fot. MilborneOne, lic. CC BY-SA 3.0Dron Hermes 450
Rozwój technologii dronów może sprawić, że już w 2027 r. bezzałogowe statki powietrzne będą obsługiwać regularny ruch cargo. Prawdopodobnie nie będą w tym czasie wykonywane jeszcze loty z pasażerami.
Rozwój technologii lotniczych jest obecnie bardzo szybki i coraz częściej wskazuje się na możliwość relatywnie nieodległego w czasie przejęcia obsługi ruchu przez statki bezzałogowe. Czy jednak istnieje możliwość, by już w 2027 r., na kiedy planowane jest otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego, funkcjonowały regularne połączenia dronowe? Czy Port będzie gotów na ich przyjęcie?
Polskie prawo nadąża za rozwojem technologii dronów
– Myślę, że jeśli chodzi o loty z pasażerami, rok 2027 to jeszcze zbyt wcześnie – oceniła niedawno podczas spotkania w warszawskim Klubie Jagiellońskim dr hab. Anna Konert, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego, specjalista w zakresie prawa lotniczego. Stwierdziła jednocześnie, że wydaje się realne, że już wówczas drony obsługiwać będą lotniczy ruch towarowy. Podkreśliła też, że jej przewidywania mogą nie być prawidłowe, bo już odbył się jeden lot dronu z pasażerem, który przeżył tę nietypową obecnie podróż.
– Polska przoduje, jeśli chodzi o regulacje prawne dotyczące lotów bezzałogowych statków powietrznych – mówiła także przedstawicielka warszawskiej uczelni, oceniając przygotowanie kraju do zmieniających się technologii. Podkreśliła, że przepisy znacząco się różnią w zależności od tego, czy loty odbywają się „z widocznością” (gdy operator widzi dron), czy nie. W przypadku tych drugich niezbędne jest wydzielenie przestrzeni powietrznej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. – W Polsce mamy tę kwestię dobrze uregulowaną – mówiła. Wskazała także, że niebawem wejdzie w życie rozporządzenie unijne, które wprowadzi podobne zasady w skali całej wspólnoty.
Prawo nie stwarza barier do otwarcia CPK w 2027 r.
Zmiana przepisów unijnych ma być odpowiedzią na dynamikę rozwoju tej gałęzi lotnictwa. – Wcześniej regulacje UE dotyczyły tylko statków powietrznych o masie powyżej 150 kg, ale dziś nawet drony ważące 600 g mogą dokonywać naprawdę wielkich rzeczy – tłumaczyła Anna Konert. Dodała, że w jej opinii dużą szansą na rozwój technologii dronowych w Polsce ma być program Żwirko i Wigura ogłoszony przez Polski Fundusz Rozwoju.
Specjalistka ds. prawa lotniczego oceniła, że możliwe jest zamknięcie wszystkich formalności związanych z budową CPK tak, by pod względem prawnym jego otwarcie nastąpiło zgodnie z obecnymi zamierzeniami, a więc w 2027 r. Stwierdziła przy tym, że certyfikacja lotnisk z dwoma pasami startowymi, które umożliwiają jednoczesny start i lądowanie, jest trudniejsza. – W większości krajów nie było jednak problemów z uzyskaniem odpowiednich certyfikacji – podsumowała.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.