Alitalia, włoskie linie lotnicze na skraju upadłości, podały zaskakująco dobre wyniki finansowe za trzeci kwartał bieżącego roku. To jednocześnie pierwszy od wielu miesięcy wzrost w linii, której największym problemem jest rosnąca konkurencja i brak porozumienia z pracownikami.
Stefano Paleari, jeden z komisarzy zarządzających Alitalią, podał, że linia odnotowała zysk netto w wysokości 2 milionów euro (2,35 miliona dolarów) w trzecim kwartale. Tym samym zaznaczył on, że kondycja linii lotniczej powoli się poprawia.
Przewoźnik, będący kiedyś symbolem powojennego boomu gospodarczego Włoch, znajdujący się ostatnio w poważnych kłopotach ze względu na konkurencję ze strony przewoźników niskokosztowych i pociągów dużych prędkości, został w ubiegłym roku objęty specjalną administracją po tym, jak pracownicy odrzucili najnowszy plan ratunkowy.
W pierwszych dziewięciu miesiącach roku przychody linii wzrosły o 4,6 procent do 2,35 miliarda euro, podczas gdy strata EBITDA została zredukowana do 59 milionów euro z wcześniejszych 246 milionów euro odnotowanych za ten sam okres ubiegłego roku.
Oczekuje się, że przez cały rok Alitalia będzie generować przychody powyżej 3 miliardów euro.
Alitalia była pod nadzorem lotniczego giganta, linii Etihad, które były jednocześnie jej największym udziałowcem. Pomimo procesu restrukturyzacji, jaki przechodził włoski przewoźnik, spółka była trwale deficytowa, a środki zainwestowane przez Etihad „bez dobrego pomysłu” – zostały „przejedzone”.
Narodowy przewoźnik Włoch od wielu lat znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, nie może również porozumieć się ze swoimi pracownikami. Załodze w kwietniu ubiegłego roku zaproponowano cięcia w pensjach i ograniczenia w zatrudnieniu w zamian za uratowanie firmy przed upadłością. Pensje planowano obniżyć o 8 proc., a pracę miało stracić około 1,5 tys. z liczącej 17 tys. osób załogi.
Alitalia uruchomiła procedurę upadłościową w maju 2017 roku, jednocześnie została objęta zarządem komisarycznym. Rząd włoski udzielił Alitalii pożyczki w łącznej kwocie 900 mln euro, jednak wzbudziło to sprzeciw i wywołało skargi do Komisji. Równolegle trwały także spekulacje, która firma wykupi spółkę, ratując jednocześnie włoskiego narodowego przewoźnika przed upadłością. Obecnie Alitalia zastanawia się nad trzema ofertami: od Lufthansy oraz niskokosztowych easyJeta i Wizz Aira.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.