Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Anna Konert: Trzeba zastanowić się nad inną rolą dla lotnisk regionalnych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Anna Konert: Trzeba zastanowić się nad inną rolą dla lotnisk regionalnych
fot. Port Lotniczy Wrocław
– Z jednej strony powstanie centralnego portu lotniczego będzie stanowić zagrożenie dla lotnisk regionalnych; z drugiej – prognozowany jest jednak ogromny wzrost liczby pasażerów, których obecne lotniska mogą nie być w stanie obsłużyć – podkreśla prof. dr hab. Anna Konert, dyrektor Instytutu prawa lotniczego i kosmicznego z Uczelni Łazarskiego, radca prawny w kancelarii K&K Aviation Lawyers w Warszawie.

Lotniska regionalne zamiast centralnego

Analizy związane z budową centralnego lotniska podjęto już w latach 70. minionego wieku. Prace nad jego koncepcją wzmożono jednak dopiero w minionym dziesięcioleciu. W maju 2005 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego podpisał umowę z konsorcjum INECO-SENER dotyczącą opracowania studium wykonalności takiej inwestycji.

– W czerwcu 2010 r. została natomiast opracowana analiza na rzecz ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury, licząca ponad 2 tys. stron, w której głównym elementem był raport główny „Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski”. Jednak rząd PO – PSL zdecydował o zawieszeniu tego pomysłu do 2025–2030 r., ponieważ brakowało środków finansowych, a ponadto skupiono się na budowie lotnisk regionalnych – przypomina profesor Anna Konert.

W ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły 34 mln pasażerów, a według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 roku ta liczba wzrośnie do ponad 59 milionów pasażerów.

Polski hub uzasadniony, choć trudny w realizacji


– Port będący hubem dla LOT, czyli miejscem, gdzie będą przesiadać się pasażerowie z różnych samolotów, którzy chcą kontynuować podróż, wydaje się potrzebny – zauważa prof. Konert. – Ponadto Polska mogłaby dostarczać pasażerów transkontynentalnych innym portom europejskim oraz przejąć pasażerów, którzy obecnie korzystają z innych hubów – dodaje. Przy tym zastrzega, że trzeba pamiętać, iż budowa takiego portu ma sens tylko razem z koleją dużych prędkości.

Anna Konert równocześnie przytacza przykład portu Berlin-Brandenburg, którego budowę rozpoczęto dziesięć lat temu. – To pokazuje, jak trudne są tego typu inwestycje. Koszt tego portu potroił się względem planowanych wydatków, a data otwarcia była wielokrotnie przesuwana – opisuje sytuację.

Port centralny powstanie, a co w zamian regionom?

– Należałoby się zastanowić nad inną rolą dla regionalnych lotnisk, zwłaszcza tych znajdujących się w pobliżu dużych portów lotniczych, jak w Łodzi czy Radomiu – podkreśla profesor. – Może powinny pełnić funkcję bardziej regionalną, przyjmować mniejsze samoloty biznesowe lub być obsługiwane jedynie przez przewoźników niskokosztowych – zauważa Anna Konert w komentarzu dla portalu Rynek-Lotniczy.pl.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Łukasz Malinowski 13 września 2023

Nowości w Jasionce. Sklep Baltony i dwie kawiarnie (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

ZRPL: Prawie 27 mln pasażerów w portach regionalnych w 2022 roku

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Łukasz Malinowski 13 września 2023

Nowości w Jasionce. Sklep Baltony i dwie kawiarnie (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

ZRPL: Prawie 27 mln pasażerów w portach regionalnych w 2022 roku

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5