Linie lotnicze British Airways usunęły z rozkładów rejsów w najbliższym sezonie zimowym wszystkie airbusy A380 - informuje serwis OAG.
Żaden Super Jumbo narodowego przewoźnika Wielkiej Brytanii nie poleci z pasażerami przynajmniej do wiosny przyszłego roku. W systemach rezerwacji jednych z największych linii lotniczych Europy nie ma przypisanych do rejsów
dwupokładowych i czterosilnikowych samolotów.
Wcześniej British Airways przymierzały się do długodystansowych lotów A380 jeszcze w tym roku w kierunku Dubaju, Johannesburga, Los Angeles, Miami, San Francisco oraz Singapuru. Ostatecznie jednak zaniechano tych planów. Niemniej zarządzający narodowym przewoźnikiem Wielkiej Brytanii zapewniają, że optymistycznie podchodzą do operacji lotniczych realizowanych z pomocą Super Jumbo w perspektywie średnioterminowej.
Los tuzina największych samolotów pasażerskich świata we flocie British Airways był długo niepewny. Wybuch pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 przypieczętował bowiem koniec A380 u takich przewoźników jak
Air France,
Etihad Airways,
Qatar Airways,
Malaysia Airlines czy
Thai Airways. Za kilka lat podobny los spotka maszyny
Korean Air.
Regularne rejsy pasażerskie z wykorzystaniem Super Jumbo realizują aktualnie jedynie
Emirates i rzadziej
China Southern Airlines oraz
All Nippon Airways. A380 nie skreślają jeszcze z planów na przyszłość
Singapore Airlines,
Qantas, a nawet
Lufthansa, która wcześniej skłaniała się do wycofania z floty tych samolotów. – Nie jesteśmy jeszcze pewni, kiedy dokładnie wrócą do obsługi pasażerów. Są w naszych planach, chociaż obecnie nie latają –
sygnalizował dla "The Independent" w marcu Sean Doyle, prezes British Airways.
Dlaczego narodowy przewoźnik Wielkiej Brytanii potrzebuje wciąż A380? Ograniczone możliwości portu Londyn-Heathrow sprawiają, że idealnie pasują na trasach do węzłów komunikacyjnych o podobnie dużym zagęszczeniu, takich jak Los Angeles, gdzie dwa loty mniejszymi samolotami można zastąpić jednym rejsem Super Jumbo. Taki ruch uruchomiłby z kolei dodatkowe możliwości na innym połączeniu długodystansowym.
Niespełna przed miesiącem British Airways przedłużyły umowę z Lufthansa Technik na usługi utrzymania technicznego dla swoich A380. Kontrakt będzie obowiązywał od sierpnia 2022 roku przez ponad pięć lat i obejmie wykonywane w Manili na Filipinach usługi techniczne dla dwunastu Super Jumbo. Więcej o tym pisaliśmy w
TYM TEKŚCIE.