Kazachskie linie Air Astana odebrały drugiego z pięciu zamówionych samolotów Embraer E190-E2 nowej generacji, wyleasingowanego od Aercap w 2017 roku. Pozostałe trzy samoloty mają zostać dostarczone do końca tego roku.
Samolot pasażerski E190-E2 będzie operował na trasach krajowych w Kazachstanie, ale także poleci do miast w Rosji, Azji Środkowej, na Kaukazie, Ukrainie i w Chinach. Pierwszy lot komercyjny nowego samolotu jest zaplanowany na 31 marca, na połączeniu z Ałmaty do Uralska.
Nowe Embraery E190-E2 będą stopniowo (do końca 2025 roku) zastępować starsze E190 we flocie przewoźnika. Oznacza to, że linie lotnicze zamówią niebawem kolejne E190-E2, które nie tylko zastąpią obecną floty E1, ale także ją powiększą. Pozostałe trzy maszyny z obecnego zamówienia zostaną dostarczone Air Astana do końca 2019 roku.
Pierwszy E190-E2 został dostarczony do kazachskich linii w połowie grudnia ubiegłego roku. Samolot miał specjalne, okolicznościowe malowanie w stylu „Profit Hunter” (z ang. Łowca Zysku) – pantera śnieżna Air Astana dołączyła do słynnych malowań z Orłem, Tygrysem i Rekinem. Jednak w przypadku Air Astana specjalne malowanie miało na celu zwrócenie globalnej uwagi na zagrożenie wyginięciem pantery śnieżnej, która jest oficjalnym symbolem Kazachstanu i pochodzi z jego południowych pasm górskich.
Embraer E190-E2 należy do rodziny dwusilnikowych samolotów wąskokadłubowych o maksymalnym zasięgu do 5300 km, czyli o 1000 km więcej niż poprzedni E190. Samolot ma ulepszoną aerodynamikę, zmodernizowany kadłub i skrzydła oraz nowe silniki Pratt & Whitney Geared Turbofan.
Maszyna jest wyposażona w 108 miejsc siedzących w układzie 4-2 lub 2-2, co zapewnia więcej miejsca na nogi i dodatkową przestrzeń do przechowywania bagażu. Embraer 190-E2 ma bezprzewodowy system rozrywki, który umożliwia pasażerom oglądanie filmów i słuchanie muzyki z urządzeń osobistych.