Wrześniowe dane dotyczące międzynarodowego ruchu lotniczego, opublikowane przez Zrzeszenie Linii Lotniczych Azji i Pacyfiku (AAPA) kreślą niepokojący obraz branży w regionie – zarówno popyt na międzynarodowy ruch pasażerski, jak i na międzynarodowe przewozy cargo utrzymuje się na wyraźnie depresyjnych poziomach, bez widocznych w tym momencie szans na poprawę.
Podczas gdy uwagę branży przyciąga
inspirująca odbudowa ruchu lotniczego na rynku wewnętrznym Chin, sytuacja międzynarodowych przewozów lotniczych w Regionie Azji-Pacyfiku przedstawia zgoła inny, bardzo dołujący obraz, co potwierdzają wrześniowe dane opublikowane przez AAPA w raporcie z podtytułem “Branża walcząca o przetrwanie w sytuacji wygaszonego popytu i z bardzo małą liczbą otwartych granic”.
Marginalne międzynarodowe przewozy pasażerskie
We wrześniu, na pokładach samolotów przewoźników z Regionu Azji-Pacyfiku podróżowało 1,1 mln pasażerów w ruchu międzynarodowym. To jedynie 3,6 proc. wrześniowego poziomu sprzed roku, kiedy to linie lotnicze z Azji przewiozły 30 mln pasażerów. Oferowanie wynosiło 11 proc. poziomu z 2019 r., a średni współczynnik wypełnienia (LF) na trasach międzynarodowych wyniósł 31,7 proc. To już kolejny miesiąc w Azji, w którym
odnotowano podobnie niskie wyniki przewozowe.
– Linie lotnicze walczą o przetrwanie w sytuacji, gdy międzynarodowy ruch lotniczy pozostaje poważnie zdławiony w wyniki wielu istniejących ograniczeń w podróżowaniu. Bez rekapitalizacji lub zastrzyków gotówki, kilku przewoźników w regionie może być zagrożonych upadkiem. Tysiące miejsc pracy w lotnictwie już jest straconych, kolejne są zagrożone – powiedział Subhas Menon, dyrektor generalny AAPA.
Spadki dotykają również przewozów cargo
Podczas gdy warunki w sektorze produkcyjnym w perspektywie globalnej uległy dalszej poprawie, niektóre azjatyckie gospodarki w dalszym ciągu mierzą się z osłabieniem eksportu. We wrześniu międzynarodowy popyt na przewozy cargo mierzony w tonokilometrach (FTK) spadł o 17,5 proc. rdr. Oferowanie przestrzeni ładunkowej skurczyło się o 29,9 proc., co doprowadziło do 10,6 proc. wzrostu rdr średniego współczynnika wypełnienia cargo (FLF) na trasach międzynarodowych, do poziomu 70,6 proc. informuje raport AAPA.
Zrzeszenie zauważa wysiłki wielu krajów zmierzające do przywrócenia ruchu lotniczego, jednak uważa, że działania są nieadekwatne do sytuacji. – Podczas gdy
wprowadzenie rozwiązań green lanes oraz baniek w regionie jest pozytywnym pierwszym krokiem, zróżnicowanie oraz restrykcyjny charakter towarzyszących im wymogów powoduje, że ich działanie nie poprawi znacząco obecnej sytuacji. Jest niezwykle ważne, by rządy wdrożyły spójne i skoordynowane środki oparte na obiektywnej analizie ryzyka, które pozwoliłyby przywrócić zaufanie do podróży lotniczych – zaapelował Menon.