Dwa z zamówionych czterech nowych Embraerów 190 są już w Warszawie. W pierwszym tygodniu stycznia zabiorą pasażerów LOT-u w podróż na kilkunastu europejskich trasach. Docelowo posłużą do obsługi połączeń do portu London City, dokąd przewoźnik będzie latał dwa razy dziennie: z Warszawy od 7 stycznia, z Budapesztu od 18 lutego i z Wilna od 1 maja.
Pierwsze dwa z czterech zamówionych przez LOT maszyn – o numerach rejestracyjnych SP-LMA i SP-LMB –
wylądowały w Warszawie we wtorek po godz. 19:00. Oba samoloty wystartowały 30 godzin wcześniej z Sao Jose dos Campos, gdzie znajduje się fabryka Embraera.
W ciągu najbliższych dni w maszynach będzie montowane wyposażenie dodatkowe, na samolotach będą też szkolili się piloci LOT-u. Założenia są takie, że Embraer 190 poleci w swój pierwszy rejs z pasażerami 1 stycznia o godz. 15:20 do Budapesztu. Drugi rejs obsłuży tego samego dnia inny egzemplarz E190: o godz. 16:15 do Wilna. W ciągu kolejnego tygodnia samoloty zabiorą pasażerów m.in. do Amsterdamu, Wenecji, Nicei, Billund, Ljubljany, Moskwy, Odessy, Bukaresztu, Zagrzebia i Krakowa.
LOT pozyskał samoloty Embraer 190 specjalnie do obsługi połączeń do London City (LCY) z trzech europejskich stolic: z Warszawy od 7 stycznia, z Budapesztu od 18 lutego, a także z Wilna od 1 maja (po planowanym podpisaniu umowy ze stroną litewską). Ze względu na krótki pas startowy i stromy kąt podejścia tylko kilka rodzajów samolotów pasażerskich – w tym Embraer 190 – jest certyfikowanych do lądowania w LCY.
– Dzięki nowym samolotom LOT będzie na lotnisku London City kluczowym przewoźnikiem dla pasażerów podróżujących z Europy Środowo-Wschodniej. Połączymy port położony w biznesowym centrum Londynu z aż trzema europejskimi stolicami: Warszawą, Budapesztem i Wilnem. Między Polską a Wielką Brytanią podróżowało w ubiegłym roku 7 mln pasażerów. Mam nadzieję, że pasażerowie z Polski, Węgier i Litwy docenią nasza nową ofertę i jakość podróży na pokładzie nowych E190 – mówi Adrian Kubicki, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej LOT.
Każdy z E190 ma na pokładzie 106 foteli w trzech klasach podróży: biznes, ekonomicznej premium i ekonomicznej. Maksymalny zasięg samolotów z pasażerami to prawie 3,5 tys. km. Odrzutowce wyposażone są w nowoczesne silniki General Electric CF34, które charakteryzują się obniżoną emisją CO2. Samoloty zostały pozyskane w ramach 8-letniej umowy leasingowej LOT-u z firmą NAC (Nordic Aviation Capital), od której przewoźnik pozyskał wcześniej 20 innych samolotów.
Tym samym LOT jako jeden z nielicznych przewoźników posiada dziś we flocie wszystkie cztery wersje samolotów z popularnej rodziny E-Jet: E170, E175, E190 i E195. W 2004 r. LOT jako pierwszy przewoźnik na świecie obsłużył pierwszy rejs z pasażerami nowym wówczas typem samolotu: Embraer 170. Ta maszyna do dziś dobrze sprawdza się na europejskiej siatce połączeń przewoźnika. Od tamtej pory brazylijski producent sprzedał ponad 1500 samolotów z rodziny E-Jet.