Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

KLM jeszcze bardziej „eko”. Będzie więcej lotów na biopaliwie


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-12-21 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

KLM jeszcze bardziej „eko”. Będzie więcej lotów na biopaliwie
fot. KLM
Holenderskie linie lotnicze podejmują dwie nowe proekologiczne inicjatywy, realizowane w ramach ogłoszonego wiosną tego roku programu „Fly Responsibly”. Będzie więcej lotów na biopaliwie – tym razem na trasach z Amsterdamu. Trwają też testy recyklingu w systemie okrężnym. Nowa metoda pozwoli linii zmniejszyć ilość odpadów o połowę.
Linie KLM ogłosiły w tym miesiącu, że podjęły decyzję o regularnym zakupie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) do swoich lotów z lotniska Schiphol w Amsterdamie. Pozwoli to zmniejszyć emisję CO2 nawet o 80 proc. Dostawcą będzie koncern Neste, który wytwarza nieszkodliwe dla środowiska, alternatywne paliwo ze zużytego oleju kuchennego. Neste będzie realizować dostawy z wykorzystaniem istniejącej na Schiphol standardowej instalacji do tankowania, tym samym infrastruktura amsterdamskiego lotniska będzie po raz pierwszy wykorzystana do tego typu paliwa. Ponadto, w ramach zacieśnienia współpracy, firma Neste postanowiła dołączyć do korporacyjnego programu biopaliw KLM, wspierając transformację branży lotniczej i walkę z emisją CO2.

Kolejna proekologiczna inicjatywa KLM dotyczy recyklingu. Linia przeprowadza testy recyklingu w systemie okrężnym, któremu poddawane są naczynia cateringowe. Naczynia wykonane z odpowiednio dostosowanego tworzywa, po umyciu i przetworzeniu, służą ponownie na tej samej trasie. To kolejny krok w dążeniu do celu, który KLM wyznaczył na rok 2030, aby zredukować ilość odpadów o połowę.

Zrównoważone paliwo pierwszy raz na Schiphol

Paliwo od Neste jest w pełni kompatybilne z obecnie używanymi na rynku silnikami odrzutowymi. Mieszanka, która będzie stosowana do wszystkich lotów KLM startujących z portu bazowego Schiphol ma składać się z paliwa zrównoważonego (SAF) i tradycyjnej nafty lotniczej. Zostanie certyfikowana zgodnie z konwencjonalną specyfikacją dla paliw lotniczych (ASTM), spełniając te same wymagania dotyczące jakości i bezpieczeństwa. Neste będzie realizować dostawy dla KLM z wykorzystaniem istniejącej na lotnisku Schiphol standardowej instalacji do tankowania, dystrybucji i magazynowania, tym samym infrastruktura amsterdamskiego lotniska będzie po raz pierwszy wykorzystana do tego typu paliwa. Dla przypomnienia, od 2011 roku linie KLM realizują loty na biopaliwach, na wybranych trasach do Amsterdamu, przy czym tankowanie odbywa się na innych lotniskach, między innymi w Los Angeles.

KLM pozyskuje zrównoważone paliwa lotnicze oparte wyłącznie na surowcach takich jak niejadalne tłuszcze i oleje odpadowe, które pozwalają zmniejszyć emisję CO2, a jednocześnie nie mają negatywnego wpływu środowisko ani na produkcję żywności. Przedsięwzięcie jest zatwierdzone przez międzynarodowe organizacje ds. zrównoważonego rozwoju i opatrzone odpowiednimi certyfikatami.

Zakontraktowane paliwo od Neste do lotów z Amsterdamu wraz z tym aktualnie dostarczanym linii w Stanach Zjednoczonych, na którym KLM odbywa loty powrotne z Los Angeles będzie spełniać zapotrzebowanie KLM, zanim linia zyska własnego dostawcę na dużą skalę. Od 2022 roku ma ruszyć produkcja zrównoważonego paliwa lotniczego w nowym zakładzie produkcyjnym w Delfzijl w Holandii. Fabryka, która powstaje przy wsparciu KLM będzie dostarczać linii 75 tys. ton ekologicznego paliwa lotniczego rocznie.

Obecnie Neste jest w stanie wyprodukować 100 tys. ton odnawialnego paliwa do silników odrzutowych rocznie, które koncern dostarcza na rynek europejski i do Stanów Zjednoczonych. Do 2022 roku firma planuje zwiększyć produkcję do ponad 1 mln ton.

Unikalna współpraca

Koncern Neste nie tylko dostarcza paliwo dla lotów KLM, ale też dołączył do korporacyjnego programu biopaliw (Corporate Biofuel Programme) stworzonego przez holenderską linię. Program gwarantuje uczestniczącym w nim firmom, że wszystkie lub część ich służbowych podróży lotniczych odbywa się na biopaliwie. Firmy członkowskie dobrowolnie pokrywają różnicę w cenie między paliwem odnawialnym, a tradycyjną naftą lotniczą. Poprzez takie działanie dają przykład wysokiej świadomości ekologicznej i aktywnie przyczyniają się do transformacji sektora lotniczego. We wspomnianym programie biopaliw stworzonym przez KLM bierze udział wiele światowych firm, między innymi ABN AMRO, Accenture, Microsoft i inne.

Nowy recykling w walce z produkcją odpadów

Kolejna proekologiczna inicjatywa KLM realizowana w ostatnich dniach, dotyczy recyklingu. Linia przeprowadza testy tzw. recyklingu w systemie okrężnym, któremu poddawane są naczynia cateringowe. Dwa dni temu, podczas rejsowego lotu KLM z Amsterdamu do Vancouver załoga serwowała posiłki w naczyniach, które w większości pochodziły z recyklingu w systemie okrężnym. Oznacza to, że pojemniki, pokrywki, szklanki itp. zostały gromadzone z czterech wcześniejszych lotów KLM z Vancouver do Amsterdamu, które odbyły się w tym miesiącu. Po umyciu i przetworzeniu, naczynia zostały ponownie użyte na tej samej trasie. To kolejny krok w dążeniu do celu KLM wyznaczonego na rok 2030, aby zredukować ilość odpadów o połowę.

KLM jest pierwszą linią lotniczą na świecie, która przetestowała recykling w zamkniętym systemie okrężnym, przetwarzając do ponownego użytku różne przedmioty potrzebne w ramach serwisu pokładowego. Przeprowadzony test ma pomóc w sprawdzeniu na jaką skalę będzie można stosować to rozwiązanie w przyszłości, a także jakie korzyści odniesie środowisko. Nowy pomysł ma szansę przyczynić się do celu, który KLM wyznaczył sobie do osiągnięcia do 2030 roku – zmniejszyć ilość odpadów o połowę.

Zgodnie z europejskimi regulacjami prawnymi plastikowe naczynia, z lotów spoza Europy muszą zostać zutylizowane. W ramach swojego innowacyjnego testu, KLM przetwarza je, aby używać ponownie. Sztućce mogą być użyte ponownie po dokładnym umyciu i sprawdzeniu. Ponadto, naczynia poddawane testowi zostały specjalnie dostosowane. Wykonano je z lżejszych tworzyw, których produkcja jest mniej szkodliwa dla środowiska. Co więcej, lżejsze wyposażenie cateringowe oznacza zmniejszenie całkowitej masy samolotu, a tym samym niższe spalanie paliwa i niższą emisję CO2. Podejmując inicjatywy takie jak ta, holenderskie linie dążą do 15-procentowej redukcji emisji CO2 do roku 2030.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
LOTAMS przedłuża umowę z KLM Cityhopper

Biznes i przemysł

LOTAMS przedłuża umowę z KLM Cityhopper

Red. ed 15 listopada 2019

KLM Cityhopper potwierdza zakup embraerów E195-E2

Biznes i przemysł

KLM Cityhopper potwierdza zakup embraerów E195-E2

Piotr Bożyk 13 listopada 2019

Grupa Air France-KLM prezentuje swoje plany na najbliższe 5 lat

Biznes i przemysł

Grupa Air France-KLM prezentuje swoje plany na najbliższe 5 lat

Redakcja/inf. pras. 08 listopada 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5