Japońskie Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (Ministry of Land, Infrastructure, Transportation, and Tourism – MLITT) wydało dziś (11 kwietnia) certyfikat typu dla Airbusa A350-900 z silnikami Rolls-Royce Trent XWB. Maszyna spełnia wymogi wszystkich przepisów lotniczych oraz ochrony środowiska wydanych przez japońskie ministerstwo.
Najnowsza decyzja daje zielone światło do dostawy, która nastąpi prawdopodobnie w czerwcu tego roku, pierwszej maszyny tego typu do Japan Airlines. Pierwsze A350-900 JAL-u będą latać od 1 września br. na trasie Tokio-Haneda - Fukuoka i zastąpią na tej trasie wysłużone boeingi B777-200/300. – Otrzymanie certyfikatu typu A350 XWB od władz Japonii to bardzo ważne osiągnięcie. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Japan Airlines dołączą wkrótce do innych światowej klasy przewoźników latających na najnowocześniejszych samolotach szerokokadłubowych na świecie – powiedział Stephane Ginoux, szef spółki Airbus Japan.
Japan Airlines zamówiły w 2013 r. 31 airbusów A350: 18 A350-900 oraz 13 A350-1000 wraz z kolejnymi 25 opcjami. Było to pierwsze zamówienie Airbusów w historii tego przewoźnika i pierwsze zamówienie A350 w Japonii. Kontrakt wyceniany na około 5 mld dolarów amerykańskich był odpowiedzią linii na opóźnienia i uziemienia Dreamlinerów oraz złamanie monopolu Boeinga w Japonii. Japoński przewoźnik był zawsze wierny amerykańskiemu Boeingowi i zamówił w ostatnich pięciu latach m.in. 50 maszyn Dreamliner: 30 B787-8 oraz 20 B787-9 z opcją na kolejnych 15 samolotów tego typu. Przedstawiciele zarządu Japan Airlines podkreślają, że pomimo różnych przejściowych problemów z Dreamlinerami, nadal uważają ten samolot za bardzo dobrą konstrukcję. Jednak sam prezes japońskiego przewoźnika twierdzi, że linia nie chce być już w 100 proc. zależna od produktów Boeinga.
A350 XWB jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Airbus zebrał zamówienia na 890 samolotów A350, w tym na 710 maszyn w wersji A350-900.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.