja dużych lotnisk położonych relatywnie blisko Polski: rozwijającego się portu w Budapeszcie czy bardzo mocno oddziałującego na rynek polski Frankfurtu, a także Amsterdamu.

Z katowickiego portu operują cztery firmy kurierskie

– Inną kwestią jest obsługa e-commerce. Wymagania klientów w zakresie czasu dostawy są dużo bardziej ścisłe, dlatego operatorzy kurierscy poszukują rozwiązań bliżej swoich lokalizacji, aby skrócić w swoim łańcuchu logistycznym odcinek „ostatniej mili”. Często to on decyduje o jakości połączenia – oceniał Mariusz Kuczek. Nawet firmy kurierskie nie mają jednak wielu możliwości operowania na rynku polskim. Zdaniem prelegenta mogą oni bowiem korzystać z zaledwie kilku terminali lotniczego cargo. Ten położony na podkatowickim lotnisku, na którym operują obecnie cztery podmioty, zapewnia jednak możliwość zabezpieczenia ruchu dla całej południowej Polski, Moraw i zachodniej części Słowacji.

Mimo dużych ograniczeń wielkość lotniczego cargo w Polsce rośnie w tempie ok. 20 proc. rocznie. Zdaniem przedstawiciela Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego trzeba więc myśleć o rozwiązaniach, które pozwolą przyjąć zwiększony ruch, a których realizacja będzie możliwa wcześniej niż odległe w czasie otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Stwierdził także, że plany dotyczące budowy CPK są na razie w zakresie terminali cargo bardzo mało skonkretyzowane, trudno więc ocenić, jak otwarcie węzła wpłynie na polski rynek.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Katowice Airport: Największy program inwestycyjny na zdjęciach

Infrastruktura i lotniska

Katowice Airport: Największy program inwestycyjny na zdjęciach

Emilia Derewienko 21 kwietnia 2019

Tomasik: Brexit może wstrząsnąć branżą lotniczą

Prawo i polityka

Tomasik: Brexit może wstrząsnąć branżą lotniczą

Emilia Derewienko 25 lutego 2019

Czteromilionowy pasażer w Katowice Airport. Rekordowy wynik lotniska

Infrastruktura i lotniska

Czteromilionowy pasażer w Katowice Airport. Rekordowy wynik lotniska

Emilia Derewienko 06 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5