Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze ogłosiło postępowanie na wyłonienie wykonawcy przebudowy terminala B w Porcie Lotniczym Katowice-Pyrzowice. Termin składania ofert upływa 13 marca. W planach jest także budowa kolejnego obiektu tego typu – terminal ma powstać do 2025 roku.
Zadanie pn. „Przebudowa Terminalu B w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach” polega na wykonaniu robót budowlanych i budowlano-montażowych wraz z niezbędnym wyposażeniem. W ramach przetargu wykonawca obiektu zrealizuje również niezbędne prace projektowe i opracuje dokumentację powykonawczą. Termin składania ofert na udział w postępowaniu mija 13 marca tego roku.
Ostateczny termin: kwiecień 2021Jedynym kryterium branym pod uwagę przy wyborze wykonawcy będzie cena. Potencjalny wykonawca będzie zobowiązany do wpłacenia wadium w wysokości 1 mln zł oraz zabezpieczenia wykonania umowy w wysokości 10 proc. wartości ceny całkowitej. Szacunkowa wartość inwestycji to 70,70 mln zł. Przebudowa terminalu ma zostać zakończona w kwietniu 2021 roku.
O przystąpienie do przetargu mogą starać się firmy, które wykażą, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej na minimum 10 mln zł oraz, że w okresie ostatnich 5 lat wykonał co najmniej jedną robotę budowlaną, polegającą na przebudowie lub budowie obiektu terminala, dworca, budynku przemysłowego albo centrum handlowego lub kongresowego.
– Przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B, która wystartuje we wrześniu 2019 roku, ma na celu zwiększenie rocznej przepustowości obiektu z 2 do 4 mln pasażerów. Zostanie on osiągnięty poprzez zwiększenie powierzchni terminalu o 40% i kubatury o 35% – komentuje dla Rynku Lotniczego Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego Katowice Airport.
Jak dodaje, na lotnisku wzrośnie liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 27 i stanowisk kontroli bezpieczeństwa z 6 do 8. – Ta druga zostanie przeniesiona na pierwsze piętro, co pozwoli w wyraźny sposób rozdzielić te dwa obszary obsługi pasażerów wylatujących. Wybudowane zostaną także trzy wieże do boardingu połączone z terminalem mostami, przełoży się to na zwiększenie liczby bramek z 10 do 16. Inwestycja znacząco poprawi także estetykę terminali od strony parkingów, ponieważ architektonicznie elewacja przebudowanego terminalu pasażerskiego B, będzie spójna z terminalami A i C – podsumowuje.
Drugim kluczowym projektem na katowickim lotnisku jest budowa nowego, odrębnego terminalu pasażerskiego. Władze portu lotniczego zakładają, że budowa obiektu mogłaby zostać ukończona do 2025 roku.
Lotnisko idzie na rekordLotnisko w Pyrzowicach radzi sobie bardzo dobrze pod kątem liczby przewiezionych pasażerów. Miniony rok był najlepszym w historii portu we wszystkich segmentach ruchu, tj. ogółem, w ruchu regularnym i czarterowym. W 2018 roku
obsłużono 4,83 mln pasażerów, to o 945 208 więcej (+24,3%) w porównaniu z rokiem 2017. Padły także rekordy: dobowy – 28 czerwca obsłużono w Pyrzowicach 25 476 pasażerów; i miesięczny – w lipcu z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska skorzystało 694 415 pasażerów.
Katowice Airport to także
lider lotnisk regionalnych cargo. W 2018 roku frachtowce wykonały w Pyrzowicach 2 664 startów lub lądowań i przewiozły 18 547 ton cargo lotniczego, to jest o 754 ton więcej (+4,2%) w porównaniu z poprzednim rokiem.