Firmy Airbus i Dassault Systèmes podpisały protokół porozumienia (Memorandun of Agreement, MOA) na okres pięciu lat, zgodnie z którym firmy będą współpracować w zakresie wdrożenia aplikacji związanych z projektowaniem 3D, wzornictwem, inżynierią, produkcją, symulacją i sztuczną inteligencją. Pozwoli to firmie Airbus wykonać ważny krok w kierunku transformacji cyfrowej.
Nowa jakoś produkcji
Zgodnie z protokołem porozumienia, Airbus wdroży platformę 3Dexperience należącą do Dassault Systèmes. Ta innowacja zapewni cyfrową ciągłość od fazy projektu po fazę operacyjną w ramach pojedynczego modelu danych. Dzięki temu w pełni cyfrowe projektowanie, produkcja i usługi (DDMS) staną się rzeczywistością we wszystkich działach i na wszystkich liniach produkcyjnych Airbusa.
DDMS otwiera całkowicie nowe możliwości w zakresie projektowania, wydajności operacyjnej, wsparcia technicznego i konserwacji oraz zadowolenia klientów i nowych modeli biznesowych. Zamiast koncentrować się przede wszystkim na wydajności produktów, firma Airbus będzie w stanie współtworzyć i opracowywać samoloty nowej generacji w ramach ścisłej współpracy z fabrykami, które będą zajmować się produkcją. Tym samym możliwa będzie redukcja kosztów i skrócenie czasu wprowadzania produktów na rynek.
– Nie mówimy o zwykłej digitalizacji czy wdrożeniu technologii 3D, ale o zmianie modelu projektowania i obsługi samolotów z ukierunkowaniem na uproszczenie i przyspieszenie procesów oraz zadowolenie klientów – mówi Guillaume Faury, prezes Airbus Commercial Aircraft. – DDMS jest prawdziwym katalizatorem przemian, który pozwala nam zbudować nowy model europejskiego przemysłu lotniczego z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Naszym celem jest zaawansowane zaplecze produkcyjne pozwalające skrócić czas dostarczania nowych rozwiązań.
Zacieśnienie współpracy
Na początku lutego szefowe niemieckich i francuskich resortów obrony, Ursula von der Leyen i Florence Parly, ogłosiły początek prac nad nowym myśliwcem. W ramach tego przedsięwzięcia Dassault Aviation – francuski producent samolotów bojowych oraz biznesowych, i Airbus podpisały wart 65 milionów euro kontrakt na przeprowadzenie studiów koncepcyjnych i zaplanowanie prac mających doprowadzić do powstania nowego myśliwca.
Według udostępnionych informacji pierwsze loty demonstracyjne miałyby się odbyć już w 2025 roku, ale tak krótki czas może wskazywać, że będzie chodziło jedynie o pewnego rodzaju demonstratory technologii. Sam myśliwiec ma być gotowy do służby w okolicy 2040 roku i będzie miał zastąpić Eurofightery i Ralafe’e.
Firmą wiodącą w procesie budowy myśliwca będzie Dassault. Airbus będzie odgrywał rolę wspierającą. W zamian europejskie konsorcjum będzie liderem budowy Eurodrona i ewentualnego przyszłego niemiecko-francuskiego samolotu morskiego. Kontrakt ma pozwolić nie tylko na ustalenie harmonogramu, ale także na wstępne zdefiniowanie kształtu samolotu i jego głównych komponentów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.