Narastająca wojna handlowa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami potencjalnie może zaszkodzić interesom Boeinga w Państwie Środka. Amerykański producent nie zmienia jednak planów inwestowania w Chinach.
Wojna handlowa powoduje niepewność na rynku
Dla amerykańskiego producenta chiński rynek jest szczególnie istotny. Zgodnie z prognozami Boeinga, w ciągu następnych 20 lat chińscy operatorzy będą potrzebowali 7,6 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 1,2 biliona dolarów. Tylko w ubiegłym roku, 13 proc. przychodów Boeinga pochodziło ze sprzedaży samolotów do Chin. Obecnie Państwo Środka jest największym rynkiem programu 737, który dla Boeinga jest największym źródłem przychodów. W 2017 r. Boeing dostarczył do Chin 202 maszyny, podczas gdy Airbus 176 samolotów.
Pozycja amerykańskiego producenta jako głównego dostawcy samolotów do Państwa Środka może być jednak zagrożona w obliczu narastającej wojny handlowej prowadzonej przez Donalda Trumpa, prezydenta Stanów Zjednoczonych, przeciwko Chinom. Choć do tej pory Chiny nie zdecydowały się na kroki odwetowe na działania amerykańskie w postaci nałożenia taryf na produkty Boeinga, nieprzewidywalność trwającego konfliktu może skłaniać chińskich operatorów do składania zamówień na samoloty Airbusa. Pod koniec ubiegłego miesiąca, szerokim echem w chińskiej branży odbiły się pogłoski, iż władze linii lotniczych Xiamen Airlines, przewoźnika użytkującego do tej pory wyłącznie samoloty Boeinga, podjęły rozmowy na temat przyszłych dostaw z Airbusem.
Silne zapewnienia Boeinga
Pojawiające się pytania na temat pozycji Boeinga na rynku Państwa Środka, skłoniły przedstawicieli amerykańskiego producenta, by podczas październikowego zgromadzenia ogólnego prezydentów linii lotniczych należących do Association of Asia-Pacific Airlines (AAPA) na koreańskiej wyspie Jeju potwierdzić zaangażowanie na rynku chińskim.
– Jesteśmy w punkcie, w którym rozmawiamy z obiema stronami. Przedstawiamy nasz punkt widzenia na sprawy wolnego handlu oraz fair trade i wyjaśniamy, dlaczego te kwestie są bardzo ważne. Blisko współpracujemy z naszymi klientami i w dalszym ciągu dostarczamy dużą liczbę samolotów naszym chińskim klientom – powiedział Randy Tinseth, wiceprezydent ds. marketingu Boeing Commercial Aircraft.
Według zapewnień przedstawicieli Boeinga, niezagrożona jest także sztandarowa inwestycja producenta w Chinach, czyli zakład produkcyjny w Zhoushan, który jest pierwszą tego typu placówką Boeinga poza Stanami Zjednoczonymi, tworzoną we współpracy z firmą Commercial Aircraft Corp. of China Ltd. Fabryka będzie zatrudniała lokalnych pracowników przy malowaniu i kompletowaniu wnętrz boeingów 737. – Zgodnie z planem otwieramy tez zakład w grudniu. Tutaj nic się nie zmieniło – potwierdził Tinseth.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.