Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Chiński Radom? Dzięki KDP coraz bliżej trzeciego lotniska dla Szanghaju


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-07-23 11:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chiński Radom? Dzięki KDP coraz bliżej trzeciego lotniska dla Szanghaju
Fot. Tomasz Śniedziewski
Położone 120 km od Szanghaju miasto Nantong może już niedługo zostać wybrane jako lokalizacja trzeciego lotniska metropolii o przepustowości 50 mln pasażerów rocznie. Umiejscowienie portu lotniczego tak daleko od centrum miasta umożliwi kolej dużej prędkości, której dworzec będzie połączony z lotniskiem, informuje Orient Aviation.
Rośnie prawdopodobieństwo, że miasto Nantong zostanie wybrane jako lokalizacja nowego lotniska dla Szanghaju, który dzięki temu stałby się pierwszym miastem w Azji posiadającym trzy międzynarodowe porty lotnicze. Wybór lokalizacji wymaga wypośrodkowania tego, gdzie znajduje się wolna przestrzeń pod budowę oraz gdzie istnieje popyt na transport lotniczy. To podkreśla toczącą się debatę na temat tego, czy należy umieszczać lotniska blisko zabudowanych obszarów z potencjalnymi pasażerami oraz cargo, czy używać nowych lotnisk jako katalizatora rozwoju ekonomicznego zupełnie nowych obszarów, zauważa Will Horton, analityk lotniczy z Hongkongu.

“Lotnisko na torach”

Hongqiao oraz Pudong, dwa szanghajskie lotniska, obsłużyły w ubiegłym roku 118 mln pasażerów. Według prognoz rozwoju, do 2035 r. miasto będzie obsługiwało 180 mln pasażerów rocznie, co uzasadniałoby stworzenie trzeciego lotniska.

Miasto Nantong położone jest w prowincji Jiangsu, 120 km od Szanghaju, ale i tak będzie zaprojektowane jako lotnisko Szanghaju. Dla porównania, nowy port lotniczy dla Pekinu, Daxing, który zostanie otwarty 30 września, położony jest 46 km na południe od stolicy, na granicy obwodu miejskiego i prowincji Hebei.

Podczas gdy dystans pomiędzy Szanghajem i Nantong jest spory, sam czas podróży będzie znacząco ograniczony dzięki zastosowaniu kolei dużej prędkości (KDP). Według zapowiedzi, port lotniczy Nantong będzie tworzony jako “lotnisko na torach”, wzorując się na sukcesie integracji intermodalnej portu lotniczego Szanghaj Hongqiao. Już w tym momencie powstaje linia KDP z Szanghaju do Nantong. Według zapowiedzi, pociągi będą się poruszały na niej z prędkością 200 km/h, przez co podróż pomiędzy miastami nie będzie przekraczała godziny. Odnogi linii KDP zostaną poprowadzone bezpośrednio na lotnisko, co przełoży się nie tylko na szybsze dojazdy, ale także na zwiększenie obszaru oddziaływania (catchment area) nowego portu lotniczego.

Lotniskowa układanka

Budowa lotniska jest częścią planów władz prowincji Jiangsu, które zapowiadają stworzenie “żelaznego hubu”. W sprawie lotniska odbyło się już kilka spotkań pomiędzy samorządami, w tym spotkanie kontrolerów ruchu lotniczego, donoszą lokalne media. Część prowincji Jiangsu, w której miałoby powstać lotnisko, jest mniej rozwinięta, dzięki czemu budowa byłaby łatwiejsza, powiedział Jiang Huaiyu, dyrektor Oddziały Wschodniego Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC), cytowany przez China Daily. Oznacza to, że lotnisko może przyczynić się do rozwoju regionu, ale równocześnie w tej chwili nie istnieje znaczący lokalny popyt na podróże lotnicze. Z kolei alternatywna lokalizacja, w pobliżu Suzhou, już teraz dysponuje przepływem pasażerów oraz cargo. W przeszłości istniały też plany zaangażowania się Szanghaju we współpracę z portem lotniczym w Hangzhou, ale obecnie i to lotnisko zbliża się do kresu przepustowości. Tymczasem na korzyść Nantong przemawia to, że lotnisko oferowałoby lepszy dostęp do lotów osobom z południa Chin niż port lotniczy Szanghaj Pudong.

Kandydat od dawna

Miasto Nantong od dawna było kandydatem na lokalizację trzeciego lotniska dla Szanghaju - wzmianki prasowe dotyczące projektu pojawiały się już na początku tej dekady. Wcześniej wydawało się jednak, że Nantong pełniłby rolę lotniska dla niskokosztowych linii lotniczych oraz przewoźników cargo, co przywodzi na myśl plany PPL dotyczące portu lotniczego dla Warszawy w Radomiu. To rozwiązanie nie odpowiadałoby jednak niskokosztowym liniom lotniczym Spring Airlines z Szanghaju. W ostatnich latach przewoźnik sporo zainwestował w swój rozwój na szanghajskich lotniskach, m. in. rozwijając terminal 1 na lotnisku Hongqiao i często wskazywany jest przez rząd Chin jako przykład narodowego sukcesu na rynku połączeń niskokosztowych.

Budowa w kolejnej “pięciolatce”


Choć pod względem odległości od Szanghaju Nantong przypomina port lotniczy w Radomiu, to planowana przepustowość, sięgająca 50 mln pasażerów rocznie, przywodzi na myśl polskie zapowiedzi dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Podobnie jak CPK, nowe lotnisko dla Szanghaju ma powstać w stosunkowo krótkim czasie wynoszącym od 8 do 10 lat. Budowa Nantong byłaby częścią chińskiego 14. Planu pięcioletniego, którego realizacja rozpocznie się w 2021 r.

– Poza obecną przepustowością, Szanghaj potrzebuje kolejnego międzynarodowego portu lotniczego, który byłby 1,5 raza większy niż port lotniczy Hongqiao, jak również potrzebuje dużego lotniska general aviation – mówił w 2018 r. Jiang na spotkaniu, którego przebieg relacjonowała China Daily.

Nowe lotnisko powstałoby w dzielnicy Haimen Nantongu i zastąpiłoby obecny port lotniczy Nantong Xingdong, który został otwarty w 1993 r., dysponuje pojedynczą drogą startową i w 2016 r. obsłużył 1,5 mln pasażerów. Do tego lotniska dolecimy na pokładach samolotów Air China, Donghai Airlines oraz Shenzhen Airlines.

Spekulacje na temat wyboru portu lotniczego Nantong nasiliły się od początku tego roku, ale nie były komentowane przez CAAC. Od maja, lokalni urzędnicy często odwoływali się do wyboru Nantong, ale wydaje się, że decyzja nie uzyskała jeszcze ostatecznej zgody rządu centralnego, informuje Orient Aviation.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Milczarski: LOT będzie przewoził 25 mln pasażerów rocznie. Do otwarcia CPK

Pasażer i linie lotnicze

Milczarski: LOT będzie przewoził 25 mln pasażerów rocznie. Do otwarcia CPK

Emilia Derewienko 23 lipca 2019

FedEx wprowadza w Europie nowy samolot Boeing 767F

Biznes i przemysł

FedEx wprowadza w Europie nowy samolot Boeing 767F

Emilia Derewienko 23 lipca 2019

Linia Lion Air odebrała pierwszego airbusa A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Linia Lion Air odebrała pierwszego airbusa A330neo

Piotr Bożyk 23 lipca 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5