Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Brexit odbije się czkawką nie tylko przewoźnikom, ale też pasażerom

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ informacja prasowa

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Brexit odbije się czkawką nie tylko przewoźnikom, ale też pasażerom
fot. Pixabay
Wraz z planowanym przez Wielką Brytanię opuszczeniem Unii Europejskiej w 2019 r., regulacje dotyczące pasażerów, podobnie jak każde inne prawo, przestaną obowiązywać brytyjskich obywateli. Tym samym 28% europejskich pasażerów zostanie pozbawionych prawa na uzyskanie rekompensaty za opóźnione i odwołane loty.

Przewoźnicy już się zbroją

W wyniku Brexitu brytyjskich linii lotniczych przestaną obowiązywać europejskie przepisy dotyczące ochrony pasażerów, ale też stracą one wszystkie prawa wynikające z unijnej polityki wewnętrznego rynku lotniczego z 1990 r. Rynek wewnątrzeuropejski został ustanowiony w celu zapewnienia swobody świadczenia usług transportu lotniczego do, z i w obrębie każdego państwa wspólnoty. Obecnie Wielka Brytania ma mniej niż dwa lata na renegocjację dostępu lub opracowanie alternatywnego systemu. Niektórzy brytyjscy przewoźnicy, zamiast czekać na decyzję władz, postanowili wziąć swój los we własne ręce.

Linie EasyJet utworzyły nową siedzibę w Austrii, a Ryanair złożył wniosek o brytyjską licencję lotniczą, która pozwoliłaby na kontynuowanie lotów w Wielkiej Brytanii niezależnie od porozumienia osiągniętego w ramach Brexitu. Inni przewoźnicy aktualizują swoje strony internetowe, aby ostrzec podróżnych o możliwych zmianach zasad dotyczących rezerwacji lotów dokonywanych po Brexicie. W przypadku braku porozumienia brytyjscy przewoźnicy nie będą mogli świadczyć usług komercyjnych na terenie UE, co wiąże się z ryzykiem masowego odwoływania lotów.

Na skutek Brexitu ucierpią nie tylko linie lotnicze. Holenderski bank Rabobank oszacował, że rezygnacja z 30-letnich umów będzie kosztować gospodarkę aż 454 mld euro. Dokładne dane są jednak trudne do oszacowania, ponieważ wciąż nie wiadomo jeszcze czy brytyjskie linie lotnicze zachowają swoje prawa do lotów do i z krajów Unii Europejskiej.

Lowcosty w tarapatach

– Liberalny rynek lotniczy, z jakim mamy dziś do czynienia, jest jednym z głównych czynników rozwoju przewoźników niskokosztowych, takich jak EasyJet czy Ryanair. Obie strony będą musiały wypracować teraz nowe porozumienia, ponieważ w obecnej sytuacji brytyjscy przewoźnicy narażeni są na utratę swobodnego dostępu do swoich rynków. Jednak nie tylko linie lotnicze są zmuszone podjąć zdecydowane działania. Brytyjczycy nie mają wiele czasu i powinni jak najszybciej rozpocząć starania o odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty. Już za rok stracą prawo do rekompensaty w wysokości od 250 do 600 euro – wyjaśnia Marius Stonkus, prezes SKYCOP.

Zgodnie z prawem lokalnym obywatele Wielkiej Brytanii mają 6 lat na podjęcie działań w sprawie zakłóconych lotów. Oznacza to, że 2018 rok jest ostatnią szansą na uzyskanie nawet 600 euro z tytułu odszkodowań za loty odwołane, opóźnione lub tzw. overbooking (praktyka linii lotniczych polegająca na sprzedaży większej ilości biletów, niż jest miejsc w samolocie), które miały miejsce od 2012 roku. – Według naszych obliczeń, całkowita kwota należnych odszkodowań w Wielkiej Brytanii sięga około miliarda euro rocznie. Biorąc pod uwagę, że wskaźnik powodzenia wszystkich roszczeń wnoszonych bezpośrednio do przewoźnika sięga zaledwie 5%, wciąż mamy 5,7 miliarda euro niezapłaconych odszkodowań czekających na rozpatrzenie. Jeśli rząd Wielkiej Brytanii nie zdecyduje się na wprowadzenie równoważnych krajowych zabezpieczeń, brytyjscy pasażerowie mogą niebawem utracić szansę na odzyskanie należnych im pieniędzy – dodaje Marius Stonkus.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Pasażer i linie lotnicze

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Emilia Derewienko 08 grudnia 2020

EasyJet: Niepewność dotycząca Brexitu odbija się czkawką

Prawo i polityka

Tomasik: Brexit może wstrząsnąć branżą lotniczą

Prawo i polityka

Szef Airbusa o “hańbie” niepewności w sprawie brexitu

Prawo i polityka

Szef Airbusa o “hańbie” niepewności w sprawie brexitu

Tomasz Śniedziewski 25 stycznia 2019

IATA: Niepewna przyszłość po odrzuceniu umowy ws. brexitu

Prawo i polityka

Zobacz również:

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Pasażer i linie lotnicze

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Emilia Derewienko 08 grudnia 2020

EasyJet: Niepewność dotycząca Brexitu odbija się czkawką

Prawo i polityka

Tomasik: Brexit może wstrząsnąć branżą lotniczą

Prawo i polityka

Szef Airbusa o “hańbie” niepewności w sprawie brexitu

Prawo i polityka

Szef Airbusa o “hańbie” niepewności w sprawie brexitu

Tomasz Śniedziewski 25 stycznia 2019

IATA: Niepewna przyszłość po odrzuceniu umowy ws. brexitu

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5