Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

A380: Airbus będzie musiał zwrócić 600 mln euro Niemcom?


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-03-05 12:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Reuters/ Rzeczpospolita/ Funke Mediengruppe

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

A380: Airbus będzie musiał zwrócić 600 mln euro Niemcom?
fot. Piotr Bożyk
Niemieckie władze ujawniły, że trwają rozmowy z Airbusem na temat 600 milionów euro niespłaconej przez konsorcjum pożyczki udzielonej mu na rozwój programu A380. Ostatni największy samolot pasażerski świata pojawi się u odbiorcy w 2021 roku.  
Rzeczniczka niemieckiego ministerstwa gospodarki potwierdziła wartość zaległych pożyczek, po raz pierwszy podana przez niemiecką gazetę Funke Mediengruppe, ale powiedziała, że przedwczesne jest omawianie sposobu rozwiązania problemu.

– Analizujemy konsekwencje i omawiamy problem z firmą – powiedziała.

Kłopotliwe fundusze dla Airbusa

W zeszłym miesiącu Airbus poinformował, że zaledwie 12 lat po rozpoczęciu produkcji A380 znamy już datę jej zakończenia. W związku z tym przedstawiciele firmy twierdzą, że nie trzeba już spłacać zaległych pożyczek państwowych, gdyż władze Francji, Niemiec, Wielkie Brytanii i Hiszpanii zgodziły się wziąć na siebie część ryzyka inwestycyjnego programu wartego co najmniej 15 miliardów euro. Lwią część pożyczek udzieliły Airbusowi władze Francji i Niemiec, co wynika z udziału przemysłu tych państw w projektowaniu i budowie A380.

W zeszłym roku Światowa Organizacja Handlu orzekła, że pożyczki udzielone europejskiemu producentowi w wysokości 22 mld dolarów były nielegalnym wsparciem przy realizacji projektów samolotów A380 i A350. Miało to osłabić Boeinga – największego konkurenta Airbusa.

Jednocześnie WTO nie uwzględniała skarg Amerykanów, którzy twierdzili, że subwencje były dopłatami eksportowymi. Te są szczególnie piętnowane przez międzynarodową organizację zrzeszającą zdecydowaną większość państw świata.

Od lat Airbus wraz z Boeingiem nawzajem oskarżają się o to, że konkurent korzysta z nielegalnego wsparcia udzielanego czy to przez członków Unii Europejskiej, czy Stany Zjednoczone. Berlin w 2002 roku pożyczył Airbusowi 942 milionów euro na rozwój A380, z czego, jak podała Funke Mediengruppe, zwrócono tylko jedną trzecią.

Boeing też ma swoje za uszami?

Jak donosi Reuters, przedstawiciele Airbusa twierdzą, że wobec wycofania A380 z produkcji nie ma mowy o zwrocie pożyczki, a tym samym temat ewentualnych reperkusji nie istnieje. Innego zdania są Amerykanie, którzy uważają, że subsydia rządowe dla ich konkurenta przyniosły Boeingowi straty sprzedażowe. To daje możliwość Waszyngtonowi na działania „odwetowe”. Te i tak nastąpią, bo są zgodne z wyrokiem WTO. Pytanie teraz, na jaką ich skalę pozwoli Światowa Organizacja Handlu.

Airbus oskarża jednocześnie Boeinga, że ten sam otrzymuje pomoc od władz stanowych i federalnych USA na rozwój samolotów cywilnych. Od tych drugich otrzymuje również pieniądze na programy budów samolotów wojskowych. Swoje dokłada NASA, która wspiera Boeinga w jego programach kosmicznych. Europejczycy szacują, że subwencje niepodlegające zwrotowi, które otrzymał amerykański producent, wynoszą w sumie 20 mld dolarów, co miało przynieść 100 mld dolarów strat w światowej wymianie handlowej.

Jak zwraca uwagę Rzeczpospolita, żadna ze stron nie skarży do WTO Chińczyków, którzy wspierają budowę swojego samolotu wąskokadłubowego Comac C919. Najprawdopodobniej również w nielegalny sposób. Nikt jednak nie chce sobie psuć relacji z Państwem Środka, które już niebawem będzie największym rynkiem lotniczym świata.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Pierwsze satelity OneWeb na orbicie

Biznes i przemysł

Pierwsze satelity OneWeb na orbicie

inf. pras./ Redakcja 03 marca 2019

Airbus otwiera chińskie centrum innowacji

Biznes i przemysł

Airbus otwiera chińskie centrum innowacji

Aleksander Domański 27 lutego 2019

Qatar rozpocznie wycofanie A380 w 2024 r.

Pasażer i linie lotnicze

Qatar rozpocznie wycofanie A380 w 2024 r.

Piotr Bożyk 26 lutego 2019

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5