Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Grabarczyk: Ostrożnie z chińskim kapitałem


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-12-10 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Grabarczyk: Ostrożnie z chińskim kapitałem
By Adrian Pingstone
Sposób finansowania budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego pozostaje niewiadomą. Prawdopodobnie trzeba będzie sięgnąć po jakiś rodzaj finansowania zewnętrznego, jednak wobec zaogniania przez rząd relacji z UE nie będą to mogły być fundusze europejskie. Sięganie po kapitał chiński jest natomiast ryzykowne – uważa poseł PO i były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Sposób finansowania budowy ogromnego lotniska wraz z węzłem kolejowym to zdaniem posła najważniejsze pytanie związane z całą inwestycją. W budżecie państwa odpowiednie środki raczej się nie znajdą. – Większość inwestycji krajowych wyhamowała – zwraca uwagę poseł. Teoretycznie możliwym rozwiązaniem byłoby pozyskanie na ten cel funduszy europejskich, jednak w ocenie naszego rozmówcy jest to mało realne. – Polityka PiS wobec Komisji Europejskiej oraz naszych partnerów w Unii Europejskiej nie napawa optymizmem – podkreśla Grabarczyk.

– Pojawia się pytanie, czy możliwe są zewnętrzne źródła finansowania? Pewne ograniczenia wynikają tu z Prawa Lotniczego. Infrastruktura lotniskowa zalicza się do kategorii wrażliwych. Strona publiczna musi wobec tego dysponować pakietem kontrolnym – zwraca uwagę były minister.

Zainteresowanie sfinansowaniem CPK deklaruje od dawna kapitał chiński. Takiego rozwiązania nie wyklucza też pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild, a także – między innymi – Radosław Pyffel z Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Według posła PO taki wariant byłby jednak ryzykowny. – Doświadczenia związane z realizacją projektów infrastrukturalnych przez firmy chińskie w czasie, gdy byłem ministrem, wiele mnie nauczyły – przyznaje. – Jak wszyscy pamiętają, chiński wykonawca nie zrealizował zobowiązań na autostradzie A2 – podkreśla. Efektem była konieczność zmiany wykonawcy i opóźnienie w oddaniu autostrady do użytku. Spór między GDDKiA a chińskim konsorcjum Cove został zakończony porozumieniem dopiero latem bieżącego roku.

Choć tym razem sytuacja byłaby inna (strona chińska miałaby być partnerem kapitałowym, a niekoniecznie wykonawcą), poseł PO zaleca ostrożność. – Nikt nie robi prezentów o wartości kilkudziesięciu miliardów złotych. Koszt budowy portu w okolicach Baranowa jest obliczany na 30-50 mld zł wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Kapitał chiński to wątpliwe źródło finansowania – twierdzi Grabarczyk.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Jak dojechać koleją do CPK

Infrastruktura i lotniska

Jak dojechać koleją do CPK

mt 08 grudnia 2017

Program CPK zmienił optykę patrzenia na Kolej Dużych Prędkości

Infrastruktura i lotniska

Program CPK zmienił optykę patrzenia na Kolej Dużych Prędkości

Jakub Madrjas 06 grudnia 2017

Żyrardów po pierwszym spotkaniu ws. CPK: Więcej nadziei niż obaw

Infrastruktura i lotniska

Żyrardów po pierwszym spotkaniu ws. CPK: Więcej nadziei niż obaw

Magdalena Wosińska 06 grudnia 2017

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5