Łotewskie linie airBaltic w pełni wdrożyły projekt E-GEN, którego celem jest dalsze zwiększanie efektywności ekologicznych lotów. Dzięki temu przewoźnik liczy na jeszcze większe zmniejszenie emisji CO2 i poprawę wydajności swojej floty.
Projekt E-GEN
Projekt E-GEN umożliwił airBaltic modernizację systemów nawigacji satelitarnej w swojej flocie bombardierów Q400 NextGen. W rezultacie łotewska linia wdrożyła procedury podejścia o najwyższej precyzji, poprawiając wydajność paliwową i umożliwiając bardziej niezawodne lądowania.
– airBaltic, jako innowacyjna firma, zawsze dąży do zwiększenia swojej wydajności i skorzystania z najnowocześniejszej dostępnej technologii. Jesteśmy dumni, że udało nam się wdrożyć ten program modernizacji przy współudziale UE i współfinansowaniu Europejskiej Agencji GNSS (GSA) oraz utorować drogę innym europejskim liniom lotniczym, by podążały one naszymi śladami – powiedział Pauls Cālītis, wiceprezes ds. operacji lotniczych w airBaltic
Projekt został uruchomiony we wrześniu 2015 r., a jego działania techniczne zostały pomyślnie zakończone w tym roku. Od czasu wdrożenia airBaltic wykonał już ponad 500 podejść o najwyższej precyzji w całej Europie. Projekt E-GEN jest współfinansowany przez GSA i umożliwi całej flocie airBaltic korzystanie z podejść satelitarnych. EGNOS (European Geostationary Overlay Service), to satelitarny system wspomagający poprawiający sygnał obecnego systemu GPS. Zwiększona dokładność i integralność zapewniona przez EGNOS umożliwia satelitarne procedury podejścia instrumentalnego z pionowym i bocznym prowadzeniem, LPV200, równoważnym z systemem ILS o kategorii CAT I.
Kolejny, 17. A220 we flocie
W ostatnich dniach kwietnia łotewski airBaltic powitał w Rydze swojego 17. airbusa A220-300. Dostarczona (28 kwietnia) maszyna otrzymała rejestrację YL-AAQ. To trzeci z ośmiu A220 przewidzianych do dostawy w tym roku dla przewoźnika. Jak dotąd linia przewiozła 2,4 mln pasażerów na pokładzie samolotów airbus A220-300, co daje 1/4 wszystkich pasażerów przewoźnika w tym okresie. A220-300 wykonały ponad 23,9 tys. lotów i przeleciały ponad 63 tys. godzin blokowych. Do końca tego roku flota A220-300 powiększy się o kolejnych pięć samolotów tego typu. Łącznie przewoźnik zamówił 50 maszyn A220 wraz z opcjami na kolejnych 30 samolotów tego typu.
airBaltic obsługuje loty do 70 miast z Rygi, Tallina i Wilna, oferując największy wybór miejsc i dogodnych połączeń przez Rygę. Latem tego roku airBaltic zaoferuje nowe połączenia z Tallina do Malagi, Brukseli i Kopenhagi. Natomiast wiosną br. łotewski przewoźnik uruchomił nowe i bezpośrednie połączenia z Rygi do Dublina, Stuttgartu i Lwowa. Warto dodać, że łotewski przewoźnik w ciągu całego 2018 r. przewiózł 4 135 711 pasażerów, to o 18 proc. więcej niż w roku 2017 i rekord w historii przewoźnika. Flota linii składa się obecnie z 37 samolotów: ośmiu boeingów B737, 17 airbusów A220 oraz 12 bombardierów Q400 NextGen.