Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

28,1 mln pasażerów. Rekord portów regionalnych


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-02-01 10:01
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Związek Regionalnych Portów Lotniczych

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

28,1 mln pasażerów. Rekord portów regionalnych
fot. Katowice Airport
Związek Regionalnych Portów Lotniczych zebrał statystyki ruchu pasażerskiego ogółem w trzynastu funkcjonujących w Polsce regionalnych lotniskach za 2018 rok. Wynika z nich, że w minionym roku z ich siatki połączeń regularnych i czarterowych skorzystało w sumie 28,1 mln podróżnych, to o ponad 3,7 mln więcej w porównaniu z 2017 rokiem.
Jest to najlepszy wynik w historii polskich portów regionalnych. Dynamika wzrostu ruchu wyniosła 15,3% i była zdecydowanie wyższa od średniej dynamiki europejskich lotnisk, która według ACI Europe ukształtowała się na poziomie ok. 6%.

Bardziej szczegółowo

W minionym roku udział krajowych portów regionalnych w całości ruchu pasażerskiego obsłużonego w Polsce (ok. 46 mln pasażerów) wyniósł 61%. Pozostałe 39% ruchu pasażerskiego, to jest 17,7 mln podróżnych, skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie.

W niniejszym podsumowaniu polskie lotniska regionalne zostały podzielone na dwie grupy. W grupie 1. znalazły się porty, które rocznie obsługują powyżej jednego miliona pasażerów, a w grupie 2. obsługujące poniżej jednego miliona. Podział jest oczywisty. Ocenia się, że lotnisko osiąga rentowność, jeśli obsłuży w ciągu roku właśnie co najmniej milion podróżnych.

W grupie 1. najwięcej pasażerów w 2018 roku skorzystało z siatki połączeń lotniska w Krakowie, było ich 6,76 mln. Drugim największym lotniskiem regionalnym w kraju był Gdańsk z liczbą 4,98 mln podróżnych, trzecim Katowice – 4,83 mln, następnie Wrocław – 3,34 mln, Modlin ľ 3,08 mln i Poznań – 2,47 mln. Liderem grupy 2. zostało lotnisko w Rzeszowie, które jest coraz bliżej przekroczenia granicy jedno miliona podróżnych rocznie. W roku 2018 zostało obsłużono tu 771 tys. pasażerów. Drugie miejsce zajął Szczecin z wynikiem 614 tys.*, następnie Lublin – 455 tys., Bydgoszcz – 413 tys., Łódź – 217 tys., Olsztyn – 121 tys.* i Zielona Góra – 21 tys.

Liderem wzrostu liczby pasażerów w grupie 1 w 2018 roku zostało lotnisko w Katowicach, gdzie obsłużono o 945 tys. osób więcej niż w 2017 roku. Na drugim miejscu uplasował się Kraków z przyrostem 935 tys. podróżnych, trzeci był Poznań – 624 tys., następnie Wrocław – 460 tys., Gdańsk – 368 tys. i Modlin – 138 tys. Z kolei w grupie 2. najwięcej pasażerów przybyło w Bydgoszczy – 81 tys., Rzeszowie – 77 tys., Szczecinie – 31 tys.*, Lublinie – 24 tys., Olsztynie – 16 tys.*, Łodzi – 10 tys. i Zielonej Górze – 4 tys.

Największą dynamikę wzrostu ruchu pasażerskiego w grupie 1. odnotowano na lotnisku w Poznaniu (+33,7%). Kolejne miejsca zajęły: Katowice (+24,3%), Wrocław (+17,2%), Kraków (+16%), Gdańsk (+8%) i Modlin (+5,1%). W grupie 2. liderem dynamiki wzrostu zostało lotnisko w Bydgoszczy (+24,7%), drugie miejsce przypadło Zielonej Górze (+22,2%), a za nią uplasował się Olsztyn (+15,7%)*, Rzeszów (+11,1%), Lublin (+5,8%), Szczecin (+5,5)* i Łódź (+4,6%).  [*Dane szacunkowe]

Jest dobrze, ale…

Rok 2018 był bardzo dobry dla krajowych lotnisk regionalnych. Wszystkie trzynaście portów odnotowało wzrost ruchu pasażerskiego ogółem. Bieżący rok stawia przed lotniskami regionalnymi kilka znaczących wyzwań – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych. – Pierwszym z nich jest Brexit. W tym momencie wszystko wskazuje na to, że będzie on twardy, co może oznaczać zamrożenie częstotliwości rejsów pomiędzy państwami Unii Europejskiej a Zjednoczonym Królestwem na poziomie z rozkładów zima i lato 2018. To zła informacja, ponieważ, co czwarty pasażer obsługiwany na lotniskach regionalnych podróżuje na kierunkach brytyjskich. Pomimo tego, że ten rynek nie charakteryzuje się już taką dynamiką wzrostu jak przed laty, to ciągle tkwi w nim znaczący potencjał. Kierunki brytyjskie to nie tylko ruch emigracyjny, ale coraz częściej także turystyczny. Takie polskie miasta jak Kraków, Gdańsk, Łódź czy Wrocław są bardzo popularne wśród Brytyjczyków – stwierdza Tomasik.

Zeszłoroczny ruch czarterowy pobił wszelkie rekordy. Polacy latali czarterami jak nigdy. Sytuacja jednak skomplikuje się w tym roku choćby ze względu na upadek Small Planet, do tej pory największego przewoźnika tego typu w Polsce.

– Ponadto spodziewamy się korekty dynamiki wzrostu ruchu czarterowego. Miniony rok charakteryzował się nadpodażą i walką cenową pomiędzy touroperatorami. Z zapowiedzi biur podróży wynika, że w tym roku chcą się mocniej skoncentrować na wypracowaniu marż niż wolumenu klientów. Oczywiście nie oznacza, to, że ruch czarterowy nie wzrośnie. Nie spodziewamy się jednak w tym segmencie, tak spektakularnego wzrostu ruchu jak w 2018 roku – konstatuje prezes związku.

Władza państwowa prze do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w związku z coraz bardziej zapychającym się lotniskiem im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jak pisaliśmy niedawno, problem przepustowości nie jest obcy portom regionalnym. To zagrożenie, które może wpłynąć na dynamikę wzrostów ruchu nie tylko w tym, ale i w następnych latach.

– Coraz większym wyzwaniem dla lotnisk regionalnych są kwestie zapewnienie bieżącej przepustowości. Obecnie przepustowość portów regionalnych szacowana jest na poziomie ok. 32 mln pasażerów rocznie. Przypomnę, że w 2018 roku z ich siatki połączeń skorzystało 28 mln podróżnych. Dlatego ZRPL przygotował kompleksowy dokument, w którym zebrano potrzeby w zakresie inwestycji lotniskowych, które muszą być zrealizowane po to, żeby zapewnić optymalny rozwój branży w ciągu najbliższych lat – stwierdza Artur Tomasik. – Dzięki wykonanej pracy wiemy, że do 2037 roku lotniska regionalne planują 210 zadań inwestycyjnych na szacunkową kwotę ogółem 4,1 mld zł. Warto podkreślić, że aktualnie spółki zarządzające portami nie mają możliwości aplikowania o dofinansowanie projektów infrastrukturalnych ze źródeł unijnych, co w znaczący sposób ułatwiłoby realizację wszystkich niezbędnych inwestycji. Dlatego w przygotowanym opracowaniu, ZRPL wskazał programy unijne stanowiące potencjalne źródło pozyskania środków. Jednak, żeby droga do skorzystania z nich została otwarta, niezbędna jest pozytywna decyzja Rządu RP.  Jeśli takiej możliwości nie będzie, może dojść do sytuacji, w której polskie lotniska ze względu na braki przepustowości, nie będą w stanie obsłużyć dynamicznie rosnącego ruchu lotniczego, a to może niekorzystnie wpłynąć na zrównoważony rozwój kraju –podsumowuje Tomasik.

Związek Regionalnych Portów Lotniczych został powołany w celu zorganizowania i usystematyzowania współpracy pomiędzy regionalnymi portami lotniczymi w Polsce. Głównym celem organizacji jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego. Ważnymi obszarami działalności Związku są także: wspieranie procesów inwestycyjnych w lotniczych portach regionalnych, wspieranie ich modernizacji i restrukturyzacji, poszukiwanie zasilania kapitałowego i finansowego, opracowywanie wspólnych standardów jakości funkcjonowania dla lotnisk regionalnych i poszukiwanie możliwości poprawy ich działania. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Lotos-Air BP dostarcza paliwo na lotnisko w Poznaniu

Infrastruktura i lotniska

Lotos-Air BP dostarcza paliwo na lotnisko w Poznaniu

Emilia Derewienko 23 stycznia 2019

Lotnictwo w Europie: Siła w regionach

Pasażer i linie lotnicze

Lotnictwo w Europie: Siła w regionach

Justyna Urbaniak 30 grudnia 2018

Rzeszów-Jasionka: 750-tysięczny pasażer lotniska

Infrastruktura i lotniska

Rzeszów-Jasionka: 750-tysięczny pasażer lotniska

Emilia Derewienko 21 grudnia 2018

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5