Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Baranów: Jak ministerstwo przekonuje mieszkańców do CPK?


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-04-21 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Baranów: Jak ministerstwo przekonuje mieszkańców do CPK?
fot. Pixabay
Na ostatniej, nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Baranów radni oraz pozostali mieszkańcy zapoznali się w prezentacją Ministerstwa Infrastruktury na temat budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz zmian w ich życiu, jakie pociągnie za sobą proces inwestycyjny.
Kulminację akcji pozyskiwania terenu wraz z ewentualnymi wywłaszczeniami zapowiedziano na rok 2020. Przedstawiciele resortu zapewniają jednak, że priorytetem będzie pozyskanie jak największej ilości gruntów w drodze dobrowolnych umów sprzedaży lub zamiany w ciągu dwóch poprzednich lat.

W pierwszej, ogólnej części opracowania jego twórcy powtarzają prezentowane już wielokrotnie argumenty za budową międzykontynentalnego lotniska wraz z węzłem kolejowym i drogowym oraz inteligentnym „airport city”. CPK ma stać się portem zbierającym ruch z całej Europy Środkowo-Wschodniej, poprawić mobilność ludności, zapewnić zarobek państwu polskiemu oraz umożliwić dalszy rozwój rynku lotniczego i transportu kolejowego. Według prognoz ministerstwa w otoczeniu nowego lotniska może powstać nawet 150 tysięcy nowych miejsc pracy.

Mieszkańców bardziej interesowały jednak zapewne zmiany, jakie spowoduje inwestycja w codziennym życiu gminy oraz ich samych. Te zaś będą niebagatelne. Według ramowego harmonogramu realizacji projektu jeszcze w tym roku – po uchwaleniu przez Sejm ustawy o CPK oraz powołaniu spółki celowej dla jego budowy – mają rozpocząć się negocjacje z właścicielami nieruchomości. Wycena ma odbywać się indywidualnie, ale w ramach wyznaczonych przedziałów cen dla poszczególnych grup nieruchomości. Maksymalny obszar realizacji inwestycji na podstawie badań środowiskowych i lokalizacyjnych określi rozporządzenie Rady Ministrów. Mieszkańcy będą musieli na wezwanie udostępniać swoje posesje dla potrzeb badań geologicznych, archeologicznych lub przyrodniczych. Ewentualne zmiany planów zagospodarowania gminy będą wymagały zgody pełnomocnika rządu do spraw CPK. Poza tym mieszkańcy będą jednak mogli kontynuować dotychczasową działalność gospodarczą lub rolniczą.

W roku 2019 zacznie obowiązywać zakaz wydawania pozwoleń na budowę oraz warunków zabudowy. Nie będzie też można dzielić nieruchomości ani wydzielać w nich samodzielnych lokali. Po co najmniej 30-dniowych konsultacjach społecznych wojewoda mazowiecki wyda plan rezerwacji obszaru inwestycji. Teren zostanie zarezerwowany jednocześnie dla dwóch wariantów lokalizacji – pozyskane obszary w tej z nich, która nie zostanie wybrana, zostaną przeznaczone na infrastrukturę towarzyszącą oraz miasto przylotniskowe. Od tej pory mieszkańcy zarezerwowanych terenów będą mogli tylko na bieżąco utrzymywać swoje budynki.

Decydujący ma być rok 2020. Wojewoda opublikuje wtedy decyzję lokalizacyjną, która będzie podstawą do wydania pozwolenia na budowę i pozyskania tych nieruchomości, które do tego czasu nie przeszły jeszcze na własność spółki. Ich właściciele otrzymają odszkodowania i zostaną zobowiązani do wydania terenów objętych decyzją w ciągu 120 dni. O połowę krótszy będzie czas przewidziany na negocjacje w sprawie przydzielenia nieruchomości zamiennych.

Jeśli w efekcie nastąpi przerwanie ciągłości projektów unijnych lub innych, współfinansowanych ze środków publicznych, zobowiązania wobec instytucji finansującej przejmie spółka CPK. Resort zapowiada też możliwość zamiany nieruchomości na lepszą. Na wniosek pełnomocnika ds. CPK prezes KRUS będzie mógł przyznać emeryturę specjalną.

W roku 2021 ma nastąpić wydanie pozwolenia na budowę. Według przewidywań MI powinna ona potrwać sześć lat.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Będzie due diligence Modlina. PPL: Czekamy na wgląd do umowy Ryanaira

Prawo i polityka

Będzie due diligence Modlina. PPL: Czekamy na wgląd do umowy Ryanaira

Magdalena Wosińska 19 kwietnia 2018

Gmina Baranów chce referendum w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Prawo i polityka

Gmina Baranów chce referendum w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Emilia Derewienko 19 kwietnia 2018

 Wild: Grunty pod CPK chcemy kupować. Będziemy unikać wywłaszczeń

Biznes i przemysł

Wild: Grunty pod CPK chcemy kupować. Będziemy unikać wywłaszczeń

Emilia Derewienko 16 kwietnia 2018

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5