Partner serwisu
Prawo i polityka

Branża dronów rozwija się w ogromnym tempie. Potrzebne regulacje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ 5żywiołów.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Branża dronów rozwija się w ogromnym tempie. Potrzebne regulacje
fot. terrahexen
– W 2013 roku wydaliśmy trzy pozwolenia na sterowanie dronami, obecnie 3,5 tys., natomiast wszystkich łącznie, od początku – 6 tys. Tyle osób jest obecnie uprawnionych do wykonywania lotów bezzałogowcami – mówił Paweł Szymański z Urzędu Lotnictwa Cywilnego podczas debaty organizowanej przez Fundację Instytut Mikromakro i Miasto Warszawa.

Nowy rodzaj przestrzeni powietrznej, U-space, wpisuje się w unijną strategię rozwoju sektora lotniczego i zakłada szybki wzrost zapotrzebowania na usługi z wykorzystaniem dronów i rozwój technologii przez nie wykorzystywanych. Określenie nowego rodzaju przestrzeni powietrznej U-space wykracza poza tradycyjną domenę prawa lotniczego, klasyfikującego obszary poruszania różnego rodzaju statków powietrznych i sposób zarządzania ich ruchem. Przede wszystkim chodzi o zapewnienie warunków dla bezpiecznego poruszania się w U-space bardzo dużej liczby dronów. Będą one wykonywać wiele różnych użytecznych funkcji.

Dlatego też tak ważne jest by systemy zarządzania dronami były naturalnie zintegrowane z planowaniem innych mobilnych systemów w mieście, czyli również podporządkowane priorytetom usług, które w mieście świadczy się mieszkańcom, przedsiębiorcom, w tym gospodarce komunalnej. Co za tym idzie, drony powinny podlegać regulacjom, najlepiej ujednoliconym z przepisami Unii Europejskiej w kwestii bezzałogowców.

– Zajmujemy się tematem regulacji dronów od 2010 roku, natomiast pierwsze przepisy, które powstały w Polsce i pozwoliły na wykonywanie lotów bezzałogowych statków latających, pojawiły się rok później. Na szczegółowe przepisy wykonywania lotów przyszło nam czekać do 2013 roku. Branża zaczęła się bardzo dynamicznie rozwijać, rozwój technologii dronowej i to, że można go było kupić w zwykłym sklepie i filmować nim w jakości HD, zmieniło zasady gry – opowiadał Paweł Szymański, dyrektor Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego podczas konferencji „U-space: trzeci wymiar miasta. UE – samorządy – drony”.

Jak dodał, w zasadach z roku 2013 uwzględniono świadczenie usług dronami – żeby upewnić się, że taka osoba nie zrobi nikomu krzywdy – położono nacisk na uzyskanie odpowiednich uprawnień. – W 2013 roku wydaliśmy trzy pozwolenia, obecnie 3,5 tys., natomiast wszystkich łącznie, od początku – 6 tys. Tyle osób jest obecnie uprawnionych do wykonywania lotów dronami – mówił Szymański.

Ekspert podkreślił, że Unia Europejska pracuje nad przepisami dla wspólnego rynku dla usług dronów. – Na razie są one na tyle elastyczne, że loty można wykonywać, a Urząd Lotnictwa Cywilnego tego nie zakazuje – tłumaczy. – Przepisy są obecnie nowelizowane i ujednolicone do tego, co się robi w UE, ale chcemy to zrobić jeszcze szybciej – podkreśla Szymański.

Zdaniem przedstawiciela ULC-u, na zaistnienie U-Space składa się kilka czynników. Jednym z filarów jest legislacja – certyfikacja dronów, ich identyfikacja tak, aby każdy był przyporządkowany do konkretnego numeru. Istotną kwestią jest edukacja w temacie bezzałogowców. Jak podkreśla Paweł Szymański, w Polsce nie dochodzi do zbyt wielu incydentów z dronami przez wzgląd na wysoki poziom szkoleń. Po wtóre, liczy się technologia, a więc system zarządzania ruchem w porozumieniu z miastami. Chodzi o bezpieczeństwo użytkowania i badania nad rozwojem bezzałogowców. Ostatnią kwestią są usługi – jak podkreśla Szymański, nie ma obecnie branży, która nie byłaby zaineresowana dronami do ich wykorzystania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

Infrastruktura i lotniska

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

inf. pras. 22 grudnia 2022

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Prawo i polityka

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Redakcja/inf. pras. 30 kwietnia 2022

Akcja "Drony na Wschód"

Prawo i polityka

Akcja "Drony na Wschód"

inf. pras 03 marca 2022

Automatyczny lot drona w Sosnowcu przełożony na wiosnę

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

inf. pras 04 października 2021

Zobacz również:

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

Infrastruktura i lotniska

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

inf. pras. 22 grudnia 2022

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Prawo i polityka

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Redakcja/inf. pras. 30 kwietnia 2022

Akcja "Drony na Wschód"

Prawo i polityka

Akcja "Drony na Wschód"

inf. pras 03 marca 2022

Automatyczny lot drona w Sosnowcu przełożony na wiosnę

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

inf. pras 04 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5