Partner serwisu
Biznes i przemysł

Skuja (Finnair): Planujemy 47 lotów tygodniowo do Polski (wywiad)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-01-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Skuja (Finnair): Planujemy 47 lotów tygodniowo do Polski (wywiad)
fot. Finnair
– W najbliższym sezonie letnim do Warszawy chcemy wykonywać trzy rejsy dziennie. Loty do Gdańska przywrócimy w marcu, początkowo dostępne będą cztery rejsy w tygodniu. Od kwietnia pragniemy zaoferować dwa loty dziennie. Do pięknego Krakowa, do którego obecnie odrzutowce wykonują cztery loty w tygodniu, naszą ambicją jest zwiększenie częstotliwości rejsów do 12 tygodniowo. Umożliwi to pasażerom z południowej Polski skorzystanie z naszej oferty rejsów do Azji lub Ameryki – zapowiada w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Arunas Skuja, dyrektor naczelny Finnair na Europę Wschodnią i Kraje Bałtyckie.

Mateusz Kieruzal, Rynek Lotniczy: Czy Finnair wykonuje zaplanowaną liczbę lotów?

Arunas Skuja, dyrektor naczelny Finnair na Europę Wschodnią i kraje bałtyckie: Chcieliśmy zaoferować naszym klientom najlepszą możliwą sieć połączeń. Opublikowany rozkład lotów był naprawdę zoptymalizowany, staraliśmy się wywiązać z naszej obietnicy. Uniknęliśmy odwołań lotów w ostatniej chwili. Myślę, że linie Finnair pod tym względem naprawdę wyróżniały się na tle większości europejskich przewoźników w podejściu do planowania operacji. Jednak w grudniu pojawiło się wiele powodów odwołań niezależnych od nas. Pogoda w Helsinkach, które są naszym macierzystym hubem, była dramatyczna. Mieliśmy wiele dni z długotrwałym opadem zamarzającego deszczu, który jest wyzwaniem dla startujących czy lądujących samolotów. Dodatkowo, pojawił się omikron, z powodu którego wiele rządów wprowadziło wiele ograniczeń w podróży lub dodatkowe dokumenty, na sprawdzenie których pracownicy odpraw potrzebują więcej czasu.

Jak omikron wpłynął na operacje?

Wariant koronawirusa – omikron i sezon grypowy doprowadziły do znacznego wzrostu liczby zwolnień lekarskich wśród personelu Finnair i jego partnerów. Zaraz po okresie świątecznym zaktualizowaliśmy naszą siatkę połączeń. Zmniejszyliśmy liczbę lotów o około 20 proc. w lutym. Odwołane rejsy odbywają się na tych trasach, na których obsługuje je wiele linii, więc zabezpieczaliśmy podróżnicze plany naszych klientów.

Dodatkowe dokumenty do odbycia podróży międzynarodowej wymagają, jak Pan wskazał, dodatkowego czasu na weryfikację. Czy Wasza aplikacja, gdzie można dodać certyfikaty zdrowotne, spełnia swoją rolę?

Pod koniec zeszłego roku Finnair wprowadził nowe cyfrowe narzędzie, za pomocą którego klienci mogą potwierdzić swoje certyfikaty koronawirusa przed podróżą. Usługa jest dostępna od 3 grudnia 2021 roku dla podróżnych z Finlandii do Austrii, Belgii, Czech, Grecji, Łotwy, Litwy, Holandii, Norwegii, Hiszpanii i Szwajcarii w ramach bieżącej odprawy dokonywanej online lub za pośrednictwem aplikacji Finnair. Na późniejszym etapie narzędzie zostanie rozszerzone na inne kraje docelowe.

Jak będzie wyglądał letni rozkład lotów do Azji?

Loty do Azji przez Helsinki są dalej bardzo ważne, jeśli spojrzy na model naszej działalności i geograficzne położenie Finlandii. Planujemy latać do pięciu miejsc docelowych w Japonii, do Tokio, Osaki, Fukuoki, Sapporo i Nagoi. W japońskiej stolicy chcemy rozpocząć rejsy na drugie tokijskie lotnisko, Tokio-Haneda. W Korei Południowej, oprócz Seulu, jako jedyne europejskie linie lotnicze polecimy do Busan. Oczekujemy, że zgodnie z postępującym procesem szczepień w Azji, kolejne kraje zaczną otwierać swoje granice, a Finnair będzie mógł wznowić rejsy do azjatyckich metropolii.

Co z Chinami?

Jeśli chodzi o naszą azjatycką siatkę, powiedziałbym, że pozostajemy dość pozytywnie nastawieni, z wyjątkiem Chin, które przed pandemią były jednym z naszych podstawowych rynków w tej części świata. Ruch krajowy w Chinach szybko się odbudował, a w ostatnich tygodniach zanotował duży spadek. Chiny nie zostaną raczej dla nas ponownie otwarte aż do drugiej połowy tego roku. Obecnie obsługujemy jeden rejs w tygodniu do Szanghaju-Pudong.

A Tajlandia? Zaobserwowaliście wzrost i spadek?

Kiedy pojawia się zmniejszenie restrykcji wjazdowych, jak w przypadku Tajlandii, a potem pojawiają się nowe ograniczenia, musimy reagować szybko. Powiem, że Tajlandia to obecnie „świecąca gwiazda” w ruchu pasażerskim. Kiedy Królestwo ogłosiło otwarcie granic, zauważyliśmy gigantyczny wzrost rezerwacji z prawie wszystkich miejsc, do których latamy w Europie, na nasze loty z Helsinek do Bangkoku oraz na Phuket i Krabi czy bezpośrednio ze Sztokholmu do Bangkoku i na Phuket. W okresie świąteczno-noworocznym rejsy były wypełnione do ostatniego miejsca. Ci pasażerowie, którzy zabezpieczyli sobie prawo na wjazd – polecieli. Zmiana ograniczeń w podróżowaniu skłoniła nas do dostosowania naszej oferty do Tajlandii. Od połowy stycznia zawiesiliśmy operacje Helsinki – Krabi, a loty Sztokholm – Bangkok są obsługiwane wyłącznie jako loty cargo.


Arunas Skuja, dyrektor naczelny Finnair na Europę Wschodnią i kraje bałtyckie

W lutym rozpoczynają się igrzyska w Pekinie. W jaki sposób planujecie loty z olimpijczykami?

Ograniczenia w podróżowaniu do Chin są bardzo duże. Pierwszy lot na Igrzyska Olimpijskie wykonamy 26 stycznia. Do Pekinu wykonujemy od dłuższego czasu loty cargo. Do tej pory dobrze nam to wychodziło. Finnair od początku pandemii radził sobie bardzo dobrze, zmieniając loty pasażerskie w cargo. Przekonwertowaliśmy dwa nasze airbusy A330 na samoloty frachtowe. Airbusami A350 przewoziliśmy fracht w luku bagażowym oraz na siedzeniach. Otrzymaliśmy pozwolenia na przekształcenie niektórych naszych lotów cargo na loty pasażerskie, a Finnair współpracuje z Narodowymi Komitetami Olimpijskimi z Finlandii, Szwecji, Danii oraz Krajów Bałtyckich w zakresie transportu ich drużyn olimpijskich.

Jak radzicie sobie z rejsami do Hongkongu, gdzie występuje bardzo rygorystyczny reżim kwarantanny po wykryciu pozytywnego przypadku?

Na bieżąco dostosowujemy nasze harmonogramy do wprowadzanych ograniczeń. Ze względu na ograniczenia w styczniu obsługiwaliśmy loty Helsinki – Hongkong jako cargo, a Hongkong – Helsinki jako normalne operacje pasażerskie.

Jak wygląda obecnie polski rynek?

Okres letni ubiegłego roku był bardzo dobry. Do Warszawy zwiększyliśmy liczbę lotów, ze względu na spory popyt. Jesienią obsługiwaliśmy 10 lotów tygodniowo, w listopadzie naszą ambicją było zaoferowanie więcej niż dwa rejsy dziennie. Ostatecznie w tygodniu odbyło się 18 lotów. W styczniu latamy z Helsinek do Warszawy dwa razy dziennie, mieszaną flotą ATR-ów oraz embraerów. W najbliższym sezonie letnim do Warszawy chcemy wykonywać trzy rejsy dziennie. Loty do Gdańska przywrócimy w marcu, początkowo dostępne będą cztery rejsy w tygodniu. Od kwietnia pragniemy zaoferować dwa loty dziennie. Do pięknego Krakowa, do którego obecnie odrzutowce wykonują cztery loty w tygodniu, naszą ambicją jest zwiększenie częstotliwości rejsów do 12 tygodniowo. Umożliwi to pasażerom z południowej Polski skorzystanie z naszej oferty rejsów do Azji lub Ameryki.

Jakie kierunki z siatki połączeń Finnaira wybierają obecnie Polacy? Czy są to Tajlandia, Ameryka i północne części Finlandii?

Twoje przypuszczenia są zbliżone do statystyk. Przed pandemią popularnym kierunkami były Bangkok, Hongkong, Pekin, Seul, Szanghaj, czy Nowe Delhi. Ale także Nowy Jork w USA. Obecnie z Polski pasażerowie na pokładach naszych samolotów najczęściej wybierają Tajlandię w ramach programu Sandbox, Stany Zjednoczone, głównie Nowy Jork, a także miasta w fińskiej zimowej krainie czarów m.in. Ivalo czy Rovaniemi. Spora liczba klientów leci z przesiadką w Helsinkach do Krajów Bałtyckich oraz Petersburga.

Jakie są wskaźniki wypełniania miejsc na lotach z Polski?

Wybacz, ale nie ujawnię Ci tych danych. Powiem jednak, że pandemia nauczyła wszystkie linie na całym świecie jednej, bardzo ważnej rzeczy – aby nie przepalać niepotrzebnie swoich zarobionych wcześniej pieniędzy. Finnair nie traci pieniędzy na lotach długodystansowych do USA czy Azji, mimo że na większości kierunków albo nie ma pasażerów, albo jest to bardzo mała liczba. Zarabiamy na przewożeniu ładunków. Ten biznes w pandemii stał się bardzo dochodowy. Dlatego w Europie m.in. do Warszawy latamy turbośmigłowymi samolotami, które cechują się mniejszymi kosztami operacyjnymi niż odrzutowce. Łatwiej wypełnić pasażerami 70-osobwego ATR niż airbusa A320.

Obawiacie się konkurencji w postaci airBaltic, który założył bazę w Tampere, czy zwiększającego swoją podaż w Helsinkach Ryanaira?

Nie obawiamy się konkurencji. Powiem, że dobrze, że dla dobrze prowadzonego przedsiębiorstwa są konkurenci. My także podjęliśmy ryzyko i otworzyliśmy drugi długodystansowy hub w Sztokholmie. Podejmowaliśmy wiele odważnych decyzji i oczywiście bardzo dokładnie monitorujemy, jak zmieniają się warunki rynkowe. Będziemy starali się utrzymać naszą pozycję i udziały w rynku. Oczywiste, że pojawienie się tanich przewoźników spowoduje pojawienie się dodatkowego popytu. Na samym początku 2021 roku poczyniliśmy przygotowania do możliwej konkurencji. Zmieniliśmy wszystkie nasze europejskie taryfy cenowe, zrewidowaliśmy także naszą propozycję korporacyjną. Wprowadziliśmy możliwość elastyczności w zarządzaniu rezerwacją. Jesteśmy dobrze przygotowani do życia po pandemii.

Nie boicie się agresywnej polityki cenowej, sprzedawania biletów po 39 zł, z której słynie Ryanair?

Myślę, że Finnair jest bardzo silną marką na rynku fińskim i jestem przekonany, że będziemy też bardzo silni, kiedy skończy się pandemia. Do tej pory pasażerowie doceniają to, co robimy. Każde linie lotnicze mają prawo robić to, co ma dla nich z punktu biznesowego sens. My staramy się robić wszystko, aby nasz produkt, dla naszych klientów był jak najbardziej konkurencyjny. Nie boimy się, gdyż Finnair jest silnym graczem, zwłaszcza gdy myślimy o podróżach służbowych, więc nawet na polskim rynku jesteśmy w stanie zaoferować podróżującym służbowo produkt skrojony pod jednodniową podróż w sprawach biznesowych.

Czy wrócą loty do Turku i Tampere?

Finnair publicznie ogłosił, że chce osiągnąć intermodalność. Uzupełnimy połączenia lotnicze do Turku i Tampere o nowy rodzaj połączenia autobusowego, aby zmniejszyć emisję CO2 na tych trasach. Pasażerowie będą mogli odprawić się już w tych miastach. Od 27 marca 2022 r. Finnair wznawia również połączenia wczesnym rankiem i późnym wieczorem, co jest szczególnie ważne dla regionalnych firm.

Czy planujecie zamówienie nowych samolotów?

Finnair jako pierwszy przewoźnik w Europie w 2016 roku rozpoczął operacje airbusami A350. Firma zamówiła 19 maszyn, z czego 17 samolotów już dołączyło do naszej floty. Z powodu przeglądów technicznych innych maszyn przyspieszyliśmy dostawę siedemnastego A350, którego otrzymaliśmy w grudniu zeszłego roku. Dostawa dwóch ostatnich zaplanowana jest na IV kwartał 2024 roku i I kwartał 2025 roku. W tej chwili nie mamy żadnych wiadomości dotyczących naszych planów flotowych.

Kiedy zaprezentujecie klasę ekonomiczną premium oraz zmodernizowaną klasę biznes?

Pierwotną datą był pierwszy tydzień stycznia, kiedy mieliśmy ogłosić wiele pozytywnych zmian dla naszych klientów. Wprowadzenie klasy ekonomicznej premium jest jedną z największych inwestycji ostatnich lat. Niestety, ze względu na nowy wariant koronawirusa, prezentacja została przełożona.

Jaka przyszłość czeka lotnictwo?

Ostatnie dwa lata dla branży były jak rollercoaster. Rozmawiając o nadchodzących miesiącach, trudno cokolwiek przewidzieć. Widzimy oznaki, że będzie to dobra przyszłość, jednak minie trochę czasu, aż wrócimy do przewozów z 2019 roku. Ważne, że ludzie są chętni do podróżowania, a reszta się ułoży.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

inf pras. 13 września 2023

Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

Pasażer i linie lotnicze

Dreamlinery Norse połączą wiosną Paryż z Los Angeles

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

Pasażer i linie lotnicze

Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

Rafał Dybiński 30 sierpnia 2023

Finnair: Ponad milion pasażerów w lipcu, ale wciąż widać wpływ wojny

Pasażer i linie lotnicze

Finnair: Wzrost przychodów i więcej pasażerów w Q2. Solidne półrocze

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

inf pras. 13 września 2023

Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

Pasażer i linie lotnicze

Dreamlinery Norse połączą wiosną Paryż z Los Angeles

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

Pasażer i linie lotnicze

Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

Rafał Dybiński 30 sierpnia 2023

Finnair: Ponad milion pasażerów w lipcu, ale wciąż widać wpływ wojny

Pasażer i linie lotnicze

Finnair: Wzrost przychodów i więcej pasażerów w Q2. Solidne półrocze

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5