W 2018 linie Etihad Airways odnotowały kolejną ponad miliard dolarową stratę, mimo stopniowej poprawy wyników w ramach projektu pięcioletniej transformacji.
Ubiegłoroczna strata w wysokości 1,28 mld dolarów była niższa, w porównaniu z deficytem w wysokości 1,52 mld dolarów w 2017 roku. To warte podkreślenie, bo zeszły rok był trudny dla bardzo wielu przewoźników. Wcześniejsze prosperity spowodowało wzrost konkurencji, na który nałożył się znaczy wzrost cen paliw. Większość przewoźników miały wyniki finansowe za 2018 rok z wynikami wyraźnie gorszymi od wyników z roku poprzedniego. Etihad odnotował w 2018 spadek przychodów do 5,86 mld dolarów w porównaniu z przychodami w wysokości 6 dolarów mld rok wcześniej.
Szczegółowe wynikiEtihad podał, że zmniejszenie rocznej straty nastąpiło poprzez 4-proc. wzrost wpływów jednostkowych od pasażera, odpowiednie zarządzanie oferowaniem, optymalizacją połączeń i floty oraz rosnącym udziałem w rynku połączeń premium i point-to-point. W 2018 r. linie Etihad ograniczyły oferowanie w ASK (Available Seat Kilometre) o 4 procent do 110,3 mld pasażerokilometrów ze 115 mld pasażerokilometrów w 2017 roku.
Liczba przewiezionych pasażerów spadła z 18,6 mln w 2017 do 17,8 mln w 2018 roku. Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich spadł z 78,5% do 76,4% rdr. Wpływy z przewozu pasażerów były stabilne i wyniosły 5 mld dolarów.
Przychody ze sprzedaży ładunków wyniosły 827 mln dolarów, co oznacza spadek w porównaniu z 877 mln dol. w 2017 r. Przewozy cargo w tono-km zmniejszyły się o 21 procent (z 4,3 mld do 3,4 mld), ale odnotowano wzrost wpływów jednostkowych o 15,5 procent. Linie lotnicze zmniejszyły łączne koszty o 416 mln dolarów do 6,9 mld dolarów. Bezpośrednie koszty operacyjne zostały zmniejszone o 3,6 procent, tj. o 226 mln dolarów.
Polityka cięćEtihad zmienia swoją strategię, odchodząc od dotychczasowej polityki przejmowania udziałów kapitałowych u innych przewoźników, po bankructwie Air Berlin i po tym jak Alitalia stała się niewypłacalna i przeszła pod zarząd państwowego komisarza.
W ramach cięć kosztów Etihad zmniejszył siatkę połączeń w 2018 r., dodając połączenie do Baku (Azerbejdżan) i Barcelony (Hiszpania), oraz zamykając dziewięć połączeń do: Dallas/ Fort Worth, Dar es Salaam (Tanzania), Dhaka (Bangladesz), Edynburg (Wielka Brytania), Entebbe (Uganda), Ho Chi Minh City (Wietnam), Jaipur (Indie), Perth (Australia) i Teheran (Iran), Etihad ogłosił, że zmniejszy swoje zamówienia na samoloty zarówno
w Airbusie, jak
i Boeingu. Przewoźnik zmniejszył flotę ze 115 do 106 samolotów.
Zdaniem renomowanej niezależnej agencji ratingowej Fitch, mimo wszystkich wyżej wymienionych posunięć Etihad będą pod kreską co najmniej do 2022 roku.