Europejski gigant lotniczy otworzył 21 lutego swoje pierwsze azjatyckie centrum innowacji. Shenzen było do 1980 roku 30-tysięczną miejscowością zamieszkałą głównie przez rybaków. Dziś to ponad 10-milionowa metropolia znaną ze sprzyjania nowoczesnym technologiom.
Centrum Airbus China Innovation Centre (ACIC) jest pierwszym w Azji i drugim na świecie po centrum w San Jose w Kalifornii (Dolina Krzemowa). Choć oficjalne otwarcie nastąpiło dopiero teraz, to samo centrum działa od początku 2018 roku i obecnie koncentruje się na projektowaniu, testowaniu i certyfikowaniu nowych technologii w pięciu obszarach badawczych: Hardware Lab, Cabin Experience, Connectivity, Manufacturing Innovation i
Urban Air Mobility (UAM).
Airbus podpisał również protokół uzgodnień z władzami metropolii w sprawie miejskiej mobilności powietrznej. Zgodnie z planem do końca roku Shenzen ma się stać pierwszym miastem w Chinach, które wprowadzi usługi UAM. Już dziś miasto bezpośrednio granicząca z Hongkongiem
może się poszczycić tym, że wszystkie autobusy miejsce po nim jeżdżące są elektryczne. To ponad 16 tysięcy pojazdów. UAM jest kolejnym krokiem na drodze do wprowadzenia w Shenzen szerokim frontem nowoczesnych technologii w transporcie publicznym.
UAM wedle władz Shenzen jest dobrą odpowiedzią na potrzeby skomunikowania poszczególnych regionów metropolii, w której siedziby mają między innymi m.in. DJI – producent dronów, Tencent – międzynarodowa korporacja technologiczna i inwestycyjno-holdingowa zainteresowana Internetem i nowymi technologiami, ZTE Corporation – największy dostawca sprzętu telekomunikacyjnego w Chinach, BYD Auto – producent samochodów i autobusów z napędem elektrycznym i hybrydowym, Royole – kompania zajmująca się nowymi technologiami, czy Huawei – drugi na świecie pod względem wielkości producent smartfonów.
Z tego potencjału korzysta również Airbus, który współpracuje z Huaweiem, by stworzyć aplikacje pozwalające pasażerom na korzystanie na pokładach samolotów przewoźnika z dziesięciokrotnie szybszego połączenia z globalną Siecią niż dotychczas. Z kolei kooperacja z Royole ma na celu zbadanie zastosowania elastycznych wyświetlaczy w kabinach samolotów.
Przez ostatnie lata łączna wartość współpracy przemysłowej pomiędzy Airbusem i firmami z Chin sukcesywnie wzrastała. W 2008 r. wartość ta wynosiła 120 mln dolarów, podczas gdy w ubiegłym roku już 741 mln dolarów i zgodnie z prognozami do 2020 r. przekroczy sumę 1 mld dolarów. Pod koniec 2018 roku na chińskim niebie operowało 1 700 maszyn wyprodukowanych przez Airbusa.