Linie lotnicze Ryanair zanotowały w pierwszym kwartale finansowego 2021 roku stratę na poziomie 273 mln euro – poinformował tani przewoźnik z Irlandii w oficjalnym komunikacie. Przed rokiem w tym samym okresie strata wyniosła 185 mln euro.
Liczba pasażerów
niskokosztowca z Zielonej Wyspy zwiększyła się z 0,5 do 8,1 mln, a wypełnienie samolotów wzrosło do poziomu 73 proc. Przed rokiem osiągnęło 61 proc. wartości z 2019 roku.
Według Ryanaira, chociaż ruch lotniczy odbudował się w porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku, to jednak obowiązujące podczas przerwy wielkanocnej ograniczenia i opóźnione łagodzenia restrykcji w podróżowaniu po Unii Europejskiej, wymusiły w maju i czerwcu znaczną stymulację cen.
Ponad 370 mln euro przychodówDobre wyniki przyniosły dochody z usług dodatkowych, generujące średnio 22 euro od pasażera z tytułu pierwszeństwa wejścia na pokład i rezerwacji miejsc. Łączne przychody wzrosły w ten sposób do ponad 370 mln euro, czyli o prawie 200 proc.
Tani przewoźnik z Irlandii zwraca jednak uwagę w sprawozdaniu na wzrost kosztów operacyjnych do 675 mln euro, czyli o 116 proc. To efekt rosnących cen paliwa lotniczego, a także opłat lotniskowych, przeładunkowych i za trasy. Niemniej pomyślne zakończenie wdrażanych programów szczepień pozwoli obniżyć w przyszłości koszty bazowe. Ruch w ciągu pięciu lat powinien wzrosnąć do poziomu 200 mln pasażerów rocznie.
Ryanair przypomniał, że kryzys wywołany wirusem COVID-19 przyczynił się do upadku kilku europejskich linii lotniczych, takich jak Flybe,
Germanwings, Level czy Stobart, a także spowodował znaczne redukcje połączeń w Alitalii, TAP Air Portugal, SAS, Air France-KLM, Lufthansie czy PLL LOT, które zyskały rządowe wsparcia, ratujące wyżej wymienione linie lotnicze przed zakończeniem działalności.
Redukcja zadłużenia o 0,62 mld euroNiskokosztowiec z Zielonej Wyspy prognozuje jeszcze w najbliższych miesiącach niski poziom oferowania, co stwarza możliwości do rozwoju. Grupa Ryanair odbierze bowiem 210 nowych boeingów 737
"Gamechanger" o wartości 22 mld dolarów. Odrzutowce oferują 4 proc. więcej miejsc oraz zapewniają mniejsze o 16 proc. spalanie paliwa, a także niższą aż o 40 proc. emisję hałasu.
Linie lotnicze z Irlandii wyemitowały w maju 2021 roku pięcioletnie obligacje o wartości 1,2 mld euro. Silne przepływy pieniężne przyniosły redukcję zadłużenia o 0,62 mld euro do poziomu 1,66 mld euro w dniu 30 czerwca bieżącego roku. Jeszcze w marcu było to 2,28 mld euro. Na koniec finansowego Q1 prawie 90 proc. floty odrzutowców nie była obciążona.
Nowe bazy Ryanaira powstały w Billund, Rydze, Sztokholmie, Zadarze i Zagrzebiu. Rozwijane będą również istniejące w portach Londyn-Stansted, Mediolan-Bergamo i Bruksela-Charleroi. Ponadto podwojono oferowanie z Rzymu-Fiumicino i dodano
nowe trasy z Helsinek. Planowane jest również uruchomienie w sezonie zimowym nowych baz w
Turynie oraz
Agadirze. Rok finansowy 2022 będzie jednak nadal wyzwaniem, a ograniczenia w podróżowaniu przedłużają niepewność. Jak podkreślono w sprawozdaniu w tej chwili nie jest możliwe przedstawienie precyzyjnych prognoz na kolejne dwanaście miesięcy, ale spodziewany jest wynik gdzieś pomiędzy "niewielką stratą a rentownością".