Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Chińscy przewoźnicy odnotowują silne spadki zysków


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2018-11-20 13:10
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chińscy przewoźnicy odnotowują silne spadki zysków
fot. Air China
"Chińska wielka trójka”, czyli linie lotnicze Air China, China Eastern oraz China Southern, odnotowała silny spadek zysku netto za pierwsze dziewięć miesięcy tego roku. Negatywny wpływ na dochodowość chińskich przewoźników miały rosnące ceny ropy oraz deprecjacja chińskiego juana względem dolara.
Zysk netto narodowego przewoźnika lotniczego Chin, linii lotniczych Air China, za okres pierwszych dziewięciu miesięcy roku spadły o 16,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem, osiągając poziom 6,9 mln juanów. W tym samym czasie przychody przewoźnika wzrosły o 12,9 proc. w skali rok do roku, wynosząc 102,9 mln juanów.

Podobnie przedstawiała się sytuacja w liniach lotniczych China Eastern – przewoźnik odnotował w skali rok do roku 43,3 proc. spadek zysku netto za okres od 1 stycznia do 30 września. Ostatecznie zysk netto China Eastern wyniósł jedynie 4,5 mld juanów, pomimo znaczącego wzrostu przychodów.

Władze China Eastern zapowiedziały emisję obligacji o wartości 15,4 mld juanów. Środki uzyskane z tej emisji miałyby posłużyć do finansowania pozyskania samolotów oraz zasiliłyby kapitał obrotowy spółki.

China Southern nie zmienia planów

Trzeci z przewoźników, linie lotnicze China Southern Airlines, ogłosił zysk netto za pierwsze dziewięć miesięcy tego roku w wysokości 4,18 mld juanów. Oznacza to, że w skali rok do roku zysk tego największego przewoźnika w Azji spadł o 40,7 proc., pomimo że obroty za ten okres zwiększyły się o 13,3 proc. Zdaniem przedstawicieli China Southern, za tak znaczący spadek zysków odpowiadają rosnące koszty operacyjne, które w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku wzrosły aż o 402 proc. w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem.

Do 2035 r. flota China Southern ma wzrosnąć do ponad 2 tys. maszyn, w porównaniu z około 800 samolotami, które obecnie służą w barwach przewoźnika. Tylko do 2020 r., flota szerokokadłubowa China Southern, zgodnie z zapowiedziami przewoźnika, będzie się składała ze 150 samolotów. W tej chwili linie lotnicze China Southern dysponują 90 samolotami szerokokadłubowymi – airbusami A330 oraz A380, jak również boeingami 777 oraz 787.

– Rozwój naszej floty jest zbieżny z ogólną strategią firmy, która zakłada koncentrowanie się na rynkach dalekodystansowych. Teraz tylko 12 proc. naszej floty stanowią samoloty szerokokadłubowe. Po tym, gdy zainaugurujemy nasz hub na lotnisku Pekin Daxing, pojawi się potencjał na to, by flota szerokokadłubowa stanowiła 15 proc. ogólnej floty, gdyż chcemy zwiększyć liczbę maszyn do 1 tys. sztuk i otworzyć wiele nowych tras dalekodystansowych – mówił we wrześniu Tan Wan Geng, wiceprzewodniczący oraz prezydent China Southern Airlines.

Nowymi trasami międzynarodowymi China Southern będą połączenia z Pekinu Daxing do Nowego Jorku, Paryża, Sydney i Londynu. W następnej kolejności przewoźnik skoncentruje się na uruchomieniu połączeń lotniczych z Pekinu do Afryki oraz Ameryki Południowej, w szczególności do Brazylii, Chile i Argentyny, zdradził Tan.

Gorzej także u prywatnych przewoźników

Spadki zysków nie ominęły także czwartego największego pod względem wielkości przewoźnika lotniczego z Chin, prywatnych linii lotniczych Hainan Airlines, którego zysk operacyjny za pierwszych dziewięć miesięcy roku spadł o 76 proc., do poziomu 916 mln juanów. Przychody operacyjne Hainan Airlines wzrosły w tym okresie o 17 proc., jednak jeszcze szybciej, bo o 26 proc, wzrastały koszty działalności, wynosząc łącznie 53,5 mld juanów. To wszystko spowodowało, że w skali rok do roku zysk netto skurczył się o 74 proc., wynosząc ostatecznie 729 mln juanów.

Od początku roku chiński juan stracił około 6 proc. na wartości w porównaniu z dolarem amerykańskim, przez co znacząco wzrosły koszty finansowe linii lotniczych związane z obsługą pożyczek i leasingów denominowanych w amerykańskiej walucie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
LOT wznowił umowę code-share z Air China. Do Pekinu siedem razy w tygodniu

Pasażer i linie lotnicze

LOT wznowił umowę code-share z Air China. Do Pekinu siedem razy w tygodniu

Jakub Madrjas 11 lipca 2018

Polacy coraz chętniej latają do Azji

Pasażer i linie lotnicze

Polacy coraz chętniej latają do Azji

Redakcja 27 grudnia 2017

Star Alliance, Air China i Port Lotniczy Pekin podejmują współpracę

Infrastruktura i lotniska

Star Alliance, Air China i Port Lotniczy Pekin podejmują współpracę

Redakcja 14 grudnia 2017

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5