Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Chińscy przewoźnicy rozpoczęli konkurencję na trasach międzynarodowych


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-05-06 10:32
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chińscy przewoźnicy rozpoczęli konkurencję na trasach międzynarodowych
Fot. Boeing
Pod koniec kwietnia linie lotnicze Air China oraz China Eastern Airlines uzyskały zgodę na otwarcie lotów pomiędzy Londynem i Szanghajem. Oznacza to odejście od zasady, że tylko jeden chiński przewoźnik może obsługiwać jedną trasę międzynarodową.
W historii branży lotniczej Państwa Środka ta pojedyncza decyzja Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC) niesie ze sobą daleko idące konsekwencje. Po latach władze Chin odchodzą od zasady, że loty na międzynarodowych trasach do miast w Europie z wyjątkiem Moskwy, oraz na trasach w Stanach Zjednoczonych, mogą być obsługiwane tylko przez jednego przewoźnika. Jednym z najbardziej widocznych przykładów tej polityki były loty z Pekinu do Nowego Jorku. Pomimo, że bez wątpienia znalazłoby się wielu chińskich przewoźników, którzy byliby chętni do obsługi tej trasy, jedynymi liniami lotniczymi z Państwa Środka dopuszczonymi do obsługi tego połączenia były Air China.

Okrzepła chińska branża

Przez lata dawna zasada była traktowana przez władze Chin jako zabezpieczenie przed marnowaniem rodzimych zasobów lotniczych na bratobójczą walkę na trasach międzynarodowych. Obawiano się, że podczas gdy rozwijające się linie lotnicze z Państwa Środka zajęte by były konkurowaniem ze sobą, większość udziałów na danej trasie przypadłaby zagranicznej konkurencji. Teraz, gdy to chińscy przewoźnicy dysponują dominującymi udziałami rynkowymi na większości tras z Chin, a zagraniczni przewoźnicy z wielu względów nie są w stanie zagrozić krajowym przedsiębiorstwom, uznały władze, że tego typu ochrona rodzimych linii lotniczych nie jest już konieczna.

– Wiele lat temu, kiedy krajowy sektor lotniczy ciągle znajdował się w okresie wczesnego rozwoju, władze stworzyły politykę wspierającą rozwój chińskich linii lotniczych. Teraz ogólna siła chińskich przewoźników znacznie się poprawiła, a ich udział w rynku na trasach pomiędzy Chinami i Stanami Zjednoczonymi, jak również pomiędzy Chinami i Europą jest wyższy niż udział zagranicznych przewoźników – tłumaczy Lin Zhijie, chiński analityk branży lotniczej i publicysta chińskiego portalu Carnoc.

Zalety konkurencji


Władze Chin przez wiele lat przyzwyczajały nas do tego, że pomimo trwania przy komunistycznym systemie politycznym, doskonale rozumieją zasady wolnorynkowej gospodarki i zdają sobie sprawę z sił rządzących na światowych rynkach. Jednym z fundamentów wolnego rynku jest możliwość wolnego konkurowania ze sobą przedsiębiorstw. Jak przekonują ekonomiści, konkurencyjność wymusza na przedsiębiorstwach lepsze dostosowanie swojej oferty do oczekiwań klientów, tym samym poprawiając ogólną kondycję przedsiębiorstwa, natomiast konsumenci zyskują na niższej cenie produktów i usług, będącej rezultatem napędzanej przez konkurencyjność wojny cenowej. W tym świetle, decyzja o tym, by zezwolić liniom lotniczym z Chin na konkurowanie ze sobą na trasach, może przyspieszyć i tak znaczącą poprawę oferty chińskich przewoźników na rynkach międzynarodowych.

– W obecnej sytuacji ciągłe trwanie przy dawnej polityce ograniczyłoby konkurencyjność biznesową. Przy braku konkurencji pomiędzy graczami na rodzimym rynku, podczas szczytu sezonu ceny biletów na tych międzynarodowych trasach utrzymywałyby się na wysokim poziomie – uważa Lin.

Konkurencja, ale ograniczona i tylko w określonych sytuacjach

Nowe zasady przydzielania zezwoleń na operacje międzynarodowe nie oznaczają całkowitego zdania się na siły rynku i pełnego otwarcia wszystkich tras międzynarodowych dla wszystkich chętnych przewoźników. W rzeczywistości, zamiast zupełnie nowego systemu są to bardziej wyjątki od obowiązywania starego, stosowane w ściśle określonych sytuacjach.

Stare zasady zakazujące konkurencji nie będą obowiązywały na trasach operowanych przez przewoźnika z Chin oraz przewoźnika zagranicznego, na których udział rynkowy przewoźnika z Chin nie przekracza 70 proc., a częstotliwość rejsów przekracza 14 tygodniowo. Zakaz konkurencji nie będzie obowiązywał też na trasach obsługiwanych przez 6 ostatnich lat wyłącznie przez przewoźnika z Chin, jak również na trasach obsługiwanych przez przewoźników zagranicznych, na którym w ciągu ostatnich trzech lat nie pojawił się żaden nowy przewoźnik z Chin.

Przełomowa trasa z Londynu do Szanghaju

Pierwszą trasą międzynarodową obsługiwaną równocześnie przez kilku chińskich przewoźników która spełnia nowe wytyczne, będzie trasa z Londynu do Szanghaju. Wcześniej jedynymi liniami lotniczymi z Chin, które oferowały przeloty na tym połączeniu były linie lotnicze China Eastern Airlines. Po wejściu w życie nowych zasad, chęć obsługi lotów na trasie wyraziło czterech przewoźników: Air China, China Southern Airlines, Shanghai Airlines oraz Juneyao Air.

Złożone wnioski były oceniane przez CAAC na podstawie 16 kryteriów, w tym korzyści dla konsumentów, rozwoju hubowego portów lotniczych, efektywności wykorzystania praw przelotowych, jakości i bezpieczeństwa operacji. Ostatecznie najwyższe wyniki uzyskały linie lotnicze Air China oraz China Eastern Airlines, które uzyskały prawa do obsługi lotów z Szanghaju do Londynu.

Pojawiają się głosy, że nowy system premiuje dużych przewoźników. – Zgodnie z nowymi zasadami przyznawania ocen, średnie i mniejsze linie lotnicze będą miały większe trudności przy wnioskowaniu o międzynarodowe prawa lotów pomiędzy chińskimi miastami drugiej i trzeciej kategorii oraz miastami za granicą – zauważa Lin.

Nowe zasady będą stosowane także do przyznawania praw przelotowych do obsługi trasy pomiędzy nowo powstającym portem lotniczym Pekin Daxing International i Paryżem. Na wyniki postępowania oczekują cztery linie lotnicze.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Chińscy przewoźnicy zyskają znaczne wsparcie rządu

Biznes i przemysł

Chińscy przewoźnicy zyskają znaczne wsparcie rządu

Tomasz Śniedziewski 11 kwietnia 2019

W 2018 roku do linii lotniczych z Chin trafiło 426 nowych samolotów

Biznes i przemysł

W 2018 roku do linii lotniczych z Chin trafiło 426 nowych samolotów

Tomasz Śniedziewski 20 stycznia 2019

Chińscy przewoźnicy odnotowują silne spadki zysków

Biznes i przemysł

Chińscy przewoźnicy odnotowują silne spadki zysków

Tomasz Śniedziewski 20 listopada 2018

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5