Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

ACI Europe: Europejskie porty lotnicze niedoinwestowane

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ ACI Europe

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
ACI Europe: Europejskie porty lotnicze niedoinwestowane
fot. Wikimedia Commons
ACI Europe zwróciło uwagę na brak inwestycji w infrastrukturę transportową w całej Europie, stwierdzając, że w ciągu najbliższych pięciu lat region będzie musiał się zmierzyć z luką inwestycyjną w wysokości 12,3 miliarda euro. Niedobór inwestycyjny wzrośnie do poziomu 12 procent, licząc od 2013 roku.

Europejskie porty lotnicze stanowią już ponad połowę najbardziej zatłoczonych lotnisk na świecie, a brak inwestycji w ich infrastrukturę zagraża pozycji konkurencyjnej UE. W przyszłości problem ten wpłynie również na zdolność portów lotniczych do dekarbonizacji.

CO2 na zerowym poziomie? Potrzebne inwestycje

Europejskie porty lotnicze zobowiązały się w czerwcu zeszłego roku do osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto najpóźniej do 2050 r. Ale osiągnięcie Net Zero będzie wymagało poniesienia znacznych inwestycji w celu dekarbonizacji.

– Modernizacja istniejących terminali pasażerskich i opracowanie nowych zgodnie z najwyższymi standardami wydajności energetycznej będzie wymagało dodatkowych inwestycji w wysokości co najmniej 25,9 miliarda euro. Chociaż przyniesie to znaczne oszczędności pod względem kosztów operacyjnych, pojawią się one tylko po dokonaniu tych inwestycji. Oznacza to, że przyznanie portom lotniczym swobody i licencji na inwestowanie jest warunkiem wstępnym dekarbonizacji – powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.

Ponieważ rządy nie są już w stanie finansować rozwoju portów lotniczych, a unijne przepisy dotyczące pomocy państwa ograniczają ich możliwości, inwestycje w lotniska w Europie w ciągu ostatnich 20 lat są coraz częściej finansowane prywatne. Jednocześnie silny wzrost popytu, rozwój rynku i czynniki zewnętrzne spowodowały, że potrzeby inwestycyjne portów lotniczych wzrosły i stały się bardziej zróżnicowane. Obejmują one obecnie pojemność, łączność i jakość, bezpieczeństwo i ochronę, a także cyfryzację i integrację, intermodalność – i oczywiście zrównoważony rozwój, odporność na zmiany klimatu i dekarbonizację.

Potrzebne odpowiednie przepisy

– Luka inwestycyjna na lotniskach odzwierciedla bardziej nieprzewidywalne warunki handlowe i rosnącą presję konkurencyjną. Nie ma jednak wątpliwości, że przyczyną jest także sprzeciw linii lotniczych wobec naszych inwestycji, które mają na celu ochronę własnej pozycji rynkowej. Coraz częstszym czynnikiem są również nieodpowiednie przepisy dotyczące portów lotniczych. Decyzje lub wnioski złożone przez organy regulacyjne we Francji, Włoszech, Irlandii i Szwajcarii w ciągu ostatnich miesięcy stanowią obecnie wyzwanie dla planów inwestycyjnych portów lotniczych. Dzisiejsze priorytety powinny dotyczyć zrównoważonego rozwoju, wydajności i zainteresowania konsumentów. Najwyższy czas, aby regulatorzy skupili się na nich, a nie na zainteresowaniach linii lotniczych – dodał Jankovec.

– Porty lotnicze odgrywają kluczową rolę w całej Europie, przyczyniając się do zapewnienia zrównoważonego wzrostu gospodarczego. Inwestorzy są gotowi dostarczyć fundusze na realizację projektów dotyczących pasażerów, przepustowości i ochrony środowiska, które umożliwią sektorowi lotnictwa sprostanie przyszłym wyzwaniom – w tym osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto. Ale decydenci i organy regulacyjne muszą zapewnić odpowiednie ramy, aby ułatwić tę niezbędną inwestycję – stwierdził Jon Philipps, dyrektor ds. korporacyjnych Global Infrastructure Investor Association (GIIA).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

COP28: ACI World wspiera czystsze źródła energii dla lotnictwa

Biznes i przemysł

COP28: ACI World wspiera czystsze źródła energii dla lotnictwa

Redakcja 07 grudnia 2023

Strategiczne partnerstwo DHL Express. Celem dekarbonizacja lotnictwa

Biznes i przemysł

Środowisko a konkurencyjność lotnictwa. Co zrobi UE?

Infrastruktura i lotniska

Środowisko a konkurencyjność lotnictwa. Co zrobi UE?

Łukasz Malinowski 05 października 2023

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Biznes i przemysł

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Roman Czubiński 23 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Klienci airBaltic dopłacają do lotów z ekopaliwem

Pasażer i linie lotnicze

Klienci airBaltic dopłacają do lotów z ekopaliwem

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

COP28: ACI World wspiera czystsze źródła energii dla lotnictwa

Biznes i przemysł

COP28: ACI World wspiera czystsze źródła energii dla lotnictwa

Redakcja 07 grudnia 2023

Strategiczne partnerstwo DHL Express. Celem dekarbonizacja lotnictwa

Biznes i przemysł

Środowisko a konkurencyjność lotnictwa. Co zrobi UE?

Infrastruktura i lotniska

Środowisko a konkurencyjność lotnictwa. Co zrobi UE?

Łukasz Malinowski 05 października 2023

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Biznes i przemysł

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Roman Czubiński 23 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Klienci airBaltic dopłacają do lotów z ekopaliwem

Pasażer i linie lotnicze

Klienci airBaltic dopłacają do lotów z ekopaliwem

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5