Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

China Eastern utworzą specjalnego przewoźnika dla samolotów Comac


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-04-09 08:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

China Eastern utworzą specjalnego przewoźnika dla samolotów Comac
Fot. Comac
Linie lotnicze China Eastern stworzą wydzielonego przewoźnika lotniczego, który będzie wykonywał operacje samolotami Comac. Prezes China Eastern chce też zniżek za opłaty lotniskowe oraz preferencyjnych slotów.
Linie lotnicze China Eastern, które zgodnie z planem w 2021 r. zostaną pierwszym klientem programu comac C919, a w 2020 r. najprawdopodobniej otrzymają pierwszego comaca ARJ21, już teraz pracują nad tym, w jaki sposób stworzyć przeciwwagę dla spodziewanych niedoskonałości operacyjnych nowo pozyskanych samolotów rodzimej produkcji. Jeszcze w tym roku China Eastern powoła do życia wydzielonego przewoźnika, który stanie się operatorem samolotów ARJ21 oraz C919, zdradził Liu Shaoyong, prezes zarządu China Eastern w rozmowie z Radiem Szanghaj.

Na razie nie wiadomo, czy nowo tworzony przewoźnik lotniczy będzie wykonywał operacje lotnicze wyłącznie w oparciu o samoloty rodzimej produkcji, czy samoloty comac będą latały także w barwach China Eastern oraz jak będzie przebiegała współpraca pomiędzy nowymi liniami lotniczymi i China Eastern.

China Eastern przewidują niedoskonałości operacyjne comaców

Decyzja o stworzeniu nowego przewoźnika, który przejmie operacje samolotów Comac, ma być sposobem na radzenie sobie z prawdopodobnymi niedoskonałościami operacyjnymi nowego modelu samolotu. Jak pokazują przykłady wdrażania nowych statków powietrznych, młode konstrukcje często cierpią na tzw. “choroby wieku dziecięcego”. Niedoskonałości nie ustrzegły się pierwsze egzemplarze ARJ21 dostarczone liniom lotniczym Chengdu Airlines – początkowo ARJ21 nie mogły wykonywać lotów w czasie deszczu i po zmroku, w samolotach nie działał system uszczelnienia ciśnieniowego drzwi, brakowało systemu komunikacji personelu pokładowego, a systemy ostrzegania wymagały uproszczenia.

Dużą bolączką pierwszych egzemplarzy ARJ21 był też duży hałas panujący w kabinie, przez który przewoźnik nie sprzedawał miejsc w ostatnich dwóch rzędach samolotu (ARJ21 ma dwa silniki umieszczone na kadłubie z tyłu maszyny). Pierwszy samolot typu ARJ21 przechodził kontrole techniczne poziomu C, zarezerwowane dla bardziej wyeksploatowanych maszyn, już po 70 godzinach lotu.

Obecnie w barwach Chengdu Airlines lata 11 ARJ21. Do końca marca 2019 r. samoloty te przewiozły łącznie 320 tys. pasażerów, obsługując trasy pomiędzy ponad 20 miastami w Chinach. Doświadczenia zebrane podczas eksploatacji bez wątpienia okażą się bardzo cenne także dla wdrażanego programu C919, minimalizując ryzyko powtórzenia problemów, mimo to China Eastern najwyraźniej chce uniknąć sytuacji, w której kłopoty operacyjne niesprawdzonego modelu samolotu wpłynęłyby na obsługę własnej siatki połączeń.

Chińscy przewoźnicy nieformalnie zobligowani do zakupu chińskich samolotów


Ponoszenie przez linie lotnicze China Eastern ciężaru wdrożenia nowego typu rodzimego samolotu to nie tylko skutek kalkulacji ekonomicznej – jak wynika z opinii obserwatorów branży, linie lotnicze z Chin, niezależnie od tego czy są przedsiębiorstwami państwowymi czy prywatnymi, są de facto zmuszone przez władze Państwa Środka do operowania C919. W mało przejrzystym chińskim środowisku na pograniczu polityki i biznesu, nie do końca wiadomo jednak, co rząd oferuje linom lotniczym w zamian za pomoc.

– Niektórzy obserwatorzy postrzegają quasiwymuszone operacje C919 jako komplikację, której skutki powinny być zniwelowane przyznaniem subsydiów. Inni uważają, że latanie samolotami C919 należy traktować jako rewanż za znaczące korzyści, które wcześniej otrzymywały firmy państwowe – wyjaśnia Will Horton, ekspert lotniczy z Hongkongu.

Poza użytkowaniem chińskich maszyn, operatorzy zobowiązani są do przekazywania producentowi danych, które służą analizie i usprawnieniu konstrukcji. Tę rolę chętnie podejmie nowy przewoźnik lotniczy tworzony przez China Eastern, zapewnia Liu i sugeruje, że jeśli samoloty okażą się udane, nowe linie lotnicze mogą rozbudować swoją flotę zwiększając zamówienie.

– ARJ21 jest jednym z modeli samolotów, które będzie posiadał przewoźnik i te linie lotnicze będą także posiadały inny chiński samolot. W przeszłości z pewnością będzie możliwość stworzenia klastra. W przyszłości, wraz ze zwiększeniem produkcji, nie wykluczone że we flocie będzie latała duża liczba maszyn – mówił Liu.

China Eastern proszą rząd o pomoc

Liu zaapelował do rządu, by ten rozszerzył pomoc dla użytkowników samolotów Comac ponad wsparcie R&D oraz producenckie. Prezes China Eastern chciałby by Chiny wprowadziły obniżki podatków dla użytkowników samolotów rodzimej produkcji, zniżki lub rekompensaty w zakresie opłat lotniskowych, a także zagwarantowały operatorom Comaców pierwszeństwo w otrzymywaniu slotów na lotniskach.

– Rząd powinien pomóc operatorom w kwestii świadczenia lepszego czasu startów i lądowań, tak aby mogli oni bardziej efektywnie użytkować samoloty, stale odkrywać problemy oraz poprawiać jakość – sugeruje Liu.

Nie wiadomo jednak, czy w drażliwym czasie toczącej się obecnie wojny handlowej władze Chin zdecydują się na tego rodzaju wsparcie, które mogłoby być postrzegane przez innych producentów jako ukryte subsydia dla klientów Comaca, tym samym zaogniając aktualny konflikt.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
W 2018 roku do linii lotniczych z Chin trafiło 426 nowych samolotów

Biznes i przemysł

W 2018 roku do linii lotniczych z Chin trafiło 426 nowych samolotów

Tomasz Śniedziewski 20 stycznia 2019

Air France-KLM rozszerza współpracę z China Eastern Airlines

Biznes i przemysł

Air France-KLM rozszerza współpracę z China Eastern Airlines

Emilia Derewienko 29 listopada 2018

Chińscy przewoźnicy odnotowują silne spadki zysków

Biznes i przemysł

Chińscy przewoźnicy odnotowują silne spadki zysków

Tomasz Śniedziewski 20 listopada 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5