International Airlines Group, do której należą linie lotnicze British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling oraz Level, poinformowała, że nie będzie składała Norwegianowi ofert przejęcia udziałów.
W oświadczeniu giełdowym firma poinformowała, że “nie zamierza składać oferty” liniom lotniczym Norwegian, oraz że “we właściwym czasie” sprzeda swoje 3,93 proc. udziałów w norweskim przewoźniku.
– Dobór słów oświadczenia pozostawia przestrzeń do działania, jeżeli zmieniłyby się okoliczności, grupa IAG nie ustaliła także daty pozbycia się udziałów – zauważa Bloomberg, przypominając iż Willie Walsh, prezes IAG wcześniej dawał sobie czas do sierpnia 2019 r. na przejęcie norweskiego przewoźnika.
O tym, że Walsh jest wciąż zainteresowany przejęciem Norwegiana sugerować miały słowa szefa IAG z niedawnego spotkania The Aviation Club UK, przytaczane przez the Irish Independent. – Lubię Norwegiana. Lubię tę markę. Podoba mi się to, co osiągnął Bjorn (Bjorn Kjos – prezes Norwegian Air) – miał powiedzieć Walsh, zaznaczając jednocześnie, iż jego zdaniem Norwegian podjął złą decyzję rozszerzając flotę o boeingi 787.
Odchodzi główny kandydat do przejęcia Norwegiana?
O tym, iż koncern IAG zainteresowany jest przejęciem linii lotniczych Norwegian mówi się od kwietnia ubiegłego roku. Przedstawiciele norweskiego przewoźnika poinformowali wtedy, że odrzucili dwie oferty złożone przez IAG oraz przekonywali iż na rynku są także inne linie lotnicze chętne do zainwestowania w ich linię lotniczą.
Od tamtej pory Norwegian zmagał się z trudną sytuacją dotyczącą swoich finansów, a pod koniec 2018 r. kilka norweskich tytułów prasowych a za nimi amerykański magazyn Forbes, sugerowało, iż przewoźnik ma kłopoty z płynnością finansową. Sam Norwegian zapewnia, że to czyste spekulacje, jednocześnie wprowadzając program oszczędnościowy polegający m.in. na redukcji siatki połączeń oraz sprzedaży części samolotów.
Na początku tego tygodnia Bloomberg w raporcie dotyczącym płynności finansowej linii lotniczych, wskazał linie lotnicze Norwegian jako najbardziej zadłużonego przewoźnika na liście – według danych z artykułu łączne zadłużenie Norwegiana 6,3 raza przewyższa łączne aktywa firmy, natomiast zadłużenie netto 9,4 raza przewyższa prognozowany zysk EBITDA.
Spokój Norwegiana
Oświadczenie IAG zostało przyjęte ze spokojem przez przedstawicieli linii lotniczych Norwegian. – Zostaliśmy poinformowani o zamiarach IAG sprzedaży udziałów w Norwegian Air Shuttle ASA. Plan i strategia Norwegiana pozostaje bez zmian. Celem firmy jest kontynuacja budowy zrównoważonej działalności biznesowej, z której będą korzystać klienci, pracownicy firmy oraz akcjonariusze – powiedział Bjørn Kise, szef rady nadzorczej Norwegiana.
Na wieść o wycofaniu zainteresowania przez IAG, spadła cena akcji Norwegian Air Shuttle, natomiast wzrosła cena akcji IAG.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.