Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

ACI Europe: Europejskie porty lotnicze niedoinwestowane


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2019-11-22 11:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ ACI Europe

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ACI Europe: Europejskie porty lotnicze niedoinwestowane
fot. Wikimedia Commons
ACI Europe zwróciło uwagę na brak inwestycji w infrastrukturę transportową w całej Europie, stwierdzając, że w ciągu najbliższych pięciu lat region będzie musiał się zmierzyć z luką inwestycyjną w wysokości 12,3 miliarda euro. Niedobór inwestycyjny wzrośnie do poziomu 12 procent, licząc od 2013 roku.
Europejskie porty lotnicze stanowią już ponad połowę najbardziej zatłoczonych lotnisk na świecie, a brak inwestycji w ich infrastrukturę zagraża pozycji konkurencyjnej UE. W przyszłości problem ten wpłynie również na zdolność portów lotniczych do dekarbonizacji.

CO2 na zerowym poziomie? Potrzebne inwestycje

Europejskie porty lotnicze zobowiązały się w czerwcu zeszłego roku do osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto najpóźniej do 2050 r. Ale osiągnięcie Net Zero będzie wymagało poniesienia znacznych inwestycji w celu dekarbonizacji.

– Modernizacja istniejących terminali pasażerskich i opracowanie nowych zgodnie z najwyższymi standardami wydajności energetycznej będzie wymagało dodatkowych inwestycji w wysokości co najmniej 25,9 miliarda euro. Chociaż przyniesie to znaczne oszczędności pod względem kosztów operacyjnych, pojawią się one tylko po dokonaniu tych inwestycji. Oznacza to, że przyznanie portom lotniczym swobody i licencji na inwestowanie jest warunkiem wstępnym dekarbonizacji – powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.

Ponieważ rządy nie są już w stanie finansować rozwoju portów lotniczych, a unijne przepisy dotyczące pomocy państwa ograniczają ich możliwości, inwestycje w lotniska w Europie w ciągu ostatnich 20 lat są coraz częściej finansowane prywatne. Jednocześnie silny wzrost popytu, rozwój rynku i czynniki zewnętrzne spowodowały, że potrzeby inwestycyjne portów lotniczych wzrosły i stały się bardziej zróżnicowane. Obejmują one obecnie pojemność, łączność i jakość, bezpieczeństwo i ochronę, a także cyfryzację i integrację, intermodalność – i oczywiście zrównoważony rozwój, odporność na zmiany klimatu i dekarbonizację.

Potrzebne odpowiednie przepisy

– Luka inwestycyjna na lotniskach odzwierciedla bardziej nieprzewidywalne warunki handlowe i rosnącą presję konkurencyjną. Nie ma jednak wątpliwości, że przyczyną jest także sprzeciw linii lotniczych wobec naszych inwestycji, które mają na celu ochronę własnej pozycji rynkowej. Coraz częstszym czynnikiem są również nieodpowiednie przepisy dotyczące portów lotniczych. Decyzje lub wnioski złożone przez organy regulacyjne we Francji, Włoszech, Irlandii i Szwajcarii w ciągu ostatnich miesięcy stanowią obecnie wyzwanie dla planów inwestycyjnych portów lotniczych. Dzisiejsze priorytety powinny dotyczyć zrównoważonego rozwoju, wydajności i zainteresowania konsumentów. Najwyższy czas, aby regulatorzy skupili się na nich, a nie na zainteresowaniach linii lotniczych – dodał Jankovec.

– Porty lotnicze odgrywają kluczową rolę w całej Europie, przyczyniając się do zapewnienia zrównoważonego wzrostu gospodarczego. Inwestorzy są gotowi dostarczyć fundusze na realizację projektów dotyczących pasażerów, przepustowości i ochrony środowiska, które umożliwią sektorowi lotnictwa sprostanie przyszłym wyzwaniom – w tym osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto. Ale decydenci i organy regulacyjne muszą zapewnić odpowiednie ramy, aby ułatwić tę niezbędną inwestycję – stwierdził Jon Philipps, dyrektor ds. korporacyjnych Global Infrastructure Investor Association (GIIA).

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
British Airways: Kolejna awaria systemów informatycznych

Pasażer i linie lotnicze

British Airways: Kolejna awaria systemów informatycznych

Aleksander Domański 22 listopada 2019

Nowe lotnisko dla nowej stolicy Egiptu

Infrastruktura i lotniska

Nowe lotnisko dla nowej stolicy Egiptu

Justyna Urbaniak 22 listopada 2019

Lockheed Martin szuka w Polsce partnerów

Biznes i przemysł

Lockheed Martin szuka w Polsce partnerów

inf. pras. oprac. ad 21 listopada 2019

 

A380: Koniec rozbiórki pierwszego Super Jumbo

Biznes i przemysł

A380: Koniec rozbiórki pierwszego Super Jumbo

22 listopada 2019

ACI Europe: Europejskie porty lotnicze niedoinwestowane

Infrastruktura i lotniska

ACI Europe: Europejskie porty lotnicze niedoinwestowane

22 listopada 2019

British Airways: Kolejna awaria systemów informatycznych

Pasażer i linie lotnicze

British Airways: Kolejna awaria systemów informatycznych

22 listopada 2019

Nowe lotnisko dla nowej stolicy Egiptu

Infrastruktura i lotniska

Nowe lotnisko dla nowej stolicy Egiptu

22 listopada 2019

Lockheed Martin szuka w Polsce partnerów

Biznes i przemysł

Lockheed Martin szuka w Polsce partnerów

21 listopada 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5