Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK: Przyciągnąć pasażerów nie tyko siatką połączeń


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-12-18 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK: Przyciągnąć pasażerów nie tyko siatką połączeń
fot. Lotnisko Chopina
Szerokie zastosowanie robotów i pojazdów autonomicznych, nowatorski system zaopatrzenia w paliwo i energię, a także z rozmachem zaaranżowana strefa oczekiwania na lot – to tylko niektóre pomysły ekspertów na zapewnienie Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu sukcesu ekonomicznego. Innowacje nie mogą jednak być celem samym w sobie, muszą zaspokajać rzeczywiste potrzeby pasażerów i przewoźników – uważa dr Tadeusz Lis, inżynier systemowy, jeden z autorów raportu opublikowanego przez Instytut Sobieskiego.
Rozmówca „Rynku Lotniczego” deklaruje się jako zwolennik pragmatycznego podejścia. – Celem powinno być nie to, by w momencie otwarcia CPK był koniecznie najnowocześniejszym lotniskiem, ale z pewnością najbardziej atrakcyjnym z punktu widzenia różnych grup interesariuszy – uważa. Za warunek powodzenia dużego przedsięwzięcia systemowego uważa zachowanie równowagi między innowacyjnością a pewnością działania sprawdzonych już rozwiązań.

Roboty zamiast ludzi

– Obserwując ewolucję modeli biznesowych, w szczególności – kosztów funkcjonowania portu, rozumianego nie tylko wąsko jako sam terminal lotniczy, widzimy, że robocizna bezpośrednia jest dość dużym ich składnikiem. Dlatego w naszej koncepcji bardzo dużą wagę przywiązujemy do zastąpienia uciążliwej i kosztownej pracy ludzkiej maszynami – kontynuuje dr Lis. Dotyczy to zwłaszcza wykorzystania w obrębie lotniska pojazdów autonomicznych z napędem elektrycznym. Autorzy raportu przewidzieli ich zastosowanie zarówno jako holowniki samolotów na płycie lotniskowej, jak i w postaci współpracujących z robotami pojazdów do automatycznego załadunku i rozładunku samolotów.

Robotami, w tym – humanoidalnymi, ma być nasycony także sam terminal. – Będą one pełniły funkcje obsługi, sprzedaży, sprzątania oraz udzielały informacji podróżnym. Chcemy wykorzystać je także do zapewnienia zwiększonego bezpieczeństwa – wylicza specjalista.

Centrum zaawansowanych usług

W bezpośredniej bliskości lotniska ma powstać zupełnie nowy ośrodek miejski. Według propozycji ekspertów Instytutu Sobieskiego jego rola ma nie ograniczać się do bycia zapleczem portu. W bezpośrednim otoczeniu lotniska ma powstać specjalna strefa ekonomiczna. – Przeanalizowaliśmy dynamikę rozwoju usług high-tech w Polsce. Zagraniczne firmy bardzo chętnie inwestują w wiedzę i umiejętności polskich inżynierów w takich obszarach, jak mechatronika, zaawansowane oprogramowanie systemowe, oprogramowanie na potrzeby rynku infotainment, ale również usługi medyczne tzw. krótkiego kontaktu. W Polsce doskonale rozwijają się np. kliniki stomatologiczne, realizujące zaawansowane technologicznie implanty – mówi specjalista. Właśnie tego typu usługi mają być oferowane w miasteczku lotniskowym zagranicznym turystom. Właśnie takie placówki mają być lokowane w strefie ekonomicznej przy lotnisku Ich Klienci docieraliby do miejsc wykonywania kompleksowych usług szybkim transportem wewnętrznym, opartym o pojazdy autonomiczne. – Będzie można przylecieć na weekend do CPK np. ze Stanów Zjednoczonych i wykonać szybki zabieg na bardzo wysokim poziomie w istotnie niższej cenie, a potem, po komfortowym noclegu w air city, wrócić do siebie – opisuje obrazowo nasz rozmówca.

Innym przykładem działalności, których prowadzenie przy CPK będzie preferowane, mają być zabiegi „sektora beauty” lub terapie manualne. Twórcy raportu sugerują też wykorzystanie potencjału tradycyjnie włókienniczej Łodzi, dzięki której ośrodek przy CPK mógłby stać się zagłębiem przemysłu modowego z najwyższej półki. – Główną inspiracją był dla nas rządowy Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – zaznacza dr Lis.

W miasteczku nie przewidziano za to rozbudowanej infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej. – Funkcje te zostaną rozwinięte na wysokim poziomie w doskonale skomunikowanej z CPK nowej aglomeracji warszawsko-łódzkiej – uzasadnia ekspert.

Poligeneracja i eksport żywności

Koncepcja zakłada również innowacyjny system zasilania samolotów autorstwa inż. Ireneusza Wesołowskiego w produkowane w Polsce paliwo. Efektem ma być obniżenie kosztów dla przewoźników lotniczych. Projektowanie całej infrastruktury portu pod kątem tego rodzaju innowacyjnych rozwiązań ma być także elementem bezpieczeństwa wewnętrznego portu.

– Jedna z koncepcji, która musi być jeszcze zweryfikowana w toku szczegółowych prac projektowych, zakłada zasilanie portu i przylegającego miasteczka hi-tech przez rozproszone systemy poligeneracyjne, produkujące jednocześnie energię elektryczną, ciepło i chłód – kontynuuje dr Lis. Instalacje takie mogłyby być zasilane ciekłym gazem LNG, przywożonym cysternami kolejowymi z gazoportu w Świnoujściu lub z innych, powstałych w przyszłości obiektów tego typu. Lotnisko – jak tłumaczy ekspert – jest naturalnym odbiorcą zarówno energii elektrycznej, jak i ciepła oraz chłodu. – Ten ostatni będzie potrzebny nie tylko do utrzymania latem pożądanej temperatury wielkokubaturowych przestrzeni terminali pasażerskich, ale również dla magazynów-chłodni, po to, by umożliwić eksport na szeroką skalę polskiej, zdrowej żywności. W szczególności dotyczy to nowalijek lub zdrowego mięsa z ekologicznych hodowli. Szybko rozwijająca się Ściana Wschodnia ma doskonałe warunki do produkcji żywności ekologicznej – uzasadnia nasz rozmówca. Jak twierdzi, ten kierunek rozwoju biznesu powinien wygenerować istotny, wysokomarżowy ruch cargo również na lotniskach regionalnych. Jednym z możliwych rynków zbytu takiej żywności mogłyby być Chiny.

Jak uatrakcyjnić przesiadki?

Jako ważny węzeł przesiadkowy CPK będzie miejscem nieraz wielogodzinnego oczekiwania podróżnych na loty długodystansowe. Twórcy opracowania przewidują cały szereg usług, związanych z mającą uprzyjemnić czekanie rozrywką. – Port powinien być tak zaprojektowany, by obok czynnych terminali funkcjonowała zapasowa, modułowa powierzchnia pod przyszłą ich rozbudowę. Początkowo byłaby ona wykorzystywana jako wielkie centrum kongresowo-wystawiennicze, połączone ze strefą rekreacji, nasycone zielenią, ze sztucznymi wodospadami – opisuje dr Lis. Stopniowo, w miarę rozbudowy portu, funkcje te byłyby przenoszone do nowych obiektów kubaturowych. Możliwa byłaby też dobudowa kolejnych terminali wokół owej strefy rekreacyjnej, której wielkość dałoby się łatwo skalować.

Pobyt w strefie wypoczynku w oczekiwaniu na połączenie powinien być prawdziwą przyjemnością. – Właśnie tu faktycznie zaczynałby się prawdziwy urlop dla pasażerów podróżujących turystycznie – również tych najmniejszych. Przeprowadzone przez nas analizy rynkowe pokazują, że dzieci w dużym stopniu wpływają na kształtowanie opinii rodziców, w szczególności na ich postawy zakupowe – podkreśla ekspert. – Dlatego przesiadka w CPK powinna być dla podróżującego dziecka dużym wydarzeniem. Można pomyśleć np. o filii Legolandu, ale też o zupełnie innym parku rozrywki, na wzór warszawskiego Centrum Kopernika, który uczyni 2-3 godziny oczekiwania na lot ekscytującym doświadczeniem zarówno dla dziecka, jak i rodziców – snuje wizję nasz rozmówca. Z drugiej strony CPK miałby posiadać również miejsca przeznaczone do krótkich intensywnych spotkań w dyskretnych, komfortowych warunkach dla osób podróżujących w interesach.

Założenia te mają zostać zrealizowane niezależnie od tego, która z trzech rozważanych koncepcji układu przestrzennego zostanie wybrana. – Będziemy też od razu brać pod uwagę fazowanie portu. Bardzo starannie zaplanujemy jego rozbudowę – nie na zasadach ogólnych, ale według precyzyjnego planu, jak będą działały ekipy budowlane w czasie, gdy port osiągnie pełną sprawność operacyjną – zapowiada dr Lis. Zadanie będzie niełatwe: nie można będzie wywołać zbyt dużego chaosu, przebudowując istniejący port. Sposób wykonywania niezbędnych prac powinien być praktycznie niewidoczny dla pasażerów i obsługi lotniska.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Łódź: W planach rozbudowa, choć pasażerów ubywa

Infrastruktura i lotniska

Łódź: W planach rozbudowa, choć pasażerów ubywa

Justyna Urbaniak 15 grudnia 2017

CPK jako hub Europa-Azja?

Infrastruktura i lotniska

CPK jako hub Europa-Azja?

mt 14 grudnia 2017

Ile będzie kosztował CPK

Biznes i przemysł

Ile będzie kosztował CPK

mt 13 grudnia 2017

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5