Związek zawodowy holenderskich pilotów KLM Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) ogłosił 4 września 2018 r., że osiągnął porozumienie w sprawie nowej zbiorowej umowy o pracę z kierownictwem KLM-Air France.
Chociaż wydarzenie to jest jednoznaczne z rozwiązaniem problemu dotyczącego ryzyka strajku pilotów w Holandii, może wywołać rozognienie sporu na innym froncie – tym razem u francuskiego odpowiednika związku.
W dniu 17 sierpnia 2018 r. VNV zagroziło KLM strajkiem przewidzianym na wrzesień, jeśli linia nie przeprowadzi rekrutacji nowych pracowników w celu zmniejszenia obciążenia pracą dotychczasowej załogi. KLM przedłożył wcześniej projekt umowy obejmujący podwyżkę płac o 4 proc. i wzrost liczby dni wolnych od 2019 r. Związek jednak odrzucił propozycję, domagając się, aby środki zostały wprowadzone z mocą wsteczną przez cały rok 2018. 4 września, z pomocą mediatora, kierownictwo KLM i związku zawodowego osiągnęło porozumienie, pozwalające pilotom skorzystać wcześniej niż oczekiwano z dłuższych okresów odpoczynku (chodzi o odpoczynek pomiędzy jednym lotem a kolejnym). Związek już ogłosił, że rezygnuje z przygotowań do strajku.
– Widzimy, że gdzie indziej negocjacje i podpisywanie umów jest całkiem możliwe – podsumował ironicznie doniesienia z Holandii Philippe Evain, przewodniczący głównego związku pilotów Air France, odnosząc się do kwestii wynegocjowanego porozumienia.
Zarząd Air France-KLM przypomniał, że nie upoważnił tymczasowego kierownictwa linii lotniczej do negocjowania ze związkami i modyfikacji planu strategicznego, który został już zatwierdzony.
Pomimo wewnętrznych niepokojów, których ostatnio mocno doświadczyła
niskokosztowa linia Ryanair, Air France stawia na rozwój poprzez
rozbudowę swojej floty. Grupa Air France-KLM ma zamówionych 28 airbusów A350-900, z których dla KLM przeznaczono siedem. Air France spodziewa się otrzymać pierwsze A350 w drugiej połowie 2019, to rok później niż przewidywano podczas złożenia zamówienia. Pierwsza partia samolotów A350 dla Air France trafi do jej nowego, taniego przewoźnika Joon.
W czerwcu 2013 r., podczas Paris Air Show, francusko-holenderska grupa zamówiła początkowo 25 A350 z 25 opcjami na kolejne maszyny tego typu. W lutym zeszłego roku Air France zamieniła pozostałe zamówienia na dwa airbusy A380 na trzy mniejsze A350, podnosząc liczbę zamówionych maszyn do 28 z opcjami na 22 maszyny tego typu.
Pierwsze 28 maszyn zostanie rozdzielone następująco: do Air France trafi 11 maszyn, 10 do Joon i siedem do KLM. Obecna flota KLM składa się ze 120 samolotów: 12 airbusów z rodziny A330, 50 boeingów B737NG, 12 B747-400, trzech B747-400F (cargo), 15 B777-200ER, 14 B777-300ER oraz 13 B787-9 Dreamliner.