Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

LOT: Planujemy 225 mln zł zysku w tym roku


Wstecz Dalej

Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2018-07-11 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

LOT: Planujemy 225 mln zł zysku w tym roku
fot. PLL LOT
PLL LOT zapowiedziały, że ten rok powinien się zakończyć wynikiem na podstawowej działalności na poziomie 225 mln zł. W roku 2017 spółka zarobiła 288 mln zł, a rok wcześniej 184 mln zł. W roku 2015 na działalności podstawowej odnotowano 46 mln zł straty.
LOT w 2015 r. miał 180 mln zł gotówki na koncie. Dzisiaj jest to 890 mln zł, a biorąc pod uwagę także limit kredytowy do wykorzystania w sumie 1 mld 150 mln zł. – Dzisiaj LOT jest spółką trwale rentowną. Jeszcze kilka lat temu był określany przez część komentatorów jako spółka bliska bankructwa, ewentualnie przejęcia przez podmiot zagraniczny – przypomina Konrad Majszyk z biura prasowego narodowego przewoźnika. Zaznacza przy tym, że prognozy są oparte na konserwatywnych założeniach i mają charakter ostrożnościowy.

– Słuszność tego podejścia zdają się potwierdzać zmiany rynkowe ostatnich tygodni, np. wzrost cen paliwa i drożejący dolar, w którym rozliczamy się z rat leasingowych. W związku z drożejącym paliwem kilka linii lotniczych skorygowało w ostatnim czasie wyniki finansowe. LOT tego nie robi, co może wskazywać na to, że założenia prognozy finansowej przewoźnika mają solidne podstawy – dodaje przedstawiciel LOT.

Wśród czynników odpowiadających za dobre wyniki firmy wskazywano przeprowadzoną w latach wcześniejszych restrukturyzację i ograniczenie kosztów m.in. poprzez redukcję oferowanych połączeń i załogi. Chwalono także rozsądną politykę w zakresie otwierania nowych połączeń oraz wskazywano na sprzyjające polskiemu przewoźnikowi przez długi czas ceny ropy oraz kurs dolara.

Jako dobre posunięcia w zakresie budowy siatki wskazywane były m.in. połączenia z regionów do Tel Awiwu, nocne przeloty z Ukrainy czy nowe kierunki azjatyckie. Od początku 2016 i 2017 r. LOT ogłosił w sumie ponad 60 nowych tras. Były to rejsy m.in. z Warszawy do: Los Angeles, Newark, Tokio, Seulu i Singapuru, z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago, z Krakowa do Chicago i z Rzeszowa do Newark i do Tel Awiwu z Wrocławia, Lublina, Poznania, Gdańska i Rzeszowa.

Eksperci zwracają uwagę na to, że o ile sam LOT może sobie dobrze radzić, to jego otoczenie jest dość niestabilne. Są to uwarunkowania, na które przewoźnik nie ma żadnego wpływu, ale musi je brać pod uwagę. – O kursie dolara decyduje w dużej mierze polityka i kolejne odsłony wojny handlowej prowadzonej przez prezydenta USA Donalda Trumpa. Cena ropy zależeć będzie od uzgodnień OPEC z Rosją. Paliwo lotnicze w ujęciu rocznym podrożało już o ok. 44 proc., ale wydaje się, że kraje OPEC tak będą chciały sterować wydobyciem, by cena ropy oscylowała w okolicach 70-80 dolarów za baryłkę. Jest to poziom akceptowalny przez linie lotnicze i większość z nich nadal powinna zarabiać na lataniu. Pamiętać należy także, że koszty paliwa stanowią przeciętnie tylko ok. 20 proc. kosztów operacyjnych. Dodatkowo nowa flota przewoźników lotniczych jest coraz bardziej efektywna kosztowo, biorąc pod uwagę właśnie spalanie. Większość linii zabezpiecza się także stosując hedging paliwowy – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Przypominam, że IATA w czerwcu obniżyło prognozę zysku netto branży z 38,4 mld dol. do 33,8 mld dol. z powodu rosnących kosztów paliwa właśnie i kosztów pracy. Te ostatnie są wg mnie punktem zapalnym w firmie, do tego wciąż nierozwiązanym – dodaje Furgalski. Zaznacza przy tym, że nie obawia się o stabilność spółki, a jedynie zwraca uwagę na niekorzystne okoliczności i sprawy do załatwienia. – Podsumowując, nie obawiałbym się o zachwianie finansowe w LOT – konkluduje.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Airbus formalnie ma większość w spółce CSeries

Biznes i przemysł

Airbus formalnie ma większość w spółce CSeries

Emilia Derewienko 04 lipca 2018

IATA: Lotnictwo zarobi w 2018 roku mniej niż szacowano

Biznes i przemysł

IATA: Lotnictwo zarobi w 2018 roku mniej niż szacowano

Emilia Derewienko 05 czerwca 2018

Enter Air ze stratą netto za pierwszy kwartał

Biznes i przemysł

Enter Air ze stratą netto za pierwszy kwartał

Emilia Derewienko 04 czerwca 2018

 

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

Prawo i polityka

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

23 października 2018

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

23 października 2018

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

Prawo i polityka

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

23 października 2018

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

Infrastruktura i lotniska

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

23 października 2018

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

Prawo i polityka

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

23 października 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS