Rząd Chin obniży o połowę wysokość opłat na infrastrukturę, które zmuszone są ponosić krajowe linie lotnicze. Decyzja przełoży się na znaczną poprawę konkurencyjności i przychodów przewoźników z Państwa Środka.
Rada Narodowa Rządu Chin ogłosiła, że nowe, zmniejszone opłaty dla krajowych przewoźników lotniczych zaczną obowiązywać od 1 lipca tego roku. Posunięcie jest częścią szerszego planu zakładającego ograniczenie kosztów działalności dla rodzimych przedsiębiorców. Linie lotnicze zaoszczędzą na zmianie setki milionów dolarów kosztów działalności, stąd też tuż po ogłoszeniu decyzji rządu na giełdzie w Hongkongu znacząco wzrosły ceny akcji przewoźników „chińskiej wielkiej trójki” – udziały linii lotniczych Air China poszybowały o 12 proc., linii lotniczych China Southern Airlines o 15 proc., natomiast linii lotniczych China Eastern Airlines aż o 20 proc.
Ulga powitana z zadowoleniem
Decyzja władz Chin o obniżeniu o połowę opłat na infrastrukturę została bardzo dobrze przyjęta przez chińską branżę lotniczą, która od ubiegłego roku zmaga się z rosnącymi cenami paliwa oraz silną fluktuacją na rynku walutowym. Do tej pory ponoszone przez przewoźników, ale również przez pasażerów, opłaty na infrastrukturę zasilały tzw. Fundusz Rozwoju Lotnictwa Cywilnego, z którego finansowana była budowa lotnisk oraz innych potrzeb infrastrukturalnych lotnictwa. Ograniczenie obowiązku finansowego dla przewoźników lotniczych o połowę, przyniesie liniom lotniczym Air China, China Southern oraz China Eastern łączne oszczędności w wysokości 3,74 mld juanów (około 560 mln dolarów), informuje Bloomberg powołując się na wyliczenia Tianfeng Securities Co. sporządzone w oparciu o opłaty z 2018 r.
– Obniżka opłat przyniesie znaczącą ulgę dla trzech największych linii lotniczych. Redukcja opłat w rocznym przedziale czasowym może doprowadzić do wzrostu całorocznych dochodów netto tych przewoźników w przedziale od 15 do 20 proc. – mówi Ivan Zhou, analityk Bank of China International Holdings Ltd. w rozmowie z Bloomberg.
Branża lotnicza Państwa Środka jest jedną spośród kilku, które otrzymają wsparcie rządu Chin. Ulgi obejmą także zmniejszenie wysokości opłat w wysokości 180 mld juanów dla telekomunikacji mobilnej i szerokopasmowego przepływu danych dla małych i średnich firm, obniżkę lub zniesienie opłat licencyjnych dla agentów nieruchomości, a także zmniejszenie opłat za transport towarów drogą kolejową.
Dobre rokowania zyskowności chińskiej branży lotniczej
Akcjonariusze linii lotniczych z Chin nastawieni są optymistycznie co do przewidywanych zysków także z powodu ściślejszej niż w ubiegłych latach regulacji oferowania przewoźników, która przy stale rosnącym popycie na pasażerskie przewozy lotnicze najprawdopodobniej przełoży się na wzrosty cen biletów.
Ograniczony wzrost oferowania związany jest z tym, iż chińskie władze lotnicze niechętnie przyznają nowe sloty na najruchliwszych lotniskach, starając się utrzymać zadowalający poziom punktualności lotów. Dalsze ograniczenie oferowania jest wynikiem marcowej decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin o uziemieniu boeingów 737 MAX, które w szczycie sezonu przełoży się na 2-3 proc. spadek oferowania, wylicza Zhou.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.