ACI Europe zwróciło uwagę na brak inwestycji w infrastrukturę transportową w całej Europie, stwierdzając, że w ciągu najbliższych pięciu lat region będzie musiał się zmierzyć z luką inwestycyjną w wysokości 12,3 miliarda euro. Niedobór inwestycyjny wzrośnie do poziomu 12 procent, licząc od 2013 roku.
Europejskie porty lotnicze stanowią już ponad połowę najbardziej zatłoczonych lotnisk na świecie, a brak inwestycji w ich infrastrukturę zagraża pozycji konkurencyjnej UE. W przyszłości problem ten wpłynie również na zdolność portów lotniczych do dekarbonizacji.
CO2 na zerowym poziomie? Potrzebne inwestycje
Europejskie porty lotnicze zobowiązały się w czerwcu zeszłego roku do osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto najpóźniej do 2050 r. Ale osiągnięcie Net Zero będzie wymagało poniesienia znacznych inwestycji w celu dekarbonizacji.
– Modernizacja istniejących terminali pasażerskich i opracowanie nowych zgodnie z najwyższymi standardami wydajności energetycznej będzie wymagało dodatkowych inwestycji w wysokości co najmniej 25,9 miliarda euro. Chociaż przyniesie to znaczne oszczędności pod względem kosztów operacyjnych, pojawią się one tylko po dokonaniu tych inwestycji. Oznacza to, że przyznanie portom lotniczym swobody i licencji na inwestowanie jest warunkiem wstępnym dekarbonizacji – powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.
Ponieważ rządy nie są już w stanie finansować rozwoju portów lotniczych, a unijne przepisy dotyczące pomocy państwa ograniczają ich możliwości, inwestycje w lotniska w Europie w ciągu ostatnich 20 lat są coraz częściej finansowane prywatne. Jednocześnie silny wzrost popytu, rozwój rynku i czynniki zewnętrzne spowodowały, że potrzeby inwestycyjne portów lotniczych wzrosły i stały się bardziej zróżnicowane. Obejmują one obecnie pojemność, łączność i jakość, bezpieczeństwo i ochronę, a także cyfryzację i integrację, intermodalność – i oczywiście zrównoważony rozwój, odporność na zmiany klimatu i dekarbonizację.
Potrzebne odpowiednie przepisy
– Luka inwestycyjna na lotniskach odzwierciedla bardziej nieprzewidywalne warunki handlowe i rosnącą presję konkurencyjną. Nie ma jednak wątpliwości, że przyczyną jest także sprzeciw linii lotniczych wobec naszych inwestycji, które mają na celu ochronę własnej pozycji rynkowej. Coraz częstszym czynnikiem są również nieodpowiednie przepisy dotyczące portów lotniczych. Decyzje lub wnioski złożone przez organy regulacyjne we Francji, Włoszech, Irlandii i Szwajcarii w ciągu ostatnich miesięcy stanowią obecnie wyzwanie dla planów inwestycyjnych portów lotniczych. Dzisiejsze priorytety powinny dotyczyć zrównoważonego rozwoju, wydajności i zainteresowania konsumentów. Najwyższy czas, aby regulatorzy skupili się na nich, a nie na zainteresowaniach linii lotniczych – dodał Jankovec.
– Porty lotnicze odgrywają kluczową rolę w całej Europie, przyczyniając się do zapewnienia zrównoważonego wzrostu gospodarczego. Inwestorzy są gotowi dostarczyć fundusze na realizację projektów dotyczących pasażerów, przepustowości i ochrony środowiska, które umożliwią sektorowi lotnictwa sprostanie przyszłym wyzwaniom – w tym osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto. Ale decydenci i organy regulacyjne muszą zapewnić odpowiednie ramy, aby ułatwić tę niezbędną inwestycję – stwierdził Jon Philipps, dyrektor ds. korporacyjnych Global Infrastructure Investor Association (GIIA).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.